Když
jsem se před téměř dvaceti lety začal intenzivněji zabývat
naším městem a okolím, šel jsem v té době nejjednodušší
sběratelskou cestou – začal jsem nakupovat dobové pohlednice
města. Slušná sbírka se dala vybudovat poměrně rychle, na trhu
bylo (a stále je) dost „zboží“, které ani nemuselo být nutně
nijak drahé. Po shromáždění pár stovek kusů jsem ale dospěl
k závěru, že má smysl zabývat se pouze netradičními
pohledy, zejména tedy těmi, které zobrazují části městě,
které již dnes nestojí nebo jsou jinak „obsahově“ zajímavé.
Těch je samozřejmě podstatně méně, takže má sbírka pohlednic
už se rozrůstá jen velmi pomalu. Pro dnešní příspěvek jsem se
rozhodl vybrat pár těch zajímavějších pohlednic a okomentovat
je.
 |
Začneme
zajímavou pohlednicí z centra, která zobrazuje jednu
z dominant města – Bílou věž z poměrně netradičního
úhlu. Snímek byl pořízen z mezihradebního parkánu, který
nese jméno po největším Klatovanovi všech dob – Hostašovy
sady. Za povšimnutí stojí fakt, že domky v popředí už
nestojí. Tuto pomyslnou řadu dnes tvoří prakticky jen zadní
trakt Café-baru Segafredo a o notný kus dále ještě zadní část
domu s kavárnou Zrno. Dnes zdánlivě nemožná demolice
středověkých domků nalepených na hradby se netýkala jen tohoto
místa. Ještě větší, patrový dům stál např. nedaleko na
hradbách, otočený do Jiráskovy ulice. Další podobné objekty
stály třeba na hradbách v Plzeňské ulici.
Za zmínku
stojí i autor fotografie. Gymnaziální profesor Čeněk Chládek
(1884-1963) byl mimo jiné vynikajícím amatérských fotografem.
Věnoval se široké škále fotografických žánrů, fotografií se
zabýval i teoreticky – o fotografování psal například do
velice populárního časopisy Pestrý týden, jeho snímky se
objevily i v prestižním odborném časopise Fotografický
obzor. Neméně zajímavou osobností byl i vydavatel pohlednice
Joža Pospíchal. Sušický nakladatel a knihkupec evidentně stál
o kvalitní a neotřelé snímky nejen Klatov nebo dalších
pošumavských měst, ale hlavně šumavské přírody.
|
 |
Další
zastávkou je pohled na část města, která za nějakých sto
dvacet let, jež uplynuly od jeho pořízení, doznala skutečně
obřích změn. Tentokrát si k identifikaci pomůžeme čísly
– okolo jedničky se rozprostírá areál strojírny Schiffauer.
Jeho existenci, byť pozměněnou působením nástupnické firmy
Škoda Klatovy, si asi většina z nás ještě pamatuje. Jeho
součástí byla i vila pana továrníka (2), která padla za oběť
rozšiřování Domažlické ulice v první polovině
osmdesátých let minulého století. Z dosud existujících
objektů stojí za zmínku poměrně velký činžovní dům čp. 75
(3) v Niederleho ulici, vedle něhož později vyrostl další
činžák přezdívaný „parlament“. Posuneme-li se výše, nad
areálem bývalé klatovské plynárny (4) stojí jako poslední
objekt na pravé straně dům s oblíbenou restaurací Klatovský
dvůr (5). Nelze samozřejmě opomenout ani železniční trať ve
směru na Sušici a Horažďovice. Ta protíná obrázek zhruba
v jeho dolní třetině, navíc vpravo můžeme vidět drážní
domek (6). Tahle roztomilá připomínka dobové architektury už je
bohužel minulostí, její nový majitel ji poměrně brutálně
přestavěl, resp. rozšířil. Poloha domku také odhaluje, kudy
dnes vede Voříškova ulice. Určitě jsou také zajímavé cesty
na Hůrku – pěšina vedoucí přímo na vrchol, ale zejména
úvozová, zaříznutá cesta vpravo.
Tato pohlednice, jakkoli
je obsahově velice zajímavá, určitě není žádnou velkou
raritou – viděl jsem ji minimálně v pěti variantách
(kolorovanou, „kreslenou“ apod.)
|
 |
Poměrně
netradiční pohlednicový žánr je tzv. příležitostná
pohlednice. V tomto případě bylo touto příležitostí,
resp. událostí odhalení pomníku klatovského rodáka, geologa
Jana Krejčího ve Vrchlického sadech. V době, kdy byl
odhalen, tedy v srpnu roku 1901, se jednalo o první klatovský
pomník. Za jeho vznikem stal spolek klatovských akademiků (tzn.
vysokoškoláků) Úhlava, který nedlouho po geologově smrti začala
vybírat peníze na vybudování důstojné připomínky vědcovy
památky. Autorem busty samotné je pozapomenutý sochař Ladislav
Borůvka (1862-1951), celému objektu ale poněkud nezvykle dominuje
sokl, na kterém je poprsí umístěno. Autorem nápadu byl klatovský
inženýr a podnikatel Jiří Petrlák (1834-1913). Při vymýšlení
tvaru podstavce se údajně inspiroval tvarem Eiffelovy věže.
