V roce 1930 nastoupil na zdejší
gymnázium. Za osm let studia se potkal se celou řadou tehdejších
profesorů – vzpomínal například na přísného češtináře a
němčináře Antonína Zoglmanna (1879-1973). Tento pedagog byl
jistě jednou z nejzajímavějších osobností tehdejšího
klatovského gymnázia. Veterán první světové války vydal
několik autobiografických prozaických knih pod pseudonymem Felix
Blažek. Jeho oblíbeným profesorem byl latinář a němčinář
PhDr. Zdeněk Řezníček. Kreslení jej učil malíř-krajinář
František Mracký (1900-1971), jehož akvarely jistě visí dodnes
na stěnách mnoha klatovských domácností. Zdravotní problémy,
které dědu potkaly během studia ho, soudě dle jeho vyprávění,
ovlivnily na celý život. V tercii totiž prodělal zánět
osrdečníku (perikarditidu), který je i dnes považován za poměrně
závažnou nemoc, o to víc před pětaosmdesáti lety. „Tato
nemoc, která i s rekonvalescencí, trvala asi sedm týdnů,
způsobila úplný zlom v mém životě. Rodiče, kteří věděli,
jak jsem od přírody živý, mně pohrozili, nebudu-li chodit pomalu
a šetřit se, budu mít nadosmrti srdeční vadu. Uposlechl jsem je,
ovládal jsem se a svoje snažení jsem obrátil spíše duchovním
směrem. Toto přemáhání také způsobilo úplnou změnu mé
povahy. Stal se ze mě vážnější mladík nelibující si v příliš
hlučné společnosti, který se naučil (a to je klad mé nemoci)
ovládat své hnutí mysli a celé své chování.“
I ve vyšších ročnících gymnázia se student Bílek setkal s tu horšími, tu lepšími pedagogy. Z těch, které si opravdu oblíbil a vážil si jich zmíním alespoň dva. Prvním z nich byl přírodopisec Čeněk Chládek (1884-1963), který dokázal své studenty zaujmout i exkurzemi do jiných oborů než byl jeho vlastní. Kromě toho byl skutečně velice šikovným amatérským fotografem i teoretikem fotografie. Ještě před válkou byl přeložen do Karlových Varů, poté do Brna, kde se poté uplatnil i jako spolupracovník tamějšího muzea. Po jeho osudech by se jistě vyplatilo blíže zapátrat. Studentům věkově blízký byl i oblíbený češtinář a klatovský rodák Jaroslav Voráč (1910-1989), později respektovaný jazykovědec. „Ten (Voráč-pozn. aut) si nás získal hned od prvního vstupu do třídy svým milým vystupováním a tím, že bylo zřejmé, že svůj obor dobře ovládá. Naše sympatie k prof. Voráčovi se ještě zvětšily, když pro nás pořádal odpoledne literárně-hudební kroužky, na nichž jednak vykládal sám, jedna usměrňoval naše vlastí výklady a názory a na zpestření programu nám přehrával na svém gramofonu desky s hodnotnou hudbou“. Kromě kvalitního klasického vzdělání přinesla Bílkovi studia na gymnáziu i velice kvalitní jazykovou vybavenost. Kromě němčiny, tak hovořil anglicky a především velice dobře francouzsky. Tam ale pochopitelně sehrála klíčovou roli profese otce – francouzštináře. Děda často vzpomínal, že s ním mluvil doma dlouhé měsíce jen francouzsky. Maturitu skládal (a složil, samozřejmě) ve vyhrocené atmosféře v pondělí 23. května 1938, když o tři dny předtím byla vyhlášena částečná mobilizace. Právě v souvislosti s ní připomíná, že onoho pátečního večera 20. května vystupoval pro důstojníky zdejší posádky i přítomného ministra obrany, „Klatováka“ Františka Machníka legendární Vlasta Burian. Vystoupení prakticky skončilo tím, že postupně většina publika (tedy vojáků)kvůli vzniklé situaci, opustila sál. Na fotografii z března 1931 dvanáctiletý Jiří s matkou Janou a otcem Rudolfem. Fotografoval Rudolf mladší. |
Už na gymnáziu začal se svými
pozdějšími velkými koníčky. V první řadě to byla hudba. A to
samozřejmě vážná nebo klasická. Cokoli modernějšího jazzem
počínaje naprosto odmítal, popu se doslova vysmíval. Škoda, dost
se tím ochudil. Sám ale přiznával, že i k muzice si musel
poměrně obtížně hledat cestu. Stěží uvěřit, protože hudba
byla skutečně jeho život. O desítky let později, po devadesátce,
když už i jeho mentální kondice nebyla zdaleka stoprocentní, bez
problémů poznal po několika tónech prakticky jakoukoli skladbu,
kterou začala hrát jeho oblíbená stanice Bayern IV Klassik. Ale
k věci. Od poměrně útlého mládí se hudbě věnoval prakticky –
v devíti letech začal s pianem a teorií u přísné učitelky
slečny Nekolové s o dva roky později přidal housle v tehdejší
soukromé hudební škole bratrů Hlinkových. Už v kvintě založil
s bratrem (I. Housle), spolužákem Františkem Malířem (viola) a
svým bývalým učitelem Josefem Muchkou (violoncello) smyčcové
kvarteto. Jeho vášeň pro hudbu se plně rozvinula, když technicky
nadaný bratr Rudolf s učitelem Václavem Říhou sestrojili
jednoduchý rozhlasový přijímač, na kterém se v rodině
poslouchala klasika. V roce 1935 pak Bílek posílil jako výpomoc
zdejší chrámový sbor vedený tehdy uznávaným šéfem kůru,
žákem Antonína Dvořáka Janem Janákem. O rok později se stal
členem klatovského orchestrálního sdružení pod taktovkou
ředitele hudební školy Jana Svobody. Účinkoval také v rámci
několika hudebních večerů, které se konaly během války pod
názvem Klatovské úterky.
