Město tvoří a život v něm se točí
především kolem jeho obyvatel. Každá generace také město
přetváří a zanechává za sebou více či méně stop na své
působení. Za samotnými obyvateli se ale povětšinou zavře voda a
jejich tváře mizí v nenávratnu. Díky fotografiím se ale alespoň
k některým z nich můžeme vrátit. Vybral jsem tedy pár snímků
Klatovanů ze své sbírky a pokusil je okomentovat.
|
Začnu jednou z nejstarších
fotografií ze svojí sbírky. O krásné dívce na obrázku –
Marii Šambergerové - se mi, kromě jména napsaného na rubu
fotky, nepodařily zjistit žádné podrobnosti. Typickým znakem
starých fotografií je, že zobrazení lidé na nich vypadají
starší, než ve skutečnosti byli. I proto se domnívám, že Marii
bylo v době, kdy navštívila ateliér, maximálně 15 let. Vidíme
zde navíc typický příklad fotky ze šesté dekády předminulého
století – tedy „tříčtvrtinovou“ postavu. I když se dnes
nechci věnovat klatovským fotografům (a to i přes to, že mě
tohle téma mimořádně zajímá) pár slov k muži, co stál za
aparátem. Jednalo se o majitele prvního klatovského fotoateliéru
Čeňka Hrbka. I když nebyl prvním fotografem v našem městě –
už před ním zde zvěčňoval Klatovany Ignác Fügner, lze o něm
říct, že byl skutečným pionýrem klatovské fotografie. Pražský
rodák (*1837) studoval na malířské akademii, někdy na počátku
šedesátých let se ale přeorientoval na fotografii. Začínal jako
kočovný fotograf (v roce 1863 např. působil v Českých Budějovicích
společně s Adolfem Pechem). Každopádně byl Hrbek prvním
fotografem, který měl v Klatovech regulérní ateliér (naproti
kapli Chaloupka). V druhé polovině šedesátých let přesídlil do
Plzně, kde se stal společníkem manželky tamějšího zesnulého
kolegy Salzmanna. Po Čeňkově smrti v roce 1902 převzal a
provozoval jeho ateliér syn Jiří.
|
|
Muž
na snímku býval velice váženým klatovským občanem, protože se
jedná o podobiznu zemského advokáta JUDr. Maxmiliána Wellnera. I
když i jeho otec František Michal Wellner (1786-1855) byl advokátem, za skutečného zakladatele dynastie právníků lze
považovat právě Maxmiliána. Z manželství s Kateřinou rozenou
Firbasovou (1819-1890) se dospělého věku dožilo celkem 5 synů a
ze všech se stali právníci. Antonín zůstal v Klatovech a byl
advokátem, Maxmilián ml. přesídlil do Vídně a zde měl svou
advokátní praxi, obhájci se stali i další dva synové, kteří pracovali v regionu – František v Domažlicích a Karel v Sušici.
Poslední syn Bedřich působil jako c.k. notář ve Štokách – v
městečku (tehdy převážně německém), které leží na silnici
mezi Havlíčkovým Brodem a Jihlavou. Myslím, že k zajímavé a významné
rodině Wellnerových se někdy v budoucnu vrátím samostatným
příspěvkem. Vzhledem k tomu, že rodinná hrobka na klatovském
hřbitově byla v nedávné době opravena, existuje naděje, že
potomci této rodiny stále existují.
Fotografie byla pořízena
opět v ateliéru Čeňka Hrbka v roce 1865, tedy v roce, kdy
Maxmilián slavil padesátiny.
|
|
Nepříliš
kvalitní, zato ale skutečně raritní fotografie – dnešní
poslední z Hrbkova ateliéru. Je na ní vyobrazen klatovský
řezník a měšťan Jan Prunar. Na rubu snímku je datace 1865,
takže byla zřejmě pořízena těsně před Prunarovou smrtí -
zemřel totiž 9. listopadu téhož roku. Jméno Prunar bylo
v Klatovech velice známé, tento rozvětvený rod je v našem
městě doložen už v polovině 17. století, i jedna část
mých předků z něho pochází. Řezník Prunar zemřel ve
věku 78 let, takže se narodil ještě v 18. století –
přesněji řečeno v roce 1787. „Zažil“ tedy vládu Josefa
II., francouzskou revoluci a jako mladý muž i napoleonské války.
