Ne
nadarmo se říká, že nejdůležitějším schvalovaným zákonem je každý rok
rozpočet. Trochu v pozadí zůstávají tradičně výdaje a příjmy měst. Snad
proto že v dnešní době nemají zdánlivě takový vliv na život občanů.
Pohled na to, jak sestavovali rozpočet naši předkové, není zajímavý jen
kvůli číslům samotným. Přináší ale docela pěkný obrázek o tom, jaké
agendy město před sto a více lety muselo řešit a tedy i platit.
|
Systém státní správy a samosprávy
doznal za uplynulé století řady změn. Nechci příliš zabíhat
do podrobností, ale v obecné rovině lze říci, že města tehdy
dokázala ovlivnit život svých občanů mnohem více než nyní. A
to i přesto, že měla k objektivně k dispozici méně financí.
Pojem samosprávy tak mnohem více než dnes korespondoval se svým
obsahem. Město mělo mnohem více možností, jak získat do
rozpočtu peníze – stanovovalo například vlastní daně (resp.
přirážky k nim) nebo vybíralo zvláštní poplatek z alkoholu
tzv. pivní krejcar. Poměrně značné příjmy generoval také
městský majetek (lesy, polnosti nebo pozemky, které bývaly
pronajímány). Na druhou stranu sociální politika byla tehdy
skutečně v plenkách, péčí o nemajetné měla tedy na svých
bedrech právě města. Tato povinnost byla desítky let spojena s
tzv. domovským svazkem potažmo domovským právem.
Velký
rozdíl lze také spatřovat ve skutečnosti, že v minulosti se
vůbec neoperovalo s dnes známým a někdy diskutovaným
„rozpočtovým určením daní“. Jinými slovy města neměla
automatický nárok na příspěvek ze státního rozpočtu, jako je
tomu dnes. Stát (zemský výbor pro Čechy či dokonce vídeňská
vláda) sice občas podpořila finančně některý projekt, ale
zpravidla jen v případě, že se jednalo o akci většího
(regionálního či celostátního) významu. Pro ilustraci příjmů
a výdajů města Klatovy jsem vzal rozpočty z devadesátých let
19. století – konkrétně z let 1890, 1892 a 1896.
|
|
Tak jako nyní, rozpočet, především
na výdajové stránce, je základním prostředkem politického
vedení města a jako takový podléhá schválení obecního
zastupitelstva. Stejně tomu bylo i při schůzi zastupitelstva
královského města Klatovy, která se konala 25. února 1890.
Hlavním bodem jednání bylo právě schvalování rozpočtu
Zpráva, kterou o
průběhu jeho projednávání přinesl Šumavan, nám umožňuje
poměrně podrobně nahlédnout do hospodaření města. Obě
hlavní části rozpočtu – výdaje i příjmy se dělily na další
příslušné oblasti. Za co tedy město utrácelo? Zajímavá je
bezesporu hned první kapitola pod názvem „řízení ústřední“.
Přeloženo do dnešního jazyka – náklady na provoz městského
úřadu. Plat starosty tehdy činil 630 zlatých ročně (po 6 letech
už bral purkmistr téměř dvojnásobek – 1200 zl.), kancelista
(nižší úředník v kanceláři) bral 700. Tento zdánlivý
nepoměr lze snadno vysvětlit – starosta nebylo zaměstnání na
„full time“ - hlava města měla ještě své vlastní zaměstnání
a tím i příjem. V době, o které mluvím, byl starostou drogista
Mg. Ph. Jan Frank (1835-1908), vlastník obchodu se zbožím
materiálním a drogistickým. Naproti tomu ouřada pracoval na plný
úvazek, stejně tak jako dva kancelářští sluhové (každý z
nich pak bral jen 230 zl.). Nejlépe placeným úředníkem byl
městský inženýr, zodpovědný za technicko-stavební záležitosti,
bral ročně 1200 zlatých.
Provoz radnice tak
„sežral“ cca 12% ročního rozpočtu města. Dnes to bude jistě
mnohem, ale mnohem více. Další kapitolou na výdajové stránce
bylo např. lesní hospodářství. Kromě jiného se tak dozvídáme,
které lesy tehdy město vlastnilo. Rozpočet ale i na straně příjmů
zahrnoval kapitolu „užitky z lesů“, ekonomika klatovského
lesního hospodářství byla cca 5000 zl. „v plusu“. Další
výdajovou položkou byly příspěvky na školy. Náklady na obecné
a měšťanky nesl stát, Klatovy tak platily část nákladů na
provoz pokračovací školy a gymnázia. Naproti tomu největší
položka – přes 3000 zlatých činilo městem placené školné ve
všech typech zdejších vzdělávacích ústavů. Město je hradilo
za místní chudé. Nutno podotknout, že některá města v této
době už od vybírání školného zcela ustupovala (Mladá
Boleslav).
