S
narůstajícím provozem jízdních kol, především ve městech, se
poměrně záhy začala řešit bezpečnost jízdy zejména s ohledem
na další účastníky tehdejšího silničního provozu. Je jasné,
že i o kolize nebyla nouze.V roce 1889 zmiňuje Šumavan iniciativu
spolku velocipedistů ze Smíchova, kteří navrhli vydání zákona,
který by upravoval platný silniční řád a zakotvil by v něm
povinnosti velocipedistů. Pro jízdu na kole mělo být zapotřebí
zvláštního „řidičáku“ vydaného na jméno jezdce místní
radnicí. Měl platit tři roky a nesměl být nevydán osobě starší
16 let, která se vykáže osvědčením vydaným přednostou
některého klubu velocipedistů (!), který potvrdí, že dotyčný
umí kolo ovládat, a že je jeho stroj schopen provozu. Číslo
legitimace, jakási espezétka, musela být i na bicyklu na „zřejmě
viditelném místě“. Za zmínku stojí i povinnost dát znamení
zvoncem nebo píšťalou ve vzdálenosti nejméně 20 kroků od
povozu - koně jsou zkrátka lekavá zvířata. Z dnešního pohledu
je zajímavé, že už tehdy měli mít cyklisté zakázáno jezdit
na veřejné silnici vedle sebe, směli jen za sebou – ve vzdálenosti
nejméně 5 metrů. O tom, že označení kola nebylo úplně od věci
svědčí i příhoda z dubna 1897, kdy v řece Úhlavě, mezi Dolní
Lhotou a Volenovem, spatřili místní lesklý předmět. Později se
ukázalo podle vyraženého čísla, že s jednalo o bicykl ukradený
o rok a půl dříve v Klatovech plzeňskému jezdci Keplerovi! Ani
kolize, ve kterých hráli hlavní roli cyklisté, na sebe nenechaly
dlouho čekat. V létě 1898 jeli tři cyklisté z Přeštic
do Klatov. U Štěpánovic se potkali s trojicí dragounů na
koních. Ačkoli jeli cyklisté co nejvíc při kraji, když se
míjeli s vojáky, jeden z nich „zarejdoval zadkem koně“.
První z cyklistů nechtěl vrazit do zvířete, a proto raději
poslal kolo do příkopu. Výsledkem byla zranění hlavy a nohy,
která si vyžádala ošetření lékařem. Další
karambol je důkazem toho, že opatrnosti není nikdy dost a
„machrování“ se opravdu nevyplácí.
Zprávu přinesly Klatovské listy na jaře 1902:
„Vážná
nehoda cyklisty. Minulou neděli vyjeli si z Plzně do Klatov
tři cyklisté a zdrževši se tu až do večera, vraceli se po 6
hodině večer zase zpět. Když přijížděli ke strážnímu domku
na silnici štěpánovické, potkala jednoho z nich, staršího
již pána, vážná nehoda, jež asi nezůstane pro něj bez
nemilých následků. Při sjíždění se tam nalézajícího vršku
pustil se cyklista držátka i šlapátek a rukama tleskaje, chtěl
před domem stojícího strážníka na příjezd svůj upozorniti.
V tom ale již s největší rychlosti dojel ku strážníku,
jehož porazil, sám pak s kola se sřítil, a to tak nešťastně,
že zůstal ve stavu úplně bezvědomém na zemi ležeti. Druzí
cyklisté, vidíce, co se jich soudruhu přihodilo, přikvačili
k němu, leč uzřevše, že týž potácí se ustavičně
v mdlobách, byli nuceni naložiti jej i s kolem na náhodou
kolem jedoucí vůz, jímž se pak zraněný cyklista, jemuž se
cestou krev z úst jen řinula, odvezen na nádraží švihovské,
odkud pak drahou odvezen do Plzně. Jak se dovídáme, jest zranění
cyklistovo, jenž jest ženat a otcem, rodiny, velice nebezpečné.“
|
Když vidí člověk ty retro cyklo komponenty, tak si říkám, jak je možné, že na tom dokázali vůbec jezdit. Dneska si už lidi nedovedou představit, že by neměli nejdražší kolo plné moderních materiálů a vychytávek. A teď ještě k tomu přichází móda elektrokol, takže tam to už nemá vůbec s cyklistickou nic moc společného. ;-)
OdpovědětVymazatJestli vám něco na výlety teda mohu doporučit, tak to jsou gravel kola, která se dají dnes už sehnat skutečně v každém cyklo eshopu a nebo ideálně i na prodejně kde vás v tom nechají svést.
OdpovědětVymazat