Troufnu si tipnout, že se právě díváte do tváře nejstaršího
Klatovana, který byl zachycen na fotografii.
|
|
Nejstarší
skupinová „nerodinná“ fotka z mojí kolekce vznikla 20. března
1869 v ateliéru Františka Kneifla. Hádám, že skupina mladých
mužů jsou studenti zdejšího gymnázia. Podle trochu povýšeného
výrazu některých študáků bych řekl, že fotka vznikla u
příležitosti nějakého významného úspěchu. Maturita to ale
asi nebyla, protože ta se skládala až v červenci. Za povšimnutí
stojí, že muž zcela vlevo drží v ruce viřžinko. Prostě
machr!
Pár slov k Františku Kneifelovi. Tenhle fotograf
převzal pomyslnou štafetu po Hrbkovi. Po krátkém období, kdy Hrbkův ateliér převzal pozdější starosta města Jan Frank, přichází na počátku
roku 1869 právě Kneifel. Nebyl v kraji nováčkem – před tím
působil dva roky v Sušici. V Klatovech se mu asi dařilo, a to i
přes to, že v nacionalizujícím se městě byl brán za Němce.
Nadějně rozjetý ateliér ukončila až Kneifelova smrt v únoru
1875. Pro manželku Annu to musela být strašná rána. Během
jednoho týdne jí zemřel dvouletý syn (na zánět průdušek) i
manžel (na tuberkulózu).
|
|
Vděčným
objektem pro focení byly a jsou děti. Pár si jich tedy ukážeme.
Na snímku z roku 1883 je malý Karel Říha, kterého zachytil
fotograf Klemens Kreuzinger. Malý Karlík se narodil v Českých
Budějovicích, i když jeho rodina pocházela z okolí Jičína.
Bůh ví, jak se nakonec ocitnul v Klatovech. I u dětí platilo, že
vypadaly na fotkách starší – tipovali byste, že chlapci byly v
době focení jen dva roky a pět měsíců? Myslím, že puška jako
rekvizita vypovídá spíše o chlapcových rodičích. Možná ho už
v útlém mládí směrovali ke kariéře vojáka či alespoň lovce.
Osud ale rozhodl jinak – Karel Říha totiž zemřel v pouhých
osmnácti letech v červnu 1899.
|
|
Někdy
kolem roku 1890 vznikl v ateliéru Eduarda Hoffmanna snímek holčičky
„s papírem“. Tomuhle symbolu ale moc nerozumím, že by zpěvačka
držící partituru? Každopádně obrázek je ozvláštněn
adjustací – vlastní fotografie byla vložen do předtištěného
rámečku – v tomto případě s motivem lesní flóry.
Jak už jsem zde v minulosti psal – Eduard Hoffmann byl zřejmě
nejzajímavějším klatovským fotografem 19. století – a to jak
tvorbou, tak životními osudy. Byl také prvním zdejším rodákem,
který vlastnil ve městě ateliér. Byl i příbuzensky provázán se zmíněným Čeňkem Hrbkem, který si vzal v květnu roku
1869 Hofmanovu starší sestru Annu.
|
|
Krásná
skupinová fotografie – šestice kluků seřazených podle
velikosti. Fotografie není bohužel popsaná, takže můžu jenom
spekulovat, zda se jednalo o bratry. Nebo bratrance či jen kamarády? Je klíč k
určení vztahů na fotce v oblečení chlapců? Kdo ví :). A propos
– právě na oblečení je dobré poukázat na jeden, i když
poměrně známý, fenomén. Dětské oblečení bylo poměrně
dlouho (hluboko do 20. století) pouze zmenšenou verzí šatů pro
dospělé. Děti to sice dělalo ještě roztomilejšími, ale asi to
pro ně nebylo příliš pohodlné. Snímek vzniknul v ateliéru
Karla Hahna – máte-li rodinné fotografie z přelomu 19. a
20. století, je téměř zcela jisté, že jsou mezi nimi snímky
právě od Hahna. Působil ve městě dlouhé čtyři desítky let
(1893-1933), před Hahnovým objektivem tak defilovaly doslova
generace Klatovanů. Po Karlovi navíc ateliér převzal a provozoval
až do znárodnění jeho syn Vladimír. O jeho krásném domě
(který ovšem vystavěl Eduard Hoffmann) jsem se zde už několikrát
zmínil.
|
|
Na
snímku je chlapec neznámého jména ve věku 2 a půl roku. Rodiče
vzali klučíka do ateliéru v létě 1902. K focení,
zvláště dětí, sloužily rekvizity – na krásném houpacím koni
se jistě vystřídaly desítky nebo spíše stovky robátek.
