Už
jsem tady několikrát fňukal, že v Klatovech nemáme vlastně nic,
co by nás odlišovalo od dalších českých měst pobobné
velikosti - typický lokální produkt nebo nějakou významnou
událost nebo skutečně prvoligového slavného rodáka (při vší
úctě ke všem velkým ženám a mužům Klatov). Prostě nic, co by
se vybavilo lidem ve zbytku země, když se řekne Klatovy. Starší
znají karafiáty, pár lidí si vzpomene na návštěvu města v
souvislosti s poněkud chladnými a strnulými pohledy mnichů v
katakombách. To je ale málo! Proč si tedy konečně nevydobýt
pozornost nějaký exkluzivním projektem, o kterém se bude mluvit i
za hranicemi? Já jsem na to přišel – postavíme si kompletní
síť tramvajových linek. Nakonec “elektrika” jezdí i v Ústí
nad Labem, v Jablonci nebo v ošklivé Plzni, která se nějakým
dějinným omylem stala krajským městem. Tak proč ne u nás,
proboha. Tramvaj bude prvním krokem k tomu, aby se Klatovy vrátily
znovu na výsluní, kam rozhodně patří.
Na snímku frčí moderní T15 kolem parkovacího domu klatovské nemocnice |
Ale
konec vzletných slov, je čas pokročit ke konkrétním činům,
resp. plánům. Výhoou budování klatovských tratí je
skutečnost, že se tak nebude dít nahodile a postupně, jako v
jiných městech. Všechny linky, resp. tratě prostě postavíme
najednou. Pojďme na to. Začneme tratí, která by se měla stát
nejdůležitější, jak se někdy říká páteřní. Linka spojí
sever s jihem města, jinými slovy, profrčíte s ní od Rozhrání
až do Lub. Startovat bude na „kruháči“ u nové nemocnice.
Jednou z výhod nového dopravního prostředku bude jistě pokles
automobilové dopravy ve městě. Bude ale třeba dostat do tramvají
co nejvíce řidičů směřujících do města ve směru od Plzně.
To bych vyřešil parkovištěm pod prodejnou Mountfield. Pár
rýpnutí lžící bagru, trocha asfaltu a je to! Protože
hlavní linka, tak "Jednička", a proto taky pojede po hlavní klatovské
autostrádě – Plzeňské. O zastávkách tady asi není třeba moc
spekulovat. Vystoupit bude možno na následujících stanicích –
Nemocnice – Bouchalka - Rybníčky. Tady také teď vystoupíme a
rozhlédneme se kolem. Jak se ukáže za chvíli, bude právě
zastávka Rybníčky hlavním uzlem klatovských tramvají. Proto
bych na volném prostranství, kde stával bronzový Zápotocký,
postavil menší terminálek se zázemím pro řidiče. A možná
bych nechal místo na pár kanceláří pro nově zřízenou správní
firmu, která ponese název Elektrická dráha bývalého
královského města Klatovy, ale spíš bych používal poměrně
snadno zapamatovatelnou zkratku EDBKMK :).
Na snímku se právě míjí dvě soupravy "jedničky" mezi zastávkami Albert a Kaufland. |
Při
stavění této centrály bych si dovolil zbořit otřesnou zastávku MHD, kterou nám před lety zaplevelila město společnost Pepsi za
vítězství v nějaké obskurní soutěži. Vůbec, kde nepůjdou
využít „boudičky“, resp. zastávky pro autobusy, budou
nemilosrdně odstraněny. Takže vlastně asi skoro všechny.
