Původně jsem si myslel, že nebudu nijak reflektovat šílenství okolo nemoci covid-19, které nás svírá už téměř rok. Nakonec jsem přece jen neodolal. Máme totiž další válku dvou, prakticky stejných táborů, příznivců a odpůrců očkování proti této nemoci. Dnes bych tedy rád věnoval zejména historii očkování v Klatovech a vůbec boji proti nakažlivým nemocem v našem městě.
Přiznám
se, že jedním z impulsů pro tvorbu tohoto textu by zhlédnutí
videa klatovského lékaře MUDr. Tomáše Lebenharta “Očkování je organizovaný zločin”. Jsem dalek toho hodnotit medicínské
vývody pana doktora, já jsem na rozdíl od něj medicínu
nestudoval, ani klasickou ani alternativní. Sice bych si
představoval, aby svá tvrzení podložil nějakými o trochu
věcnějšími argumenty, ale chápu, že formát videorozhovoru k
tomu není úplně nejvhodnější. Zaujaly mě ale dvě věci. V
první řadě jsem počítal, že název rozhovoru je pouhou
vějičkou, jak nalákat diváky. Omyl. Pan doktor skutečně
očkování označil termínem “organizovaný zločin”. Fajn.
Druhá zajímavá věc, že MUDr. Lebenhart tvrdí, že očkování
je záležitostí 20. století, pak trochu nesměle dodává “první
poloviny 20. století”. Ne, očkování není záležitostí první
poloviny dvacátého století. Očkování jako metoda prevence byla
v Evropě známá již v první polovině 18. století!
Ani boje odpůrců a zastánců očkování nejsou ničím novým,
odehrávaly se (nejen) na stránkách tisku už mnohem dříve –
zcela jistě už v sedmdesátých letech 19. století a pravděpodobně
ještě mnohem dříve. Ale dost – k úvahám pana doktora se
ještě vrátím na konci příspěvku. Ilustrační snímek zobrazuje očkování dětí ve školní třídě v roce 1909. |
Na závěr bych se chtěl vrátit k zmíněnému videu MUDr. Lebenharta. Přiznám se, že po jeho zhlédnutí jsem byl trochu rozpačitý. Aby podpořil svůj postoj, zmiňuje pan doktor desítky let vlastní praxe a pozorování negativních následků u dětí, které byly očkovány. K tomu se samozřejmě nemohu vyjádřit, nejsem pediatr. Nezbývá mi tedy než věřit slovům dlouholetého praktika. Já jsem měl štěstí, mě očkování nezabrzdilo, nezpůsobilo mi těžké “invalidizující poškození“. Očividně jsem ani nezemřel. Neznám ani nikoho ve svém okolí, komu by takto vakcinace zaškodila. Jsem ale dalek toho, ze svých pozorování činit nějaké obecné závěry. Pan doktor sice v průběhu rozhovoru přiznává, že by děti očkoval, nicméně jen proti 3-4 nemocem a od věku 1 roku. Hned poté – prakticky v té samé větě ale dodává, že očkování velmi odsuzuje a říká, že očkování napáchala velká neštěstí. Je to trochu zvláštní něco prohlásit a vzápětí to popřít. Tyhle výroky prostě tak nějak nedrží pohromadě a moc to nechápu. Dobře ale rozumím jednoduchým číslům, právě z počátků očkování, které ukazují, že i v 19. století (jakkoli byl medicína primitivní ve srovnáním s dneškem) mělo očkování jednoznačně pozitivní vliv na úmrtnost, zejména u dětí. Pak bych se tedy pana doktora asi optal, kolik nakažených neštovicemi, vzteklinou nebo záškrtem během své mnohaleté praxe viděl. Tipuji, že žádného a ptám se proč asi... Spíš hořce úsměvné jsou úvahy pana doktora z úvodu na téma vlád a nutnosti očkovat („protože lid si to žádá“), afrických zemí bez očkování atd. Výrok, že očkovací byznys postrádá rysy humanity je vrcholem téhle části! Medicínské argumenty opepřit trochou etiky. Panečku! I já bych byl radši, aby mi léky připravoval magistr od vedle ve sklepě místní apatyky a ne třeba Novartis. Žiju ale v realitě a vím, že to asi není úplně možné. Marně také hledám byznys, který kdy měl nějaké výrazné rysy humanity a jsem zvědav, čeho se dočkáme příště – odmítnutí ibuprofenu a požadavku na vznik nového člověka? Ale MUDr. Lebenhart ve mně vzbudil
zájem, protože video je už několik let staré, mrknul jsem se na
jeho facebookový profil a hned na mě vyskočila jeho úvaha na téma
nanejvýš aktuální – na očkování proti covid-19. Tentokrát
se nedočkáme explicitního nesouhlasu s kvapně připravenými
vakcínami (i když na nebezpečnou rychlost pan doktor samozřejmě
neopomene vypíchnout), text spíš vypočítává problematické
aspekty očkování a vakcíny. K medicínským argumentům nejsem
kompetentní se vyjadřovat – snad jen jedna maličkost. Zajímalo
by mě, kde vzal MUDr. Lebenhart zmíněné staré epidemiologické
pravidlo, že se během probíhající epidemie neočkuje. Jsem
připraven na mnoha příkladech ukázat, že to rozhodně v
minulosti vždy neplatilo... Jenom si kladu otázku, jaká by musela být smrtnost covidu (nebo jakékoli jiné nemoci), aby tenhle argument (blaho jednotlivce je nadřazeno) vymizel z veřejné debaty a lidé by houfně požadovali narychlo spíchnutý lék nebo vakcínu? Stačilo by 10% nebo je potřeba 30% a víc? Nebo kdyby třeba zabíjel jen lidi pod čtyřicet let věku. To by mě vážně zajímalo. Já se každopádně očkovat nechám – v tomto rozhodnutí hraje zásadní roli právě ten „rys humanity“, na který se pan doktor odvolává. Jsem schopen a ochoten v „nadosobním“ zájmu to prostě „risknout“. Argumenty a jakási „selektivní etika“ MUDr. Lebenharta a jemu podobných mě utvrzují v tom, že dělám dobře. |
Očkování proti nemoci covid je a doufám, že i bude dobrovolné. Věřím, že se nakonec najde dostatek “odvážlivců”, kteří zajisté pomohou k potlačení nemoci. A fanouškům MUDr. Lebenharta a podobných „alternativců“ zůstane pocit, že zůstali svobodní ve své volbě, že nejsou ovce apod. Ideální stav, všichni budou spokojeni. Hlavní ale je, aby tohle všechno už brzy skončilo.
Tak zpestřit si videem pana doktora nedělní večer se opravdu nechystám, přesto si neodpustím drobnou poznámku: Nemusím na otázky, zda bych se nechal naočkovat proti záškrtu za první republiky, a zda se nechám naočkovat proti koronaviru nebo třeba obrně dnes, odpovědět stejně, že? ;-)
OdpovědětVymazatJŠ ml.