ANO
Pavel
Strolený – 9. místo na kandidátce v Plzeňském kraji
1) Které dopravní či obecně
infrastrukturní stavby v Plzeňském kraji považujete za důležité a budete
podporovat jejich realizaci a proč?
Obecně budeme
podporovat výstavbu všech naprojektovaných obchvatů. Ať už kolem Plzně, tak
kolem všech měst a obcí ležících na silnicích první třídy.
Dále chceme
podpořit projekt, který by spojil při hranici města Tachov, přes Domažlice,
kolem Klatov na Sušici, případně na Kašperské Hory. Tato silnice by podstatně
zrychlila pohyb a zvětšila dostupnost jednak v rámci ČR, ale i přes hranici do
Německa.
Ve spolupráci
s Plzeňským krajem se pokusíme podpořit projekty, které změní návyky obyvatel
cestujících do práce osobními automobily a začnou dojíždět hromadnou
autobusovou dopravou nebo vlaky.
2) Máte nějaký konkrétní recept na
omezení negativního jevu, se kterým se potýká (nejen) Plzeňský kraj – totiž, že
mladí lidé odcházejí z venkova do větších center a venkov se tak „vylidňuje“.
Především je
nutné zabezpečit pro tyto lidi v místě bydliště nejen práci, ale i kulturní a
sportovní vyžití. Dnes není problém do práce dojíždět, problémem je spíše čas,
který lidé dojížděním stráví. Proto viz.výše – problematika dopravy, zajistit,
aby cesta do práce a případně za kulturou nebyla časovým hendikepem. Pokud bude
navíc v místě bydliště i zajištěn základní sociální komfort – obchody, lékař,
škola, školka – bude „levnější vesnický život“ pro mladé zajímavější. Tady
samozřejmě svou roli hraje i obecní samospráva – tam bychom zacílili s
podporou, zejména finanční a usnadnili realizaci projektů k udržení škol,
zdravotnických zařízení, ale i obchůdků a kulturních zařízení.
3)
Naším regionem dlouhodobě hýbe otázka dalšího vývoje NP Šumava. Je vám bližší koncept ochrany
přírody spojený s určitými omezeními pro návštěvníky nebo rozvoj území s
důrazem na obyvatele NP?
Na tuhle
otázku asi nejde odpovědět 100%-ně správně. Nicméně, můj názor je ten, že
Šumava by si zasloužila svůj vlastní zákon, nebo jeho novelizaci. Je jediným
Národním parkem, který má na svém území obce, navíc vlastnící lesní pozemky.
Tyto obce tam
hospodaří podle Lesních hospodářských plánů, Správa Národního parku by měla
hospodařit podle Plánu péče. Zatímco hospodaření těchto obcí je s LHP
konfrontováno, Plán péče nebyl schválen a Park (dle mých informací) hospodaří
již několik let na základě výjimky Ministerstva životního prostředí a
rozhodnutí ředitele Národního parku. Netvrdím, že je to úplně špatně, nicméně
nepřipadá mi to jako koncepční a dlouhodobě správné a udržitelné.
Ať chceme
nebo nechceme, smrková monokultura na Šumavě je prapůvodem hospodářský les,
založený v předminulém století, jako zásobárna dřeva pro místní sklárny a
manufaktury. Tím neříkám, že nemá cenu jej chránit, ale v okrajových částech
jej můžeme šetrně těžit, dosazovat prapůvodní dřeviny a postupně vytvořit
odolný smíšený les. Měli bychom, ale začít i s tím, že vytěžené dřevo se v
místě zpracuje, obnoví se s pomocí obcí
pily, drobní řemeslníci pracující s dřevem a ze Šumavy budou odcházet výrobky a
ne dřevo vcelku, jako doposud.
K turistice,
omezovat – neomezovat. Trocha omezení bude vždy, ať už tím, že do některých
míst parku se reálně ani dostat nelze – tam už zvítězila divočina, a některá
místa bych zpřístupnil jen s průvodcem. Myslím si, že toto „omezení“ by možná
uvítali i sami návštěvníci, kteří by měli s sebou člověka, který je upozorní na
zajímavosti a neprojdou kolem nich „od tabule k tabuli“. Vytvořit síť
„vyšlapaných“ cest a stezek s info panely a třeba i nějaké mobilní aplikace,
která provede návštěvníka právě po těchto cestičkách může být cestou jak park
zpřístupnit a přitom zachovat jeho kulturní hodnotu. Pokud při těchto místech
hnízdí nebo žije ohrožený živočich, poté by bylo možno provázet těmito místy
jen v dobách, kdy by jej turisté nerušili, jen v určité měsíce.
Trocha
omezení je v pořádku i v návaznosti na to, že šumavské obce nejsou připraveny
na nějaký velký nápor turistů. Pokud by došlo k nějakému velkému nárůstu, musí
se zajistit i odpovídající infrastruktura – voda, odpady. Proto se i sami obce
brání budování velkých developerských projektů, protože si uvědomují, že někdo
musí vybudovat kanalizaci, odvést odpadky – a to většinou zůstane k řešení jim.
Navíc turistická centra jsou na Šumavě již vybudována (např. Lipno) a nemyslím
si, že by bylo vhodné je ještě nějak rozšiřovat.
4) Jmenujte 3 priority Vaší strany ve
vztahu k Plzeňskému kraji.
Zdravé
zdravotnictví – zachování zdravotnické péče, ať už v městských, krajských nebo
státních zdravotnických zařízeních.
Dopravní
obslužnost – vybudovat obchvaty měst, tranzitní kamionovou dopravu dostat mimo
obydlená sídla a zkvalitnit a zrychlit hromadnou dopravu – zatraktivnit ji pro
dojíždějící.
Šumava – z Šumavského národního parku vytvořit moderní park, kde se bude
spojovat ochrana přírody s možností individuální turistiky.
|
Žádné komentáře:
Okomentovat