KATEGORIE

pátek 21. srpna 2020

Nastupovat!


Už jsem tady několikrát fňukal, že v Klatovech nemáme vlastně nic, co by nás odlišovalo od dalších českých měst pobobné velikosti - typický lokální produkt nebo nějakou významnou událost nebo skutečně prvoligového slavného rodáka (při vší úctě ke všem velkým ženám a mužům Klatov). Prostě nic, co by se vybavilo lidem ve zbytku země, když se řekne Klatovy. Starší znají karafiáty, pár lidí si vzpomene na návštěvu města v souvislosti s poněkud chladnými a strnulými pohledy mnichů v katakombách. To je ale málo! Proč si tedy konečně nevydobýt pozornost nějaký exkluzivním projektem, o kterém se bude mluvit i za hranicemi? Já jsem na to přišel – postavíme si kompletní síť tramvajových linek. Nakonec “elektrika” jezdí i v Ústí nad Labem, v Jablonci nebo v ošklivé Plzni, která se nějakým dějinným omylem stala krajským městem. Tak proč ne u nás, proboha. Tramvaj bude prvním krokem k tomu, aby se Klatovy vrátily znovu na výsluní, kam rozhodně patří.




Na snímku frčí moderní T15 kolem parkovacího domu klatovské nemocnice

Ale konec vzletných slov, je čas pokročit ke konkrétním činům, resp. plánům. Výhoou budování klatovských tratí je skutečnost, že se tak nebude dít nahodile a postupně, jako v jiných městech. Všechny linky, resp. tratě prostě postavíme najednou. Pojďme na to. Začneme tratí, která by se měla stát nejdůležitější, jak se někdy říká páteřní. Linka spojí sever s jihem města, jinými slovy, profrčíte s ní od Rozhrání až do Lub. Startovat bude na „kruháči“ u nové nemocnice. Jednou z výhod nového dopravního prostředku bude jistě pokles automobilové dopravy ve městě. Bude ale třeba dostat do tramvají co nejvíce řidičů směřujících do města ve směru od Plzně. To bych vyřešil parkovištěm pod prodejnou Mountfield. Pár rýpnutí lžící bagru, trocha asfaltu a je to! Protože hlavní linka, tak "Jednička", a proto taky pojede po hlavní klatovské autostrádě – Plzeňské. O zastávkách tady asi není třeba moc spekulovat. Vystoupit bude možno na následujících stanicích – Nemocnice – Bouchalka - Rybníčky. Tady také teď vystoupíme a rozhlédneme se kolem. Jak se ukáže za chvíli, bude právě zastávka Rybníčky hlavním uzlem klatovských tramvají. Proto bych na volném prostranství, kde stával bronzový Zápotocký, postavil menší terminálek se zázemím pro řidiče. A možná bych nechal místo na pár kanceláří pro nově zřízenou správní firmu, která ponese název Elektrická dráha bývalého královského města Klatovy, ale spíš bych používal poměrně snadno zapamatovatelnou zkratku EDBKMK :).

Na snímku se právě míjí dvě soupravy "jedničky"  mezi zastávkami Albert a Kaufland.