|
|
Oblast „náklad na policii
bezpečností a zdravotní“ v sobě zahrnovala náklady na obecní
policii (viz ilustrační obrázek), dále pak příspěvek sboru
dobrovolných hasičů (500 zl.), veřejné osvětlení (1800 zl.),
kašnu a veřejný vodovod. Další náklady znamenala lékařská
péče, bylo třeba zaplatit porodní bábu, zvěrolékaře nebo
hrobníka. A také samozřejmě městského lékaře. Tím byl tehdy
můj prapraděd MUDr. František Prunar. Před projednávání
rozpočtu v roce 1890, požádal o zvýšení služného (platu) o
100 zl ročně. Zastupitelstvo mu vyhovělo a pobíral tak nově 500
zlatých. Bohužel nevím přesně, kolik ze svého času musel
pracovat pro město – jistě je, že už v 90. letech např očkoval
děti nebo ohledával mrtvoly jako koroner. Samozřejmě plat od
města nebyl jeho jediným příjmem – provozoval vedle toho i svou
soukromou praxi. Jak jsem již zmínil – Čechy konce 19. století
rozhodě nebyly sociálním státem, jaký známe dnes. I tak byly
náklady na sociální péči značné. Největší položkou byla v
roce 1890 chudinská podpora ve výši 4000 zlatých. O šest let
později, Klatovy poskytovaly dočasnou nebo trvalou podporu 442
osobám, což je stálo dvojnásobek – tedy 8000 zl. ! Další
finance „spolknul“ provoz sirotčince.
|
|
Z některých kapitol rozpočtu jsou
patrné investice, které město nachystalo na daný rok. V roce 1892
bylo v plánu zřízení Komenského (dnes Vrchlického, za
„ekonomkou“) sadů, o dva roky dříve zase úprava cesty z Hůrky
na Antonínské (Husovo náměstí) nebo osazení nových laviček na
zmíněné Hůrce (viz ilustrační snímek). V roce 1896 pak město
nechalo za 4400 zlatých přistavět celé patro ve zdejším
chudobinci. Za investice lze považovat i 3000 zl. vydaných jako
splátku za vytvoření městského regulačního plánu téhož
roku.
Škála výdajů, které město zařazovalo do svého
rozpočtu, byla samozřejmě podstatně širší. Celková suma na
straně výdajů se poměrně razantně zvyšovala (1890 - 47.512
zl., 1892 – 56.016, 86.303), za šest let o celých 80 %. Jak už
jsem zde mnohokrát psal -
srovnávat tehdejší ceny s
dnešními je velmi obtížné. Jisté ale je, že výdaje rozpočtu
byly mnohem menší než dnes. Stejně tak množství agendy, které
muselo město řešit. Nejsem příznivce přehnaných regulací, ale
dnes je skutečně třeba zaobírat se (a regulovat) podstatně více
záležitostmi. To je také třeba brát do úvahy při srovnání
počtu lidí, kteří pro město v nějaké formě pracovali tehdy a
nyní.
|
|
Neméně zajímavý obrázek o
hospodaření a vůbec fungování města poskytuje i přehled jeho
příjmů. I „příspěvky“ do městské kasy byly rozděleny do
několika oddílů. O hospodaření s lesy už byla řeč, významným
zdrojem peněz představovaly pronájmy. V roce 1890 zaplatila
nejvíce c.k. armáda za užívání „kasárny v kryté jízdárně“.
Nemovitosti si ale od města pronajímalo i okresní zastupitelstvo,
spořitelna, místní školní rada i soukromníci. Za 5 zlatých
ročně se dal najmout jakýsi „Čertův sklep“. Moc by mě
zajímalo, ve kterém byl domě. Mezi pozemky se počítaly i
rybníky, za které bylo také nejvíc utrženo (Nevděk, Hřešil ,
Pekáč u Makalov). Další peníze přinášely i obecní statky. Ke
chlazení (nejvíce piva) se tehdy používal led z rybníků. Ten v
městském parku vynesl 109 zlatých. Při dnešních zimách by bylo
třeba tento příjem rovnou vyškrtnout. Prodala se i posečená
tráva z městských pozemků (392 zl.) nebo ovoce ze stromů v
majetku města (60 zl). Z dnešního pohledu je poměrně zajímavé,
že právo vybírat celou řadu poplatků město pronajímalo za
pevnou částku soukromým osobám, nejčastěji na několik let.
Týkalo se to tzv. tržného - tedy úhradě za místo při různých
trzích v Klatovech . Nejdražší (820 zlatých na rok) a tedy městu
nejvíce vynášející bylo tržní místo pro prodej obilí. Jak se
výběrčí vybírali je s otazníkem, stejně tak určování ceny.
