O tom, že fotografie je
fenoménem dneška, není třeba pochybovat. Nakonec téměř každý z nás má vlastně
velmi kvalitní fotoaparát v telefonu, stačí ho jen vytáhnout z kapsy a
pořizovat snímky. Během několik vteřin se pak lze s obrázky veřejně pochlubit,
nebo poslat na druhý konec světa. Samozřejmě než jsme došli k těmto
možnostem, prodělala fotografie, resp. jejich pořizování svůj vývoj.
V dnešním příspěvku bych se rád věnoval počátkům fotografování
v našem městě, tedy prvním fotoateliérům a lidem, kteří je provozovali.
![]() |
Cílem mého příspěvku není předkládat zde
dějiny fotografie, o to spíš, že technikám zhotovování fotek prakticky vůbec
nerozumím. Za zmínku ale určitě stojí první masověji rozšířená technika
fotografie – daugerotypie. Jak už napovídá její název, stojí za ní francouzský
chemik Louis Daguerre (1787–1852). Pracoval na ni údajně dvě desítky let, představil ji v lednu 1839.
Samotná technika se velmi rychle rozšířila po celé Evropě, Čechy nevyjímaje. O
vynálezu již v březnu stejného roku informoval v obsáhlém článku
časopis Česká včela, první daugerrotypie se v Praze objevily
v listopadu 1839. I když byla daugerrotypie skutečně revolučním objevem, měla řadu nevýhod – vzhledem k nízké citlivosti materiálu
byla expozice fotek neúnosně dlouhá – fotografovaní museli doslova bez hnutí
pózovat dlouhé minuty. Technika také umožňovala vytvoření pouze pozitivu, tzn.
zhotovenou fotku nebylo možné rozmnožovat. K většímu rozšíření ale bránila
velmi vysoká cena, kterou si první fotografové za své výtvory účtovali – i
proto se ve čtyřicátých letech daugerrotypisté usazovali pouze ve větších
městech, popřípadě v tehdy populárních lázních - prostě tam, kde se dala
očekávat movitější klientela. Také bylo poměrně běžné, že fotografové neměli
stálé místo působnosti, ale i se svým vybavením kočovali. Proto není
překvapení, že v Klatovech žádný daugerrotypista nepůsobil. I tak má naše
město místo v dějinách první fotografické techniky. S daguerrotypiemi
experimentoval ve své škole Budeč spolu se slovenským vědcem Jozefem Božetěchem
Klemensem klatovský rodák Karel Slavoj
Ammerling (1807-1884). |
![]() |
První regulérní
klatovský ateliér je ovšem spojen až se jménem pražského rodáka Čeňka Hrbka
(1840-1902), který jej zde otevřel v roce 1864. Hrbek byl, stejně jako
celá řada živnostenských fotografů první generace, původně malířem – absolvoval
pražskou Akademii, sám se tituloval jako „akademický malíř a fotograf z Prahy“.
S fotografováním začal v roce 1863 v Českých Budějovicích, takže
rozhodně se nejednalo o žádného zelenáče. Otevření svého ateliéru oznámil
v tehdy jediném místním (německy psaném) časopise Bote aus der Bőhmerwalde a prezentoval také škálu svých služeb: „nabízí se váženému obyvatelstvu Klatov a okolí
ku zhotovení všech do oboru fotografií zasahajících prací jako: navštívenek,
podobizen a skupenin, krajin, architektur, obrázku příležitostních, ku příkladu
o křtu, svatbě a.t.d., zvířat, kopií dle maleb, rytin každého druhu a kreseb
jak zmenšeném, tak i dle možnosti ve zvětšeném formátě a ručí jak za umělecké,
tak i brzké provedení.“ A kam že se chodili Klatované zvěčnit? Do domu čp. 132 naproti Chaloupce na tehdejším Pražském předměstí. Je to trochu s podivem, ale dům dodnes stojí – donedávna tam bylo možné zajít na pizzu. Otevřeno měl Hrbek denně od deváté ranní do třetí odpoledne. Pozdější focení nebylo možné (především v zimě), zejména kvůli tomu hlavnímu, co fotograf potřebuje - tedy světlu. O elektrickém osvětlení samozřejmě tehdy nemohlo být řeči. Na snímku je zachycen Maxmilián Wellner (1815-1882), klatovský advokát a člen významné právnické rodiny. V ruce nechybí doutníček, tehdy zcela jistě atribut příslušníka honorace. |
![]() |
Hrbek
nakonec v Klatovech působil jen cca čtyři roky. V roce
1868 se mu totiž naskytla příležitost přesunout se do Plzně.
Tehdy totiž zemřel už poměrně zavedený plzeňský fotograf Bartoloměj
Salzmann. Hrbek tedy oslovil mladou vdovu a vstoupil jako společník
do ateliéru, který nesl název Salzmann a Hrbek. V roce 1872
se ale Hrbek vrátil do Českých Budějovic, kde si otevřel ateliér
se svým spolužákem z pražské akademie Antonínem Pechem.
Budějovická epizoda skončila po čtyřech letech, kdy se Hrbek
vrací opět do Plzně a stává se společníkem fotografa Roškoty.