Při stavění této centrály bych si dovolil zbořit otřesnou zastávku MHD, kterou nám před lety zaplevelila město společnost Pepsi za vítězství v nějaké obskurní soutěži. Vůbec, kde nepůjdou využít „boudičky“, resp. zastávky pro autobusy, budou nemilosrdně odstraněny. Takže vlastně asi skoro všechny. Autobusy jako prostředek hromadné dopravy totiž samozřejmě úplně skončí. Ale vraťme se zpátky na trať linky číslo 1. Z Rybníčků pojedou vozy dál – za necelou minutu budete u křižovatky s Domažlickou. Zdejší zastávka v tomto směru bude těsně za ní, u Družby, naproti sokolovně. S názvem si zatím nejsem jist.. Možná by se hodilo pojmenovat také některé zastávky i jinak než podle místa, kde se nacházejí. Zvlášť zde, kde se nabízí hned několik pojmenování – jména odkazující do minulosti – Příkopy nebo u sv. Rocha či právě Družba nebo sokolovna? Ne! Důležitá zastávka musí mít odpovídající a nadčasové jméno. Myslím, že by měla nést jméno starosty města, za jehož mandátu se celý projekt podaří přivést k životu. Protože doufám, že celý projekt je otázkou dvou, tří let a zároveň nevidím na obzoru žádného korunního prince, bude se zastávka nazývat Salvetrova. Od purkrmistrovy zastávky pak pojede „elektrika“ do stanice Pod Valy. Když tady vystoupíte, přeběhnete silnici, prosvištíte parčíkem, vyběhnete schody a za nějakou minutu, minutu a půl jste na náměstí. Tramvaj už ale pokračuje dál Tyršovou ulicí až k parku. Do konečné zastávky, která by byla umístěna někde v místech, kde je areál Technických služeb. Ale! I když si obyvatelé Lub lepší spojení moc nezaslouží, vyzvu EDBKMK, aby zahájila jednání s Kauflandem. Nepochybuji, že šéfové klatovské mekky vyznavačů výhodných nákupů rádi zaplatí pár metrů kolejí, které umožní, aby se všichni dostali pohodlně k regálům. Stejně tak Kaufland zaplatí posilové vozy vypravované každou středu ráno, když tady startují slevy z letáku. Až bude dohoda s kaufem upečená, představí se také zástupcům Alberta. Tomu nezbyde nic jiného, než „zatáhnout“ zbytek trati. Linka číslo jedna tedy bude končit až u Alberta, depo, resp. konečná by mohlo být v místech za zdejší benzínkou, kde dnes odpočívají autobusy legendy zdejší dopravy a ctitele vybraných způsobů chování pana Š. Jednička, ač páteřní trať, bude zároveň nejkratší klatovskou linkou s délkou 2,9 kilometru.
Táhlý kopec neboli Plánickou ulici - už nikdy pěšky!

Jedním z hlavních cílů hromadné dopravy je samozřejmě umožnit obyvatelům města pohodlnou cestu do zaměstnání. Je tedy třeba vést linky zejména tam, kde bydlí větší množství lidí. Slibně se rozvíjí sídliště, kterému se dříve (alespoň u nás doma) říkalo „U tanku“. Dnes se nazývá… No asi nijak. Zde se dokonce nabízí vystavět i vozovnu. Areál bývalých kasáren se sice již slušně zaplnil, ale na nějakou menší garáž pro tramvaje by se snad místo našlo. Velký apelplac také poskytuje dostatečný prostor pro tramvajovou točnu. Jméno zdejší zastávky je jasné – Buzerák! Odsud pojede „Dvojka“ dolů po Plánické do zastávky Korálkov (historický název „oblasti“ kolem Poprdy). No a pak na náměstí. Je čas dostat se k otázce vozů pro klatovskou tramvaj. Samozřejmě jsem slyšel povídačky o tom, jak se někdy v šedesátých letech probořila silnice na náměstí pod tíhou nákladního auta… No, každopádně náměstí protkané pod povrchem chodbami není úplně ideální pro desítky tun vážící tramvajové vozy. Očekávám ovšem, že nějakých pár desítek milionů nebude pro paní „správkyni pokladu“ představovat větší problém, takže bude potřebná část náměstí vyztužena, stejně jako ulice Pražská. V nejhorším pak můžeme objet náměstí Jiráskovou ulicí se zastávkou někde u branky do Hostašových sadů nebo u Chaloupky. Samozřejmě existuje také možnost odlehčit klatovským ulicím a objednat na první pohled menší tramvaje než známe třeba z Prahy. Takové „dětské“ vozy s pěkným retro designem jsem viděl v Gőtebrogu. Určitě by jim to v ulicích našeho města slušelo! No ale zpět na trať dvojky. Z náměstí pojedeme z kopce Pražskou, pak doleva a už jsme na křižovatce na zastávce Rybníčky u již zmíněného terminálu. Stanice ovšem bude těsně před křižovatkou. Pokud budete chtít přestoupit na jedničku a budete mít pár minut, můžete si zaskočit na jedno rychlé nebo na burgera do legendárního Topu. Dále bude linka pokračovat (po již hotových kolejí „jedničky“) po Plzeňské až k bývalému okresnímu úřadu. Tady se trasy obou linek rozdělí, zastávka Salvetrova bude i zde, ovšem až za křižovatkou u zadního traktu poštovní budovy, prakticky naproti Družbě.