Autobusy jako prostředek hromadné dopravy totiž samozřejmě úplně
skončí. Ale vraťme se zpátky na trať linky číslo 1. Z
Rybníčků pojedou vozy dál – za necelou minutu budete u
křižovatky s Domažlickou. Zdejší zastávka v tomto směru bude
těsně za ní, u Družby, naproti sokolovně. S názvem si zatím
nejsem jist.. Možná by se hodilo pojmenovat také některé
zastávky i jinak než podle místa, kde se nacházejí. Zvlášť
zde, kde se nabízí hned několik pojmenování – jména
odkazující do minulosti – Příkopy nebo u sv. Rocha či právě
Družba nebo sokolovna? Ne! Důležitá zastávka musí mít
odpovídající a nadčasové jméno. Myslím, že by měla nést
jméno starosty města, za jehož mandátu se celý projekt podaří
přivést k životu. Protože doufám, že celý projekt je otázkou
dvou, tří let a zároveň nevidím na obzoru žádného korunního
prince, bude se zastávka nazývat Salvetrova. Od purkrmistrovy
zastávky pak pojede „elektrika“ do stanice Pod Valy. Když tady
vystoupíte, přeběhnete silnici, prosvištíte parčíkem,
vyběhnete schody a za nějakou minutu, minutu a půl jste na
náměstí. Tramvaj už ale pokračuje dál Tyršovou ulicí až k
parku. Do konečné zastávky, která by byla umístěna někde v
místech, kde je areál Technických služeb. Ale! I když si
obyvatelé Lub lepší spojení moc nezaslouží, vyzvu EDBKMK, aby
zahájila jednání s Kauflandem. Nepochybuji, že šéfové
klatovské mekky vyznavačů výhodných nákupů rádi zaplatí pár
metrů kolejí, které umožní, aby se všichni dostali pohodlně k
regálům. Stejně tak Kaufland zaplatí posilové vozy vypravované
každou středu ráno, když tady startují slevy z letáku. Až bude
dohoda s kaufem upečená, představí se také zástupcům Alberta.
Tomu nezbyde nic jiného, než „zatáhnout“ zbytek trati. Linka
číslo jedna tedy bude končit až u Alberta, depo, resp. konečná
by mohlo být v místech za zdejší benzínkou, kde dnes odpočívají
autobusy legendy zdejší dopravy a ctitele vybraných způsobů
chování pana Š. Jednička, ač páteřní trať, bude zároveň
nejkratší klatovskou linkou s délkou 2,9 kilometru.
Táhlý kopec neboli Plánickou ulici - už nikdy pěšky! |
Jedním
z hlavních cílů hromadné dopravy je samozřejmě umožnit
obyvatelům města pohodlnou cestu do zaměstnání. Je tedy třeba
vést linky zejména tam, kde bydlí větší množství lidí.
Slibně se rozvíjí sídliště, kterému se dříve (alespoň u nás
doma) říkalo „U tanku“. Dnes se nazývá… No asi nijak. Zde
se dokonce nabízí vystavět i vozovnu. Areál bývalých kasáren
se sice již slušně zaplnil, ale na nějakou menší garáž pro
tramvaje by se snad místo našlo. Velký apelplac také poskytuje
dostatečný prostor pro tramvajovou točnu. Jméno zdejší zastávky
je jasné – Buzerák! Odsud pojede „Dvojka“ dolů po Plánické
do zastávky Korálkov (historický název „oblasti“ kolem
Poprdy). No a pak na náměstí. Je čas dostat se k otázce vozů
pro klatovskou tramvaj. Samozřejmě jsem slyšel povídačky o tom,
jak se někdy v šedesátých letech probořila silnice na náměstí
pod tíhou nákladního auta… No, každopádně náměstí protkané
pod povrchem chodbami není úplně ideální pro desítky tun vážící
tramvajové vozy. Očekávám ovšem, že nějakých pár desítek
milionů nebude pro paní „správkyni pokladu“ představovat
větší problém, takže bude potřebná část náměstí
vyztužena, stejně jako ulice Pražská. V nejhorším pak můžeme
objet náměstí Jiráskovou ulicí se zastávkou někde u branky do
Hostašových sadů nebo u Chaloupky. Samozřejmě existuje také
možnost odlehčit klatovským ulicím a objednat na první pohled
menší tramvaje než známe třeba z Prahy. Takové „dětské“ vozy s pěkným retro designem jsem viděl v Gőtebrogu. Určitě by
jim to v ulicích našeho města slušelo! No ale zpět na trať
dvojky. Z náměstí pojedeme z kopce Pražskou, pak doleva a už
jsme na křižovatce na zastávce Rybníčky u již zmíněného
terminálu. Stanice ovšem bude těsně před křižovatkou. Pokud
budete chtít přestoupit na jedničku a budete mít pár minut,
můžete si zaskočit na jedno rychlé nebo na burgera do
legendárního Topu. Dále bude linka pokračovat (po již hotových
kolejí „jedničky“) po Plzeňské až k bývalému okresnímu
úřadu. Tady se trasy obou linek rozdělí, zastávka Salvetrova
bude i zde, ovšem až za křižovatkou u zadního traktu
poštovní budovy, prakticky naproti Družbě.