Vzhledem k delší expozici nutné pro pěknou fotku bylo třeba
dítě udržet co nejvíce v klidu. Chlapcovo „mračení“ je
tedy možná spíš výsledkem jeho soustředění než špatné
nálady, i když při bližším pohledu na chlapcovu nohu uvidíte,
že zcela v klidu nevydržel.
|
|
Mladý
sympatický muž na snímku je zlatník a hodinář Josef Janata,
kterého takto zachytil ve svém ateliéru Karel Hahn 27. června
1903. Janata míval svůj obchod na náměstí vedle barokní
lékárny. V roce 1906 inzeroval otevření svého obchodu
s „hojně zásobeným skladem zlatých, stříbrných, niklových a
ocelových hodinek a řetízků, hodin kyvadlových, rámových,
francouzských, kukaček, budíčků, škotských, černoleských
(tzv. švarcvaldky- pozn. aut.) a hodin kontrolních pro ponocné a
zejména nejnovější vzory kyvadlových hodin nástěnných." Kromě
toho prodával i „veškeré zlaté a stříbrné zboží“-
příbory, poháry, podnosy, cukřenky apod. Na poměrně zajímavou
zmínku o Josefu Janatovi jsem narazil v Klatovských listech
z roku 1942. Nutno připomenout, že se tehdy jednalo o velmi
vulgárně antisemitský plátek, který vedl bývalý masarykovec,
tehdy už Vlajkař J. Z. Laš. Myslím, že článek, který celý
ocituji, dobře ilustruje, jaká atmosféra tehdy ve města
vládla.
„Pan Janata
si zaslouží hvězdu! V sobotu 10. t.m. potkali se na rohu
Říšské a okresního úřadu br. Josef Janata, majitel zlatnického
závodu a Žid Flusser, sklenář a hasič v.v. Pozdravivše se
jadrným Nazdar! Navázali ihned hovor, přičemž Žid pronesl
ironicky a hodně hlasitě „My spolu nemluvíme!“ Oba se tomu
vtipu náramně srdečně zasmáli, ale jejich bujnost netrvala
dlouho. Žid spatřil totiž pozorujícího je člena Vlajky a
zatroubil k ústupu. Br. Janata ohrnul límec a mazal jednou
stranou a Žid druhou. – Tento případ nepotřebuje komentáře.
Na jedné straně židovský provokatér, na kterého jsme již
několikrát upozornili, na druhé straně člen NS (Národní
souručenství- jediná povolená politická strana v protektorátu
– pozn aut.) br. Janata, válečně bohatý klatovský obchodník.
Jsme právem zvědavi, jaké stanovisko zaujme k celé této
věci místní vedení NS, jehož je br. Janata členem. Budeme své
čtenáře o výsledku informovati.“
Nutno
poznamenat, že rétorika tehdejších Klatovských listů byla „zu
viel“ i na tehdejší okupační správu a vydávání novin ve
stejném roce (1942) zakázala.
|
|
Druhá
polovina 19. a první polovina 20. století byla zlatou érou
spolkového života. Členství v profesních nebo zájmových
spolcích patřilo neodmyslitelně ke společenskému životu
tehdejšího člověka, nejprve u středních, později prakticky ve
všech vrstvách obyvatelstva. Není třeba zdůrazňovat, že
jedním z nejvýznamnějších spolků byl Sokol – organizace
primárně sportovní, ale důležitý byl i osvětový a nacionálně
propagandistický aspekt její činnosti. Pobočka (neboli odbor)
samozřejmě fungoval i v Klatovech. Na snímku jsou právě členové
zdejší jedoty, kteří se aktivně, tedy jako cvičenci zúčastnili
IV. všesokolského sletu, který se konal na Letenské pláni
koncem června 1903. Fotografie vznikla v ateliéru zmíněného
Chrysostoma Šmidta. Fotit členy významného spolku bylo jistě
prestižní záležitostí – větší počet zobrazených osob také
sliboval prodej většího množství kopií.
|
|
Dnes
už je samozřejmě fotografování tak běžné, že k zhotovení
fotky není třeba žádná speciální příležitost. Někdy je to
samozřejmě škoda, nadprodukce fotek je masivní a její
demokratizace rozhodně nevedla k zlepšení kvality fotografování.