Druhým velkým hobby byla literatura. Už na gymnáziu začal Jiří shromažďovat (a číst) knihy. Díky němu tak mám prakticky vše důležité, co vyšlo v české literatuře do roku 1948. Knihovna má zcela jistě tři tisíce svazků (včetně řady německých a francouzských knih). |
Šedesátá léta byla jinak v Bílkově
rodině ve znamení smutných událostí. Po smrti tchána bývalého
obchodníka ve Kolinci Václava Virta (1959), v poměrně krátkém
sledu za sebou zemřeli i oba Bílkovi rodiče – otec Rudolf
(1965), matka Jana (1968), následovaná tchyní Helenou Virtovou
(1969). Ta největší tragédie ale přišla o několik let později
– přesně 12. června 1974, kdy při operaci srdce zemřel syn
Jiří (na snímku) v pouhých dvaadvaceti letech. Jeho krátkému
životnímu příběhu jsem se věnoval zde.
|
I osmdesátá léta strávil Bílek v
horečné aktivitě. Dlouho nevydržel doma a už v polovině ledna
1985 přijal nabídku z klatovských drůbežáren a začal pracovat
na poloviční úvazek jako podnikový právník. Jeho důchod tedy
trval celé dva týdny! Musel se také přeorientovat na obchodní a
pracovní právo, se kterým neměl téměř žádné zkušenosti. Z
původně krátkodobého záskoku bylo nakonec téměř šest let.
Hlavní „veřejnou“ činností zůstala hudba. I když v roce
1981 se opět vzdal dirigování orchestru, mimo klatovské hudební
dění rozhodně nezůstal. Věnoval se i nadále (a to již od
padesátých let) uvádění koncertů, zejména v klatovském
divadle. Tipuji, že jich uvedl stovky. Dones nalézám v jeho
knihovně různě roztroušené papírky s poznámkami o dílech
autorů, které představoval posluchačům koncertů klasické
hudby. Také již v druhé polovině sedmdesátých let začal ve
zdejším hifiklubu pořádat poslechové večery v pořadu, který
nazval „Nebojte se vážné hudby“. S několika přestávkami se
tento pořad držel v programu klubu více než 20 let. Koncem roku
1986 zemřel Jiřího bratr Rudolf ve věku nedožitých 70 let. I
když byli oba bratři rozdílní, měli skvělý vztah. Na podzim
1988, po dvacetileté odmlce, se znovu oživily kontakty s
kolegy-hudebníky v bavorském Rodingu. V listopadu 1988 se tak
uskutečnil „výjezd“ klatovských hudebníků do Bavorska. Bílek
velice obdivoval rozvoj pohraničního městečka především v
oblasti infrastruktury během dvou dekád od poslední návštěvy.
Bavoři pak oplatili Klatovákům návštěvu v květnu 1989.
Bílek je nejen provázel německé hosty městem, ale postavil se i
před orchestr, část prováděných skladeb dirigoval. Zbytek
ředitel zdejší LŠU Klička a Herman Arnold z Rodingu. Při
plánování organizace koncertu se projevily znovu animozity, které
panovaly mezi klatovskými hudebníky. Do celé i ve své době
poměrně „odvážné“ návštěvy zasahovali i komunisté ve
vedení města.
Díky rukopisným pamětem znám jen Bílkovu verzi, ale nemám důvod (stejně jako při popisu dalších událostí) jim nevěřit. Z celé akce v Klatovech schraňuji ve svém archivu poměrně unikátní videozáznam. Na snímku manželé Bílkovi s vnuky na počátku osmdesátých let. |
Život JUDr. Jiřího Bílka byl
dlouhý a bohatý, stejně obsáhlý je i jeho archiv. Proto jsem z
něj vybral pár snímků a vytvořil ještě zvláštní fotogalerii.
Děkuji za výborný text.
OdpovědětVymazatNarazil jsem však na jeden rozpor: "O rok později (t.j. 1936) se stal členem klatovského orchestrálního sdružení pod taktovkou ředitele hudební školy Jana Svobody."
Hudební škola, jako předchůdce LŠU, byla založena až roku 1940. Prvním ředitelem byl p. Josef Kysela. P. prof. Svoboda se stal ředitelem až v r. 1944.
Dobrý den, děkuji za reakci. Uznávám, že je to trochu matoucí. Máte pravdu, že prvním ředitelem (městské) hudební školy byl skutečně Josef Kysela. Až po něm jmenovaný p. Svoboda. Jestli právě on (Svoboda) řídil orchestrální sdružení už v roce 1936 nejsem schopen zjistit – máte pravdu, rozhodně ale nebyl ředitelem (městské) hudební školy, protože ta v té době ještě neexistovala. Čerpal jsem z dědových pamětí, které psal půl století (a více) poté, takže je pravděpodobné, že tam jsou faktografické nepřesnosti. Každopádně, kdybyste měl/ měla nějaké informace o obou jmenovaných ředitelích, velice bych je uvítal na klatoviny@gmail.com.
OdpovědětVymazat