Z nádraží do Tesca. Ale sofort! |
Dvojkou
se také bude jezdit na nákupy, takže další směr je nasnadě.
Název zastávky u obchodního centra Škodovka bude předmětem
dražby – bude se jmenovat podle toho, který z obchodníků
zaplatí nejvíc - OBI, Lidl, Tesco nebo Penny. Osobně favorizuji
Lidl. S taškami narvanými mlíkem v akci pak budete moci pokračovat
nahoru Domažlickou ulicí, pak ostře doprava kolem Klatovského
dvora do Podhůrecké. Na téhle důležité ulici budou zastávky
hned dvě – Voříškova (u vyústění stejnojmenné ulice) a pak
Podhůrčí někde u zdejší samoobsluhy. Dvojku bych rád dovedl až na vlakové nádraží – jsou prakticky dvě možnosti – buď ji
poslat přímo Podhůreckou a tedy odstranit svah dělící ulici od
parkoviště před nádražím nebo zatočit do Cibulkovy, pak doleva
podél autobusového nádraží a na vlak. Druhá varianta bude sice
krkolomnější, ale na druhou stranu bude možné pohodlně
obsloužit i „autobusák“. Zdoláte-li celou trasu dvojky, bude
to znamenat průjezd deseti zastávkami a téměř 4 kilometry jízdy
(přesně 3920 metrů).
Hurá, jede se z práce! |
Další
linka – Trojka - vás spolehlivě dopraví za prací i zábavou.
Začínat bude poblíž krytého bazénu – v zimě si sem můžete
zajet zaplavat a svézt se po tobogánu za 70 mega, v létě se pak
osvěžit v oblíbených Lázních. Velmi frekventovaná bude i další
zastávka – zejména v opačném směru sem budou mířit na směny
makáči z Rodenstocku. Průmyslová zóna Pod Borem se nám pořád
moc nevede. Než se celá věc připravila, zvolily zajímavé firmy
pro svá sídla Janovice nebo Nýrsko, a je tu pořád tak nějak
mrtvo. Ani dovést sem tramvaj nebude jednoduché. Od optiky (resp.
zastávky Čočková) povedou koleje až na most, pak se stočí
doleva a okolo bývalého masokombinátu (a stejnojmenné zastávky) až
k Boru a zpátky k mostu. Smyčka bude jednokolejná a bude tedy
třeba ji dobře zabezpečit. V místě je navíc dobře vidět, tak
srážka vozů jedoucích v opačném směru snad nehrozí. Od
mostu, kde vznikne zastávka Kozak, se pojede Koldinovou ulicí podél „Šíby“. Zastávka „Eroplán“ obslouží tuhle oblast –
budou tady na/vystupovat studenti průmyslovky, zaměstnanci soudu a
Policie i honorace z přilehlé vilové čtvrti Pod Vrškem.
Obyvatelé nejstaršího klatovského sídliště okolo studánky
Klatovka budou využívat zastávku Bouchalka. Na křižovatce pak
pojedou vozy doprava a dolů do hlavní stanice Rybníčky. Zde bude
samozřejmě možno přestoupit na další linky. Z Rybníčků bude
„trojka“ pokračovat nahoru Jiráskovou ulicí. Pokud budete
chtít strávit vlahý srpnový večer v Letním kině, vystoupíte v
zastávce Chaloupka, poblíž stejnojmenné kaple. Další zastávku
s poetickým názvem – Korálkov – už máme, bude sdílená s
linkou číslo dvě. Naproti Poprdě bude třeba technicky vyřešit
odbočení do Šmilovského ulice. Předpokládám, že ubourat rohový dům nevalného stavu nebude takový problém. Po průjezdu
kolem moštárny se dostaneme do stanice Muzeum na začátku třídy
Národních mučedníků. Velmi frekventovanou zastávkou bude jistě
další v řadě – poblíž gymnázia, kterou budou využívat
nejen studenti této školy, ale i frekventanti zemědělky i žáci
z „Masaryčky“. Název si vypůjčíme od ulice – tedy
Národních mučedníků. Nebo máte lepší návrh?