Jiný případ byla „licence“ na výběr tzv. pivního krejcaru,
což byla dávka z alkoholu, obdoba dnešní spotřební daně. Dříve
ale směřovala do obecního nikoli státního rozpočtu. Povolení
se v podstatě dražilo, nejvyšší nabídka zvítězila.
Sestavený rozpočet
z roku 1890 dokazuje to, co píšu výše. Jediný příspěvek,
který v tom roce obdrželo město od státu, bylo směšných 200
zlatých (0.5 % prostředků na výdaje) od „c. k. silničního
eráru na dlažbu“. Je pravděpodobné, že ony dvě stovky byly
určeny na povrch některé tranzitní silnice vedoucí městem.
|
|
Trochu stranou z hlediska rozpočtu
stál zisk klatovské spořitelny, která patřila z velké části
právě městu. V roce 1892 činil příspěvek ze zisku banky do
klatovské pokladny 15.365 zlatých (Pro srovnání - v roce 1890 ale
8000 zl). Skoro třetina těchto financí (4586 zlatých) měla
pomoci saturovat „všeobecné
potřeby obce v zájmech veřejného zdravotnictví“.
Další peníze šly „na potřeby chudinské a na vychovávání a
vydržování sirotků do Klatov příslušných“ (4000 zl.) nebo
2000 zl na „upravení a
vydržování dlažby, doplňování stávající kanalisace,
plynovodu k veřejnému osvětlení a podobné potřeby obecní“.
Další menší částky jako by kopírovaly dnešní grantové
řízení – finance mířily do zdejších škol (průmyslové a
řemeslnické pokračovací a hospodářské) a nebo spolkům (sv.
Aloisia na podporu chudého žactva zdejších škol obecních a
měšťanských, podporu chudých studujících zdejšího gymnázia
atd.). Dvě stě zlatých také dostalo klatovské muzeum, šest
pětek pak zdejší hudební škola na výuku chudých dětí atd..
Město také provozovalo plynárnu, její provoz nebyl tak ziskový
jako u banky a její zisk (cca 2000 zl.) byl zařazen mezi běžné
příjmy města. I když v dnešní době nadnárodních kolosů se
může představa malé banky vlastněné navíc městem vzbuzovat
úsměv. I v dnešní době existují například ve Švédsku
lokální peněžní ústavy spoluvlastněné městy schopné
generovat zisk. O tom, že z něj pak financují především
projekty v místě působnosti, není třeba spekulovat.
Na
ilustračním snímku pokladna a kancelář klatovské městské
spořitelny v roce 1911. Tehdy sídlila v budově, kde je dnes
Hostašovo muzeum.
|
|
V letech, o kterých hovoříme, bylo
zvykem sestavovat deficitní rozpočet. Město mělo ale prostředek,
kterým mohlo poměrně snadno schodek vyrovnat. Zavedlo tzv. obecní
přirážku – k daním, které platili poplatníci eráru (státu).
V roce 1896 tak Klatované k dani z příjmu odvedli dalších 18% z
jejího základu městu (pro srovnání v roce 1880 činila 10 %, v
r. 1884 15 % , v r. 1894 12 % atd. ). Nutno ale poznamenat, že v
pozdějších letech bývaly nejen u nás ve městě přirážky
mnohem vyšší, nezřídka přesahovaly 100%. Pro úplnost doplňuji,
že množství plátců daně bylo také mnohem nižší než dnes.
Některé (rozsáhlejší) investice (stavba kasáren, městský
vodovod apod.), typicky v druhé polovině devadesátých let 19.
století a později, řešilo město půjčkami. Proto bývaly
nezanedbatelnou součástí rozpočtů finance nutné pro „obsluhu“
dluhu. Nějaké závazky ale měly Klatovy i v době, o které
hovoříme, tedy v první polovině poslední dekády 19. století.
Lze tak rekapitulovat, kolik stálo jejich splácení – v roce 1890
5526 zlatých, o dva roky později 7643 zl. a v r. 1896 6281 zl.
|
I když v minulosti nemělo město
tolik agend, mělo v ruce mnohem více možností, jak ovlivňovat
svou finanční situaci. Ať už hospodařením se svým majetkem
nebo stanovováním výše daní. Nakonec mu také nic jiného
nezbývalo, protože příspěvky do rozpočtu od státu byly
skutečně minimální. Můžeme dnes jen spekulovat, zda větší
nezávislost byla, bez jistých peněz z eráru, skutečnou výhodou.
Já se osobně domnívám, že ano. Městští radní mohli svou finanční i
daňovou politikou mnohem účinněji „lákat“ obyvatele, resp.
podnikatele, aby zvolili jako místo pobytu či aktivit právě
jejich obec.
Žádné komentáře:
Okomentovat