S konečným řešením soklu a konkrétním umístěním
pomníku akademikům pomohl architekt a pedagog prof. Jan Koula.
Poněkud zvláštní „obložení“ soklu různými horninami
odkazuje ke Krejčího oboru – tedy geologii. Kameny, stejně jako
žula, ze které je podstavec zhotoven, pochází z Klatovska.
Pozorný čtenář si jistě všimne, že Karel Hahn, fotograf,
který zhotovil fotku, zachytil přítomné zrovna ve chvíli, kdy
pánové z nějakého důvodu smekali své cylindry.
|
 |
Další
pohlednice, která byla vydána okolo roku 1910, nám poskytuje
velice pěkný pohled na místa, kde je dnes pošta a okresní úřad.
V pozadí ale vidíme ještě stavby, které zde stály dříve
– v první řadě v roce 1931 zbořenou barokní kapli
sv. Rocha a přilehlý areál bývalého kláštera křížovníků
s červenou hvězdou. Tento klášter zde původně vznikl už
během středověku. Více o něm a o kapli samotné si ale povíme
v příštím díle. Také zde vlevo vykukuje poměrně velký
činžovní dům, který stával podél původní Plzeňské ulice.
Obrázku ale dominuje most před Drnový potok. Ten se dochoval
do dnešních dnů, tehdy se jednalo o prakticky novou stavbu. V létě
1906 se totiž klatovští radní rozhodli, že nechají původní
starý kamenný most modernizovat. Jeho pravá strana (ve směru od
pošty) měla být rozšířena, nalevo pak měla být jen zeď
nahrazena zábradlím.
Koncem srpna se sešlo několik
nabídek, přičemž k zhotovení byla vybrána plzeňská
pobočka známé stavební firmy Müller a Kapsa. I když firma
využila existující klenby původního mostu, musela ji zpevnit,
nový povrch vozovky tvořily žulové kostky, chodníku pak „pláty“
ze stejného materiálu. Pro samotnou konstrukci mostu použila firma
armovaný beton (proložený ocelovými pruty) – jednalo se o první
využití tohoto tehdy moderního materiálu ve městě a okolí. Na
mostě jsou dodnes pěkně čitelné cedulky, které sem nechal
instalovat zhotovitel – ve směru od pošty se dočteme, že
„Navrhli a provedli Müller a Kapsa úřed. aut. stav. inženýři
č. 12 Plzeň r. 1906 Plzeň“ na druhé straně pak „Zatížení
vozem o váze 12.000 kg a tlačenicí lidu 460 kg na 1 m²“. Z
dnešního pohledu je skutečně neuvěřitelné tempo, ve kterém
byl most zrekonstruován – koncem srpna byla zakázka zadána
firmě, která zvítězila ve výběrovém řízení a už před
Vánoci téhož roku byla práce hotová. A to se ještě firma
omlouvala za zpoždění, které mělo způsobit pozdní dodání
kostek na dlažbu.
Je s podivem, že most zůstal prakticky
stejný po celé 20. století. Je důkazem toho, že naši předkové
byli schopni i do podobných užitkových staveb vložit estetické
kvality. Jinými slovy – je velice pěkný. Doufám, že ho nepotká
osud kolegy poblíž soudu, na jehož krásné zábradlí dodnes se
slzou v oku vzpomínám.
|
 |
Další
pohled je s trochou fantazie možné užít si i dnes. Asi všichni
poznáváme prostor u Kauflandu – dnes populární cukrárnu a v
pozadí vilu, která slouží potřebám Domu dětí a mládeže.
Malý domek sloužil jako zázemí malé vodní elektrárny, která
zde desítky let produkovala proud. Postavena byla v roce 1913, v
suterénu budovy se nacházely dvě Francisovy turbíny. Pod zdejší
jez se Klatované chodili koupat, tak zvané plivátko bylo asi
nejoblíbenějším místem vodních radovánek, tedy minimálně do
doby, kdyby byly otevřeny „říční a sluneční lázně na
Úhlavě“, tedy do počátku třicátých let minulého století.
Zmíněná vila, resp. její vznik je spojen se jménem již
zmíněného Jiřího Petrláka. Tento stavební inženýr se dostal
do Klatov jako člen týmu, který zde trasoval a později stavěl
železniční trať Plzeň – Železná Ruda. Hovoříme tedy o
první polovině sedmdesátých let 19. století. Po skončení prací
se Petrlák rozhodl, že se usadí právě v Klatovech a vykonával
zde inženýrskou a architektonickou činnost. Je zajímavé, že
podobně – tedy původně jako stavitel železnice – přišel do
Klatov i Eduard Menčík, taktéž stavitel a developer. Kromě
soukromých domů zde Petrlákova firma realizovala i obří projekt
jezdeckých kasáren v letech 1892-93. To ale podnikateli nestačilo
– angažoval se také v politice, byl dlouholetým členem
městského zastupitelstva, kde reprezentoval mladočeskou stranu.