Čeká nás dlouhá cesta přes celé město. |
Pod
školami pak tramvaj zahne ostře doleva a bude pokračovat nově
vybudovanou komunikací „U Čedíku“ podél tenisových kurtů.
Tahle spojnice je pěkně dlouhá, máte-li jí zdolat pěšky. Budou
tady tedy celkem tři zastávky – Kurty, Plivátko a K Činovu
(podle ulice, kde nedávno vyrostly nové domy). Ze sídliště,
resp. z jeho nové části, se budou tramvaje vracet zpět na
„buzerplac“, kde bude konečná. Trojka se stane bez pochyby
nejdelší klatovskou tratí s největším počtem zastávek, bude
jich zde celkem čtrnáct. Možná by měla mít tato linka spíš
číslo pět, protože její délka bude téměř magických 5555
metrů.
K soudu i do Lázní – jedině čtyřkou. |
Jak můžete posoudit sami, tři linky
EDBKMK vlastně obsáhnou všechny důležité části města. Ale!
Každý velký ambiciózní projekt by měl ocenit vizionáře, který
jej vymyslel. Podobně jako si pražský primátor Pavel Bém
postavil vlastně zbytečný úsek metra A Dejvická-Nemocnice Motol
přes „svou“ Prahu 6, i já bych chtěl ocenit své
nezpochybnitelné zásluhy vlastní linkou. Proto bude třeba položit
koleje u Cenrálu. Čtyřka pojede od Lázní, po trase trojky, ovšem
bez zajížďky do průmyslové zóny až k zastávce Eroplán, kde
ovšem uhne doprava do Masarykovy ulice, kde po několika desítkách
metrů zastaví ve stanici „Soud“. Pak už bude Centrál, tam
budu na zastávce čekat nejen já, ale i studenti a studentky
zdrávky. Využívat ji budou i přespolní, které odvážejí
autobusy od Drňáku, poblíž supermarketu Billa.
Je středa brzo ráno a napěchovaná čtyřka míří do Kauflandu. Tovar v akci volá! |
Trať
dále povede Kollárovou ulicí neboli „betonkou“, zhruba
v polovině ulice bude zastávka, jíž název bude ctít právě
lidové pojmenování ulice. Škoda jen, že se zde nepoložily
koleje už loni, když se ulice opravovala. Po odbočení do Plzeňské
pak bude linka pokračovat po trase „jedničky“ až k Albertu. I
když - u čtyřky jako jediné jsem ochotný jednat o změnách na
trase, pokud tedy bude zachováno vedení okolo Centrálu,
samozřejmě. Této, 4440 metrů dlouhé linky, bude možné využít
i jako záložní, v případě problémů či nutných oprav půjde
na její trať odklonit trojku a částečně i jedničku.
Schéma klatovských tramvajových tratí. Modrá jednička, červená dvojka, černá trojka a zelená čtyřka. |
Takže
máme čtyři linky, páteřní jedničku, „nákupní“ dvojku,
„pracovně-zábavovou“ trojku a oslavně - zbytečnou čtyřku.
Počtem jsme překonali tragickou Plzeň. Plzeňáci se sice snaží
tvářit, že mají také čtyři linky, ale jak všichni víme –
je to podvod, protože číslo 3 tam na koleje vůbec nevyráží.
Kardinální otázkou samozřejmě je, kolik to bude stát a kde
peníze vezmeme. Vyčíslit cenu za kilometr trati je samozřejmě
obtížné, myslím, že to budou, jak se teď s oblibou říká,
vyšší stovky milionů. Další peníze spolkne nákup vozů,
zastávky a pak samozřejmě provoz. Jsem si ale jist, že v obřím deficitu,
který nám naplánovala dvojka Andrej a Alena, by se ale snad
potřebné miliardičky najít mohly. Alespoň se za ně pořídí
něco hmatatelného, prostě se vše „neprožere“.