Z nádraží do Tesca. Ale sofort!

Dvojkou se také bude jezdit na nákupy, takže další směr je nasnadě. Název zastávky u obchodního centra Škodovka bude předmětem dražby – bude se jmenovat podle toho, který z obchodníků zaplatí nejvíc - OBI, Lidl, Tesco nebo Penny. Osobně favorizuji Lidl. S taškami narvanými mlíkem v akci pak budete moci pokračovat nahoru Domažlickou ulicí, pak ostře doprava kolem Klatovského dvora do Podhůrecké. Na téhle důležité ulici budou zastávky hned dvě – Voříškova (u vyústění stejnojmenné ulice) a pak Podhůrčí někde u zdejší samoobsluhy. Dvojku bych rád dovedl až na vlakové nádraží – jsou prakticky dvě možnosti – buď ji poslat přímo Podhůreckou a tedy odstranit svah dělící ulici od parkoviště před nádražím nebo zatočit do Cibulkovy, pak doleva podél autobusového nádraží a na vlak. Druhá varianta bude sice krkolomnější, ale na druhou stranu bude možné pohodlně obsloužit i „autobusák“. Zdoláte-li celou trasu dvojky, bude to znamenat průjezd deseti zastávkami a téměř 4 kilometry jízdy (přesně 3920 metrů).
Hurá, jede se z práce!

Další linka – Trojka - vás spolehlivě dopraví za prací i zábavou. Začínat bude poblíž krytého bazénu – v zimě si sem můžete zajet zaplavat a svézt se po tobogánu za 70 mega, v létě se pak osvěžit v oblíbených Lázních. Velmi frekventovaná bude i další zastávka – zejména v opačném směru sem budou mířit na směny makáči z Rodenstocku. Průmyslová zóna Pod Borem se nám pořád moc nevede. Než se celá věc připravila, zvolily zajímavé firmy pro svá sídla Janovice nebo Nýrsko, a je tu pořád tak nějak mrtvo. Ani dovést sem tramvaj nebude jednoduché. Od optiky (resp. zastávky Čočková) povedou koleje až na most, pak se stočí doleva a okolo bývalého masokombinátu (a stejnojmenné zastávky) až k Boru a zpátky k mostu. Smyčka bude jednokolejná a bude tedy třeba ji dobře zabezpečit. V místě je navíc dobře vidět, tak srážka vozů jedoucích v opačném směru snad nehrozí. Od mostu, kde vznikne zastávka Kozak, se pojede Koldinovou ulicí podél „Šíby“. Zastávka „Eroplán“ obslouží tuhle oblast – budou tady na/vystupovat studenti průmyslovky, zaměstnanci soudu a Policie i honorace z přilehlé vilové čtvrti Pod Vrškem. Obyvatelé nejstaršího klatovského sídliště okolo studánky Klatovka budou využívat zastávku Bouchalka. Na křižovatce pak pojedou vozy doprava a dolů do hlavní stanice Rybníčky. Zde bude samozřejmě možno přestoupit na další linky. Z Rybníčků bude „trojka“ pokračovat nahoru Jiráskovou ulicí. Pokud budete chtít strávit vlahý srpnový večer v Letním kině, vystoupíte v zastávce Chaloupka, poblíž stejnojmenné kaple. Další zastávku s poetickým názvem – Korálkov – už máme, bude sdílená s linkou číslo dvě. Naproti Poprdě bude třeba technicky vyřešit odbočení do Šmilovského ulice. Předpokládám, že ubourat rohový dům nevalného stavu nebude takový problém. Po průjezdu kolem moštárny se dostaneme do stanice Muzeum na začátku třídy Národních mučedníků. Velmi frekventovanou zastávkou bude jistě další v řadě – poblíž gymnázia, kterou budou využívat nejen studenti této školy, ale i frekventanti zemědělky i žáci z „Masaryčky“. Název si vypůjčíme od ulice – tedy Národních mučedníků. Nebo máte lepší návrh?
                            