|
 |
Zdaleka
nejmladší fotografie pochází někdy ze šedesátých let 20.
století a na první pohled nám ukazuje místa, která jsou dodnes
nezměněná. Když se ale podíváte pozorněji, zjistíte, že něco
chybí. Samozřejmě v pozadí ještě nestojí hradba paneláků
podél Plzeňské ulice, chybí i schodiště a nakonec vlastně i
celá čtyřproudové silnice – dnešní Plzeňská. Naopak ještě
jsou zde patrné malé domky. Celému prostoru, zhruba mezi
sokolovnou a podchodem se říkalo Příkopy a býval poměrně hustě
zastavěn. Silnice bývala pouze dvouproudá a vydlážděná
kostkami. Ale zpět do ulice, která je hlavní motivem pohlednice.
Vpravo vidíme tehdy nové bytovky, architektonicky zcela nezajímavé,
ale alespoň nijak objemné. Ocenit je nutné tehdejší urbanisty či
architekty, kteří do ulice prosadili stromořadí – dodnes
existující a „fungující“. Pojďme se podívat na pojmenování
ulice – dnes, jak víme, se nazývá Masarykova. Když si
uvědomíte, že tato „avenue“ končí až pod Šibeničním
vrchem u tzv. aeroplánu, je zřejmé, že patří mezi ty delší
klatovské ulice. V době, kdy vyšla pohlednice, nesla ulice jméno
po krvavém revolucionáři – Leninova. I tento úsek dnešní
Masarykovy ale nevznikl až někdy po druhé světové válce, jak by
se mohlo zdát. Nakonec důkazem pro toto tvrzení moc pěkná vilka
čp. 222., mnohem starší než okolní budovy. Ale abych se vrátil
k názvu ulice – když jsem v těchto místech v osmdesátých
letech vyrůstal, povídalo se mezi dětmi, že ve sklepě nedalekého
hotelu Centrál „teče potok“. Samozřejmě i dětskému mozku to
to připadalo poněkud „přitažené za vlasy“. Mnohem později
jsem se ale dozvěděl, že původně se ulice jmenovala Na mlýnské
stoce. Skutečně, právě tudy protékal umělý kanál, který
napájel klatovské mlýny a právě tudy mířil k poslednímu z
mlýnů ve městě, tzv. Podšibenskému , který stával v místech,
kde je dnes soud. Když zde vyrůstaly první domy, stoka už sice
byla zasypaná, ale v paměti ji měl udržet právě název ulice.
|
 |
Clemenc..co?
I zběhlý Klatovan bude mít možná problém hned poznat, odkud
pochází snímek na pohlednici, o jménu ulice ani nemluvě. Věřte
nebo ne, ale pohled zobrazuje horní část Pražské ulice, přičemž
fotograf stál na rohu u dnešní Komerční banky. Ano, domy, které
vidíme, doznaly od doby vydání pohlednice výrazné změny. Rohový
dům zasahující do Křížové ulice změnil nejen fasádu (po
sgrafitech ani památky) a dispozici obchodů v přízemí, ale po
druhé světové válce vyrostl o další patro. V přízemí míval
na přelomu dvacátých a třicátých let obchod krejčí Jan Bošek.
Ve městě měl tehdy značnou konkurenci, ale je patrné, že patřil
k těm úspěšnějším zástupcům svého řemesla a orientoval se
na náročnější klientelu. Oděvy, které zhotovoval, pravidelně
předváděly modelky během módních přehlídek, které bývaly ve
třicátých letech velice oblíbenou zábavou zdejší smetánky.
Vedle koloniál Julius Meinl aneb zřejmě první nadnárodní
řetězec v našem městě. I sousední dům je velmi zajímavý –
zde ještě před jeho výraznou modernizací, kterou na počátku
třicátých let provedl jeho majitel Eduard Lőwy, který (zřejmě
inspirován moderními způsoby prodeje) zde chtěl nabídnout
Klatovanům první skutečný obchodní dům. Každopádně ještě
dlouho po válce se zde říkalo „u Levých“. Já si pamatuji až
obchoďák pod názvem „Start“, v dětství mi zejména obchodní
prostory v patře připadaly obrovské. Po poslední rekonstrukci mi
připadá dům jako ničím nezajímavá zpatlanina navíc
„vylepšená“ množstvím vizuálního smogu na fasádě.
A ještě název – rozhodnutí pojmenovat ulici po francouzském
premiérovi Georgu Clemenacauovi (1841-1929) bylo zřejmě výsledkem
nekritického obdivu ke všemu francouzskému, který bohužel zasáhl
téměř celou meziválečnou českou společnost. Dnes by to asi
neprošlo – nejen proto, že už Francii přece jen tolik
neobdivujeme, ale zejména kvůli obtížné výslovnosti politikova
jména.
|
Díky Klatovinám za klatoviny. Hodně zajímavé. Děkuji!
OdpovědětVymazatOpět skvělá práce!
OdpovědětVymazat