Před časem jsem zde prezentoval staré kabinetní a vizitkové fotografie ze své rozrůstající se sbírky. Tenkrát se jednalo o dámy, z nichž většina okouzlovala svou krásou a šarmem před sto a více lety. I když bych mohl vybrat tentokrát nějaké pány, děti nebo svatební fotografie, já znovu dávám přednost dámám.
|
Na úvod
zamíříme na východ Čech, konkrétně do Hradce Králové. Mladá dáma či spíše dívka
byla vyfotografována v ateliéru Karla Bitterlicha, jehož ateliér fungoval
na Malém náměstí č.p. 12 |
|
Populární fotografická kompozice – poprsí ženy na vizitkovém formátu. Fotografováno
v ateliéru Františka Bőgera v Jungbunzlau neboli Mladé Boleslavi 22.
června 1882. Rodina Bőgerů patřila mezi pionýry portrétní fotografie
v Boleslavi. František starší zde zřídil živnost již v 60. letech 19.
století, zřejmě se mu velmi dařilo, protože v roce 1884 přestěhoval svůj
ateliér do vlastního domu na dnešním Českobratrském náměstí. V této době
už mu vypomáhal syn František, který později otevřel pobočku závodu v Benátkách
nad Jizerou. František starší zemřel v roce 1902, syn o osm let později.
Fotoateliér převzala jeho manželka Marie, která ho provozovala až do roku
1926. |
|
Fotografie neznámé ženy s adjustací typickou
pro 70. a 80. léta 19. století. Na reverzu je datum – 30. června 1883. |
|
Nepříliš kvalitní, pravděpodobně svatební (sólo)
fotografie dámy, která se vdávala někdy koncem osmdesátých letech předminulého
století. Zadní strana fotografie nám říká, že je to „paní Říhová tchýně Milady
Pláničkové“. Z mého pohledu jsou velice nezvyklé brýle na nevěstině nose.
Mezi stovkami fotografií žen z 19. století, které mám ve své sbírce, je
tato jediná, kde má žena brýle. |
|
Dáma
z lepší společnosti fotografovaná v neznámém ateliéru. Vzhledem
k luxusnímu oblečení a kvalitnímu mobiliáři v ateliéru (křeslo,
koberec) tipuji, že fotka byla pořízena v některém lepším pražském
ateliéru (Eckert, Tomáš apod.).
|
|
Pravděpodobně prostá dívka Polda (pravděpodobně
Leopoldina) Černá. K fotografovi zašla zřejmě proto, aby rodina na ni měla
památku rodina, ve které pracovala. Na
reverzu fotografie se lze dočíst, že se jednalo o kojnou jakéhosi Vladimíra
Hulce. Její angažmá trvalo od 15. března 1899 do 15. ledna 1900. Fotografie
pochází z ateliéru Josefa Ryby v Rokycanech. |
|
Tři
nepříliš pohledné dámy, pravděpodobně sestry. Zajímavé je, že všechny tři jsou
oblečeny v naprosto stejných šatech. Jejich černá barva, stejně jako
kvítky v jejich rukou svádí k domněnce, že se k fotografování
sešly při nějaké neveselé příležitosti.
|
|
Slečna Francizska vyfotografovaná v ateliéru
Langer a Pommerrenig, který sídlil v Praze v Ovocné ulici č. 7 (dnes
ulice 28. října poblíž Václavského náměstí). Francizska bydlela pravděpodobně
na Novém Městě v čísle popisném 145 – soudě tedy podle nápisu na zadní
straně fotky. |
|
Přísně se tvářící postarší dáma je Ludmila
Bukovská, rozená Kozlová manželka Jindřicha Bukovského, majitele statku
v pražských Holešovicích. Fotografie pochází z roku 1887. Na první
pohled to není zřejmé, ale jedná se o tzv. ferrotypii neboli fotografii na
plechu. V posledních dvou desetiletích 19. století se jednalo o oblíbený
typ kabinetní či vizitkové fotky, výhodou byla mj. rychlost výroby. Proto se
používala s oblibou např. na akcích, kde se sešlo hodně lidí s touhou
odnést si domů památku v podobě podobenky – mám např. pár těchto snímků
z Národopisné výstavy českoslovanské z roku 1895. |
|
Sympatická žena Ludmila Sošková vyfotografovaná
v ateliéru Josefa Svobody v Plzni, pravděpodobně v prvních
letech 20. století. |
|
Stará žena, o které si troufnu tvrdit, že byla
vrstevnicí např. Boženy Němcové. Fotografie z 80. let 19. století pořízená
v ateliéru Josef Stastny v Jihlavě. Tedy spíše v Iglau, město na
Vysočině bylo do roku 1918 obýváno téměř výhradně německým obyvatelstvem. |
|
Na závěr hezká dívka – Marie Pospíšilová
z Prahy. Zřejmě pořízeno při nějaké slavnostní příležitosti, vějíř
v Maruščině ruce nebýval úplně běžným doplňkem. |
Žádné komentáře:
Okomentovat