V dnešní době supermarketů a jejich bezejmenných, standardizovaných výrobků, jsou malé pekárny jednou z posledních živností, kde se dá mluvit o nějaké tradici a jménu. V Klatovech dnes působí (kromě velké firmy Pekárny a cukrárny Klatovy a.s.) například pekařství pana Fialy. Já mám nejraději Pekařství na Rybníčkách – nejen samotné výrobky, ale baví mě i vzhled prodejen a ochotný personál. Dobré jméno bylo samozřejmě podmínkou úspěchu i v minulosti. Vyhlášeným podnikem s dlouhou tradicí bylo i pekařství v Krameriově ulici č. 137 nad domem, který patřil Měšťanské besedě. Ani beseda, ani pekárna ale již nestojí, koncem šedesátých let musely ustoupit stavbě sídla OV KSČ. Koncem roku 1910 převzal tento podnik po Jaroslavu Kadeřábkovi nový majitel – pekař Martin Babka. Nechal v klatovských časopisech otisknout oznámení, kde kromě obligátních ujištění, že hodlá pokračovat v kvalitní práci svého předchůdce, přidal i paletu výrobků, které hodlal nabídnout klatovským zákazníkům. V první řadě chtěl zaujmout pravým moravským chlebem se známkou srdce, ale i různými suchary, koláčky a jinými zákusky ke kávě. Každou neděli a ve svátek byly u Babky k dostání vánočky za 1 korunu. Tradičním podnikem byla i pekárna v Pražské ulici č. 120,
kterou v šedesátých a sedmdesátých letech 19. století
provozoval pekařský mistr Jan Švára. V roce 1877 pak Švára
přesunul pekařství do vlastního domu v tehdejší Seminářské
ulici (dnes Vančurova) čp. 52. Známým pekařským mistrem byl František Kubík, který
provozoval živnost v Pražské ulici, naproti oblíbenému hotelu
Střelnice. Kubík byl zřejmě nejen dobrým pekařem, ale i
reklamním mágem. V roce 1907 otiskl Šumavan jeho reklamu, jejíž
součástí byla i „neotřelá“ veršovánka: Rohlíky, chléb, housky, i jiné dobré kousky, koláče, bábovky, suchary, výborné pekařské tovary. Vše lahodné tuze, – inu že je to bez margarinu; dávám tam jen máslo ryzí, a žádné mastnoty cizí. |
O
dominantním významu pečiva, především chleba, pro výživu
obyvatelstva nejlépe svědčí fakt, že jeho cena byla v dobách
méně hojných regulována. Je trochu paradoxem, že maximální
ceny si stanovovali i sami pekaři – například na schůzce konané
15. února 1897 se klatovští dohodli, že budou nabízet 12 kusů
menšího pečiva 10 krejcarů, nebo 6 větších housek za stejnou
cenu. Dnes bychom toto jednání s trochou nadsázky označili jako
kartel. |
Určitě
bych velmi rád ochutnal pečivo, které pekli zdejší mistři třeba
před sto lety. Dnes je výběr poměrně široký, ale ani naši
předkové nebyli nijak ochuzeni. Můžeme jen hádat, jak chutnal
„lahodný hornorakouský“ chléb ovocný, který inzeroval jako
„zvlášnost“ v roce 1885 cukrář Štěpán Schott. Je vcelku
překvapující, že již před téměř sto lety pekl v Klatovech
František Kubík speciální chleba pro diabetiky. Pekař Jan Prunar
nabízel ve dvacátých letech „Prunarovy dalamánky“ nebo
dokonce rohlíky se zvláštním jménem „šimi“. Na
hospodářské výstavě konané v Klatovech v roce 1882 nabízel
zdejší mistr Václav Muláček chléb ze sibiřského žita, v
reportáži z výstavy se píše: „Bochníčky, které byly k
volnému okusení obecenstvu ponechány, byly tak výborně pečeny,
že bylo přáním všeobecným, aby tak pečený a vypracovaný
chléb dostával se do obchodu. Chuť chleba toho byla poněkud
nasládlá, což by ale málo vadilo odbytu, jen když by byl chléb
sibiřský lacinější. Zůstane-li p. Muláček při pouhé
zkoušce, jejíž výsledek se vystavil, či bude-li chléb ten péci
ku prodeji, nedozvěděli jsme se.“ |
Zdejší tisk tu a tam publikoval i zajímavosti z historie pekařského řemesla. V září 1877 přinesl Šumavan krátkou noticku pod názvem „Kdy počali rohlíky péci“. Oblíbené pečivo prý začal vyrábět pekař Vendler z Vídně, který tak reagoval na obležení města Turky v roce 1683. Tvar rohlíku měl být jakýmsi posměškem směrem turkům, připomínal totiž půlměsíc v jejich znaku. Z rakouské metropole se pak rohlíky rozšířily i do dalších částí monarchie i za její hranice. Došlo i na zmínky o trestech pro nepoctivé pekaře, o kterých se, jak již víme uvažovalo v polovině 18. století i v Klatovech. Nutno poznamenat, že do koše a posléze do vody putoval pekař, až v případě že byl při švindlu přistižen podruhé. V tisku se uvádí i konkrétní případy z Prahy: „Dne 9. září 1694 byly dvě osoby košem ztrestány. Při prohlídce bylo shledáno, že nejmenší chléb měli Kadleček a Anna Krátká. Byli po sobě do koše posazeni; ostatní pekaři, kteří menší měrou vinni byli, museli u koše státi.“ V roce 1902 vyšel v Šumavanu poměrně rozsáhlý článek o řemeslnických cechách, ve kterém jsou uvedeny i další způsoby, kterými se nepoctiví řemeslníci snažili oklamat zákazníky a také tresty, které je v případě odhalení stihly. Obvyklé bylo například „nastavování“ těsta různým méně hodnotnými surovinami. K těmto trikům se ale pekaři uchylovali i v dobách obecného nedostatku, například v období první světové války. K ochraně zákazníků tak musela města provádět praktické zkoušky a kontroly, tzv. průby. V Praze si například konšelé nechali semlít mouku ve známém mlýně u Helmů a upéct vzorové housky, aby zjistili pravou míru a váhu pečiva. V Mostě čekalo nepoctivé pekaře tolik dnů ve vězení, o kolik lotů (staré váhová jednotka) bylo pečivo ošizeno. Nestandardní pečivo se zabavovalo a rozdávalo chudým. Nejtěžším trestem pro provinilce pak bylo vyloučení z cechu, tedy ztráta živnosti samotné. |
Žádné komentáře:
Okomentovat