Definitivně se osamostatnil v roce 1877. V následujících
dvou dekádách je Hrbek nejúspěšnějším plzeňským fotografem
– kromě zakázek v ateliéru také zachycuje stavební
proměny Plzně i život ve městě. Dnes vlastní cenné negativy
Národopisné muzeum Plzeňska. Po Čeňkově smrti v roce 1902
přebírá ateliér jeho syn Jiří. Klatovy ale nebyly jen jednou ze
štací talentovaného Hrbka – našel si zde také manželku –
dceru zdejšího perníkářského mistra Jana Hofmanna Annu, kterou
pojal za ženu v květnu 1869. Nezapomněl také poděkovat
zdejšímu pěveckému sboru Šumavan za to, že „velmi
zdařilým zpěvem oslavili církevní požehnání sňatku“.
|
![]() |
Frankův
ateliér nakonec funguje jen do konce roku 1879, kdy Frank přebírá
obchod na náměstí v domě U zlaté koule (čp. 65). Opouští
tedy svou živnost a vydává se směrem ke kariéře obchodníka.
Později se také angažuje ve vlasteneckých spolcích – mimo jiné
v Měšťanské besedě, patřil také k zakládajícím
členům zdejšího Sokola nebo sboru dobrovolných hasičů. Vrchol
jeho kariéry přišel v prosinci 1885, kdy byl jako člen
staročeské strany zvolen starostou města. V této funkci
vydržel až do roku 1897, kdy jej vystřídal MUDr. Alois Mašek.
Ale zpět k Frankovi – fotografovi. Je jasné, že vzhledem
k jeho krátkému působení, se asi příliš mnoho fotografií
z jeho ateliéru nezachovalo. Výhodou je ale fakt, že se tak
obrázky (pokud nejsou popsané) snadno datují. Já sám mám jen
dvě fotografie zhotovené Frankem, kromě výše zmíněné skupiny,
ještě portrét mladého muže – Adolfa Skokana, který byl
pořízen 29. července 1869. Na této fotce lze dobře ilustrovat
typické znaky fotografie druhé poloviny šedesátých let 19.
století – v první řadě mizející okraje snímku a také
jak velkou část těla fotograf zachytil. Kromě stojících
(sedících) postav bylo tehdy populární poprsí, často nazývané
„brustbild“. |
![]() |
K rozhodnutí ukončit činnost vlastní fotografické dílny možná Frankovi dopomohl příchod dalšího fotografa do Klatov. V březnu 1869 totiž vlastní ateliér otevřel František Kneifel, rodák z Dvora Králové nad Labem. Ani Kneifel nebyl žádný nováček – zřejmě měl nějaké vazby na náš kraj, protože před příchodem do Klatov už fotografoval v Horšovském Týně a především v Sušici. Právě za Sušice pochází asi nejstarší exteriérová fotografie, kterou mám ve sbírce. Zřejmě jednou z prvních fotek, která vznikla u Kneifla, je tato skupina. Opět lze jen těžko říct, kdo na ní je vyobrazen – možná studenti. Jisté je, že byla pořízena už 2. března 1869, tak možná tedy už druhý den fungování ateliéru. |
![]() |
Další ukázkou z ateliéru Kneifel je obrázek tehdy sedmnáctiletého Antonína Maška (1852-1920), kterého takto zachytil 22. září 1869. Antonín později vlastnil v mj. Červený mlýn na Úhlavě a provozoval také továrničku na lahvové zátky. Nejvýznamnějším členem rodiny Maškových byl Antonínův bratr Alois, lékař a starosta Klatov, v dobách jejich zlaté éry na přelomu 19. a 20. století. |
![]() |
Kneifelovu nadějnou kariéru předčasně ukončila tuberkulóza – nemoc, na kterou zemřel v únoru 1875 ve věku pouhých 40 let. Těžko si představit, co asi prožívala na počátku toho roku jeho manželka Anna, kromě manžela – živitele rodiny přišla v krátké době nejen o něj, o pouhý týden dříve zemřel i jejich pětiměsíční syn Emil. Každopádně Anna to nevzdala, pokoušela se nahradit manžela angažováním fotografa zvenčí. Nějakou dobu se jí to dařilo, o čemž svědčí i zajímavý reverz snímku s vlastní značkou „A. Kneifell´s Witwe“ (Anna Kneifel vdova). I tak ale Anna nakonec na podzim 1876 dům v dnešní Krameriově ulici i s ateliérem prodala. O jeho novém majiteli a dalších klatovských fotografech si povíme někdy příště – ve druhém díle tohoto příspěvku. Na závěr dnešního příspěvku bych se chtěl ještě vrátit k tzv. reverzům neboli zadním stranám fotografií. Jednalo se samozřejmě o důležitou součást fotografie, jakási signatura neboli podpis autora. V případě déle fungujících ateliérů se reverzní strana poměrně často měnila a může tak být vodítkem k dataci obrázků. I zde je patrný vývoj, první generace fotografů používala jednoduchý design, později se reverzy stávaly čím dál tím zdobnější a podléhaly dobové módě. Na ukázku tedy ještě poměrně jednoduché reverzy – Čeňka Hrbka, Jana Franka a Františka Kneifla. |
Fotografie ze starých klatovských ateliérů patří mezi témata, kterým se jako sběratel nejvíce věnuji. Mám tedy prosbu – máte nějaké fotografie z klatovských ateliérů, o kterých zde píšu (nebo i dalších- Kreuzinger, Hencke, Hoffmann, Hahn, E. J. Kabát, Jelínek, Šmidt, Čuba )? Rád bych se na ně, po domluvě, podíval, resp. si je naskenoval, eventuálně koupil. Ozvěte se mi, prosím, na email klatoviny@gmail.com. Děkuji. Platí stále!
Nádhera. Krásné počteníčko. Děkuji.
OdpovědětVymazatCo kdyby v tom fotografickém obchodě prodával prostě fotografie? Vlastivědné, císařskou rodinu a tak. I když nevím, jestli sedmdesátá léta na to nejsou ještě brzo. Díky za klatovské detaily! Radek Ocelák
OdpovědětVymazat