Stavba také zafunguje jako kdysi „hladové zdi“, jistě se zde
uplatní stovky pracovníků. Protože jsme v Klatovech, na obří
zakázku se mohou těšit Lesní stavby Nýrsko, popř. FinalKOM.
Děkuji Marcele za zásadní pomoc při tvorbě příspěvku.
PRIMA NÁPAD! D. K.
OdpovědětVymazatJestli bude referendum, já jsem pro. Výborný nápad��
OdpovědětVymazatHezký nápad, jen ta realizace asi bude horší :-(
OdpovědětVymazatA hezké Klatovy bude hyzdit hnusná síť trolejí. Nemluvě o případných opravách na trati. Fakt super nápad.
OdpovědětVymazatO tomto projektu musi rozhodovat erudovani odbornici. Takove volnomyslenkarstvi o tramvajich spolecnost rozhodne nespojuje. Jak by asi jezdila do Podhurci a na Vodojem?? Na cestu do Lub to nikdo udrzovat nebude. Radeji piste o prosazeni stabilnich autobus. linek. At jezdi pravidelne, at se casy dobre pomatuji a ceny jsou zajimavejsi. Za nesmyslnou vystavbu koleji pres Klatlovy by mohly byt autobusy s 50% dotaci. A vsichni by byli spokojeni. Klidne at jezdi zase pekne k ACHP, k Rodenstocku atd. Aby byly autobusy spolehlive a nemenne jako za socialismu. Aby lidi nemuseli jezdit auty. Mesto je precpane, jen efektivni hrom. doprava pomuze! V jednoduchosti je sila. Nic sloziteho ani predrazeneho mesto nepotrebuje. A zajistit pekny autob. servis. Koukame uz 30 let, v jak zalostnem stavu je nove CSAD. Vse je rozparcelovano a zazemi nikde. Odpovednost nikde.
OdpovědětVymazatCo takhle se zamyslet nad odpad. kosi po Klatovech?? Co s vykaly po psech?? Vsichni by vymysleli megalomanske projekty, a!e zakladni potreby jako cistota domova a zazemi je prehlizeno. To vite ze je malo kosu. Odpadky, papirky vsude. My kdyz jdeme kolikrat po meste, tak schovavame si odpadky a cekame, az narazime na kos. Ale to dela malo lidi. Malo jich je proto, ze je problem je vyvazet. Je to moc prace! Jezdi jeden udychany, vycerpany ridic-popelar po meste a vysejpa kose. To proto, ze kose po meste nesmi moc stat! Nejlepe aby to delal nekdo zadarmo! A tady nekdo, kdo nevi co roupama, vymysli projekty za miliony! Umeni je vymyslet prinosny projekt a aby moc nestal. Stacilo by poukazat na nesmyslne opravovani novych silnic (Plzenska) a opravovat ty v katastrofalnim stavu! Co jsou take extremne vytizene, okolo Kozaku, okolo autobus. nadrazi. V podhurci, to to trvalo! A silnici od skoly Tolsteho dolu jak delali novou, uz je zase zvlnena! Skoda penez, odflakli podlozi! Neda se tam vubec jezdit! Takze se zamerme na realnou problematiku-poradne pokuty za psy a vykaly, odpadky, silnice, sekani travy, zastrihavani stromu a stromecku a vysadbu a ty stabilni autobusy. Mozna nasetrime jeste v mestske pokladne! (rad bych prodal obe nase auta a jezdil konecne spolehlivym autobusem)
OdpovědětVymazatA pro kamiony nějaký Antonovi aby to nemuseli převážet po hrátkách
OdpovědětVymazatHrstkách
OdpovědětVymazatVybudoval bych heliporty a nakoupil helikoptéry, odpadli by koleje i troleje a za stovku na minutu si zaletíte do kaufu pro mlíko
OdpovědětVymazatVÝBORNÝ NÁPAD, ZCELA SOUHLASÍM! :-)
OdpovědětVymazat