Čeká nás dlouhá cesta přes celé město.

Pod školami pak tramvaj zahne ostře doleva a bude pokračovat nově vybudovanou komunikací „U Čedíku“ podél tenisových kurtů. Tahle spojnice je pěkně dlouhá, máte-li jí zdolat pěšky. Budou tady tedy celkem tři zastávky – Kurty, Plivátko a K Činovu (podle ulice, kde nedávno vyrostly nové domy). Ze sídliště, resp. z jeho nové části, se budou tramvaje vracet zpět na „buzerplac“, kde bude konečná. Trojka se stane bez pochyby nejdelší klatovskou tratí s největším počtem zastávek, bude jich zde celkem čtrnáct. Možná by měla mít tato linka spíš číslo pět, protože její délka bude téměř magických 5555 metrů.
K soudu i do Lázní – jedině čtyřkou.
Jak můžete posoudit sami, tři linky EDBKMK vlastně obsáhnou všechny důležité části města. Ale! Každý velký ambiciózní projekt by měl ocenit vizionáře, který jej vymyslel. Podobně jako si pražský primátor Pavel Bém postavil vlastně zbytečný úsek metra A Dejvická-Nemocnice Motol přes „svou“ Prahu 6, i já bych chtěl ocenit své nezpochybnitelné zásluhy vlastní linkou. Proto bude třeba položit koleje u Cenrálu. Čtyřka pojede od Lázní, po trase trojky, ovšem bez zajížďky do průmyslové zóny až k zastávce Eroplán, kde ovšem uhne doprava do Masarykovy ulice, kde po několika desítkách metrů zastaví ve stanici „Soud“. Pak už bude Centrál, tam budu na zastávce čekat nejen já, ale i studenti a studentky zdrávky. Využívat ji budou i přespolní, které odvážejí autobusy od Drňáku, poblíž supermarketu Billa.
Je středa brzo ráno a napěchovaná čtyřka míří do Kauflandu. Tovar v akci volá!


























Trať dále povede Kollárovou ulicí neboli „betonkou“, zhruba v polovině ulice bude zastávka, jíž název bude ctít právě lidové pojmenování ulice. Škoda jen, že se zde nepoložily koleje už loni, když se ulice opravovala. Po odbočení do Plzeňské pak bude linka pokračovat po trase „jedničky“ až k Albertu. I když - u čtyřky jako jediné jsem ochotný jednat o změnách na trase, pokud tedy bude zachováno vedení okolo Centrálu, samozřejmě. Této, 4440 metrů dlouhé linky, bude možné využít i jako záložní, v případě problémů či nutných oprav půjde na její trať odklonit trojku a částečně i jedničku.
Schéma klatovských tramvajových tratí. Modrá jednička, červená dvojka, černá trojka a zelená čtyřka.

Takže máme čtyři linky, páteřní jedničku, „nákupní“ dvojku, „pracovně-zábavovou“ trojku a oslavně - zbytečnou čtyřku. Počtem jsme překonali tragickou Plzeň. Plzeňáci se sice snaží tvářit, že mají také čtyři linky, ale jak všichni víme – je to podvod, protože číslo 3 tam na koleje vůbec nevyráží. Kardinální otázkou samozřejmě je, kolik to bude stát a kde peníze vezmeme. Vyčíslit cenu za kilometr trati je samozřejmě obtížné, myslím, že to budou, jak se teď s oblibou říká, vyšší stovky milionů. Další peníze spolkne nákup vozů, zastávky a pak samozřejmě provoz. Jsem si ale jist, že v obřím deficitu, který nám naplánovala dvojka Andrej a Alena, by se ale snad potřebné miliardičky najít mohly. Alespoň se za ně pořídí něco hmatatelného, prostě se vše „neprožere“. Stavba také zafunguje jako kdysi „hladové zdi“, jistě se zde uplatní stovky pracovníků. Protože jsme v Klatovech, na obří zakázku se mohou těšit Lesní stavby Nýrsko, popř. FinalKOM.