Spíš naopak. V minulosti se muselo jít k profesionálovi,
amatérská fotografie se dostalo k širším vrstvám až po první
světové válce. Návštěva ateliéru se tak uskutečňovala, když
byl důvod. Jedním z nich bývalo první přijímání – tedy
vstup mezi dospělé věřící. Předchází mu také první
zpověď. Docházelo k němu zpravidla mezi osmým a desátým rokem. Fotografie
vzniklé v souvislosti s tímto rituálem bývaly skutečně velmi
časté. Na snímku navždy připomínající velký den je Marie
Suchá, později provdaná Tylšová a pořízen byl někdy kolem
roku 1910. Marie drží v ruce knihu, pravděpodobně vlastní výtisk
bible nebo modlitební knihy. Velice často dostávaly děti i
zvláštní pamětní svíci. Možná jste také našli ve věcech po
babičce „pamětní list“ připomínající právě první
přijímání. Takový dostala i Marie – je postaven na židli po
její pravé ruce.
|
|
Postupem
času už při portrétování osob přestalo dostačovat jen prosté
zobrazení jejich obličeje či postavy. Přišel čas stylizovaných
fotografií. Obrázek nejčastěji pomocí různých atributů
(oblečení, předmětů apod.) měl vyjádřit osobnost nebo prostě
jen zaměstnání nebo koníčky zobrazovaného. Mladý muž na
snímku z prvních let 20. století byl bezesporu velkým milovníkem
turistiky – zdůraznit to má oblečení, mapa, ale i dalekohled.
Byla to tehdy velice trendy záležitost, o čemž svědčí aktivity
významného českého spolku – Klubu českých turistů, který
byl založen v roce 1888. Jeho klatovská pobočka byla založena
o pět let později. Fotografie neznámého mladíka z ateliéru
Chrysostoma Šmidta skoro jistě skončila mezi osobními věcmi
některé klatovské dámy. Na rubu snímku totiž stojí „Z
lásky“.
|
|
Fotografie
jako produkt byla poměrně dlouhou dobu nabízena vesměs ve dvou
velikostech. Tenký snímek se lepil na tvrdý papír buď na vizitky
(carte de visite) s rozměrem cca 65x105 mm nebo kabinetky (carte de
cabinet), zpravidla o velikosti 106x166 mm. V devadesátých letech
se začaly prosazovat i do té doby netradiční formáty, vhodné
více např. na skupinové snímky nebo zkrátka tam, kde záleželo
i na zobrazení detailu v rámci celku. Na fotce s netradičním
rozměrem 21x 13 cm z mého archivu je zobrazen manželský pár ve
středních letech. Bohužel jména k nim neumím přiřadit, nicméně
soudě dle oblečení se zcela jistě jednalo o příslušníky
klatovské honorace. Vodítkem k určení doby, kdy byla fotka
pořízena, bývá často oblečení zobrazených. Tipuji to na dobu
okolo roku 1900, nastupující secese. O pár let později by měla
dáma skoro jistě ještě větší a honosnější klobouk.
|
|
Svatební
obrázky byly a jsou prakticky samostatným fotografickým žánrem.
Řekl bych, že 80 % dnešních fotografů živí právě páry
vstupující do manželství. Každý by samozřejmě chtěl
originální svatební fotky, což už ale v dnešní době není
dost dobře možné. Ve výsledku tak vypadají všechny stejně.
Paradoxně sto a více let staré svatební fotky z ateliéru
nevypadají tak klišovitě jako ty současné. Pro svatební fotku
jsem tentokrát sáhnul do rodinného archivu. Takto zachytil Karel
Hahn mé praprarodiče Rudolfa a Janu (rozenou Prunarovou) Bílkovi,
kteří vstoupili do manželství 7. června 1916. Oba snoubenci -
gymnaziální profesor Rudolf a dcera městského lékaře Jana
(zvaná Žany) vypadají šťastně – takové nakonec bylo i jejich
manželství, které skončilo takřka po padesáti letech
Rudolfovou smrtí v roce 1965.
|
Svou
sbírku portrétů a dalších fotografií lidí z Klatov rozhodně
nepovažuji za uzavřenou. Mám tedy stále zájem o nákup či
zapůjčení (k digitalizaci) fotografií lidí (popsaných i
„anonymních“) z klatovských ateliérů (1860-1948) i mladších.
Chcete-li mi prodat či půjčit fotky, ozvěte se mi na
klatoviny@gmail.com.
Platí stále! Děkuji.
Velmi zajímavé, díky!
OdpovědětVymazatDěkuji!
Vymazatmoc poučné a zajímavé. Budu Vaše články sledovat. Díky
OdpovědětVymazatDěkuji, mám radost.
VymazatBílkovy vždy s ypsilonem
OdpovědětVymazat