Děkuji Marcele za zásadní pomoc při tvorbě příspěvku.

10 komentářů:

  1. Jestli bude referendum, já jsem pro. Výborný nápad��

    OdpovědětVymazat
  2. Hezký nápad, jen ta realizace asi bude horší :-(

    OdpovědětVymazat
  3. A hezké Klatovy bude hyzdit hnusná síť trolejí. Nemluvě o případných opravách na trati. Fakt super nápad.

    OdpovědětVymazat
  4. O tomto projektu musi rozhodovat erudovani odbornici. Takove volnomyslenkarstvi o tramvajich spolecnost rozhodne nespojuje. Jak by asi jezdila do Podhurci a na Vodojem?? Na cestu do Lub to nikdo udrzovat nebude. Radeji piste o prosazeni stabilnich autobus. linek. At jezdi pravidelne, at se casy dobre pomatuji a ceny jsou zajimavejsi. Za nesmyslnou vystavbu koleji pres Klatlovy by mohly byt autobusy s 50% dotaci. A vsichni by byli spokojeni. Klidne at jezdi zase pekne k ACHP, k Rodenstocku atd. Aby byly autobusy spolehlive a nemenne jako za socialismu. Aby lidi nemuseli jezdit auty. Mesto je precpane, jen efektivni hrom. doprava pomuze! V jednoduchosti je sila. Nic sloziteho ani predrazeneho mesto nepotrebuje. A zajistit pekny autob. servis. Koukame uz 30 let, v jak zalostnem stavu je nove CSAD. Vse je rozparcelovano a zazemi nikde. Odpovednost nikde.

    OdpovědětVymazat
  5. Co takhle se zamyslet nad odpad. kosi po Klatovech?? Co s vykaly po psech?? Vsichni by vymysleli megalomanske projekty, a!e zakladni potreby jako cistota domova a zazemi je prehlizeno. To vite ze je malo kosu. Odpadky, papirky vsude. My kdyz jdeme kolikrat po meste, tak schovavame si odpadky a cekame, az narazime na kos. Ale to dela malo lidi. Malo jich je proto, ze je problem je vyvazet. Je to moc prace! Jezdi jeden udychany, vycerpany ridic-popelar po meste a vysejpa kose. To proto, ze kose po meste nesmi moc stat! Nejlepe aby to delal nekdo zadarmo! A tady nekdo, kdo nevi co roupama, vymysli projekty za miliony! Umeni je vymyslet prinosny projekt a aby moc nestal. Stacilo by poukazat na nesmyslne opravovani novych silnic (Plzenska) a opravovat ty v katastrofalnim stavu! Co jsou take extremne vytizene, okolo Kozaku, okolo autobus. nadrazi. V podhurci, to to trvalo! A silnici od skoly Tolsteho dolu jak delali novou, uz je zase zvlnena! Skoda penez, odflakli podlozi! Neda se tam vubec jezdit! Takze se zamerme na realnou problematiku-poradne pokuty za psy a vykaly, odpadky, silnice, sekani travy, zastrihavani stromu a stromecku a vysadbu a ty stabilni autobusy. Mozna nasetrime jeste v mestske pokladne! (rad bych prodal obe nase auta a jezdil konecne spolehlivym autobusem)

    OdpovědětVymazat
  6. A pro kamiony nějaký Antonovi aby to nemuseli převážet po hrátkách

    OdpovědětVymazat
  7. Vybudoval bych heliporty a nakoupil helikoptéry, odpadli by koleje i troleje a za stovku na minutu si zaletíte do kaufu pro mlíko

    OdpovědětVymazat
  8. VÝBORNÝ NÁPAD, ZCELA SOUHLASÍM! :-)

    OdpovědětVymazat