Už
jsem zde několikrát připomínal, že počátek 20. století byl
doslova zlatou érou našeho národa. Češi tehdy dosáhli
vynikající úrovně v řadě oborů lidské činnosti, ekonomika
rostla, zlepšovala se životní úroveň všech společenských
vrstev a český národ byl plně emancipovanou a velmi důležitou
součástí rakouského soustátí. Nejinak tomu bylo i v Klatovech.
Po ulicích našeho města se proháněly první automobily,
rozvíjelo se telefonní spojení s okolním světem, stavěly se
moderní budovy. Nová doba si také žádala novou, moderní zábavu.
V roce 1912 měl obyvatelé Klatov poprvé příležitost vidět na
vlastní oči tehdy supermoderní dopravní prostředek, i když
tehdy spíše jen atrakci, totiž letadlo. A přímo v akci.
|
S
novým fenoménem – letectvím se ale mohli Klatované, alespoň
teoreticky, seznámit už pár let před vlastní show. Časopisy,
včetně těch lokálních, přinášely poměrně časté zprávy o
pionýrech české i světové aviatiky o jejich létajících
strojích. V roce 1910 zdejší Šumavan publikoval zprávy o
leteckém nadšenci z Plzně Emanuelu Kabátovi (zakládal také
plzeňský lyžařský klub), který si již tehdy postavil svůj
vlastní aeroplán. Kabát přislíbil, že po důkladném odzkoušení
letadla předvede let i v Klatovech. Nakonec Plzeň byla tehdy jedním
z centrem české aviatiky. Právě zde (a také v Pardubicích a
samozřejmě Praze) se odehrávaly první pokusy o sestrojení
funkčního letadla. Není proto náhoda, že o něco později téhož
roku se objevila ve zdejších Klatovských listech pozvánka na
veřejný vzlet areroplánu, které se mělo konat v právě v
Malesicích u Plzně. Letadlo zde ale nepředváděl zmíněný
Kabát, nýbrž francouzský letec Schweitzer. Není divu – právě
Francie byla zemí, která udávala trendy v počátcích motorového
létání. Zde také první čeští piloti získávali své
pilotní licence. Vůbec rok 1910 byl pro létání v Čechách zcela
zásadním. Už 2. ledna 1912 mělo dojít k prvnímu veřejnému
vzletu - a to na klusáckém závodišti v Chuchli u Prahy. Francouz
Gaubert (na snímku uprostřed před svým strojem) zde před zraky
stovek lidí sice vzlétl, ale když chtěl letadlo po překonání
šesti stovek metrů otočit, stroj klesnul k zemi.
|
|
Další
pokusy o vzlet, a to i v české režii, následovaly vzápětí. Na
stejném místě jako Francouz Gauvert, tedy v Chuchli, pokoušel
štěstěnu už v dubnu 1910 hlavní konstruktér firmy Laurin a
Klement Otto Hieronymus, který zkonstruoval údajně první motor
určený speciálně pro letadla v rámci Rakouska-Uherska. Svůj
aeroplán (na snímku) vystavoval před samotným letem rámci
autosalonu na výstavišti v pražské Bubenči. Dodnes nejznámějším
pilotem této éry je bezesporu Ing. Jan Kašpar. Do historie se
zapsal především prvním skutečně dálkovým letem v českých
zemích, který úspěšně absolvoval 13. května 1911. Vzdálenost
z Pardubic do Chuchle (121 km) se mu podařilo urazit za 92 minut.
Určitou dobu spolupracoval Kašpar se svým bratrancem Evženem
Čihákem, který byl také jeho spolupasažérem při letu
Pardubice-Chrudim a zpět (30.4. 1911) , který měl být testem před
letem do Prahy.
Zatímco v Čechách se konají více či méně
úspěšné přehlídky aviatického umu, v Klatovech je klid.
Zážitek a osobní zkušenost má Klatovanům nahradit alespoň
filmové představení, kde lze spatřit aeroplán „v akci“. S
trochou ironie na něj zve Šumavan v listopadu 1910: „Veřejný
vzlet areoplanu (!) v Klatovech pořádán sice tak brzy nebude, ale
kdo chce viděti Worzta Lathana a jiné proslavené aviatiky, nechť
dostaví se v sobotu a v neděli do biografu v Sokolovně. Vzlet za
každého počasí….“
|
|
Nakonec
se ale i Klatované dočkali. V létě 1912 se začalo proslýchat,
že se uskuteční aviatické představení i přímo zde. Do celé
věci se vložil zdejší Sokol, který se rozhodl pozvat k
předvedení aeroplánu již zmíněného Evžena Čiháka (na snímku). Celá
show se měla uskutečnit v neděli 27. října 1912. Je poměrně
zvláštní, že byl zvolen až takto pozdní termín – s ohledem
na roční dobu hrozilo , že by počasí mohlo zhatit provedení
letu. I když fakt je, že pro případ špatného počasí
znemožňující let, měli organizátoři „rezervovanou“ pro
jeho uskutečnění další neděli – 3. listopadu 1912.
Každopádně Čihák byl v té době již zkušeným pilotem,
který měl za sebou celou řadu přehlídek v českých městech.
Zpráva o konání akce zahrála i na národní strunu, když velebí
Čihákův um: „s velikou odvahou uspořádal v českých městech
celou řadu zdařilých vzletů, jimiž předčil všechny ty
„proslavené“ cizozemské piloty, kteří činili letecké pokusy
v Plzni a v Praze, ale nemohli se nikdy od země odlepiti.“.
V
době klatovské přehlídky byl Čihák držitelem rakouského
(resp. českého) i mezinárodního „pilotního“ průkazu. Získat
tehdy povolení létat v Čechách se může zdát z dnešního
pohledu jednoduché – stačilo provést 3 lety po 5 minutách.
Mezinárodní zkoušky byly přece jen náročnější – k jejich
úspěšnému složení bylo třeba „osm letů po osmi minutách
a opsání osmičky mezi dvěma body na 500 metrů od sebe
vytýčenými.“
|
|
To, že
je létání s pekelnými stroji „zábava“, při které jde
doslova život, samozřejmě věděl i sám Čihák. Nedlouho před
výletem do Klatov se o tom navíc sám přesvědčil. V polovině
srpna totiž těžce havaroval. Při testování letadla v
Pardubicích v pátek 16. srpna se mu zdálo ovládání stroje
zhoršené, problémy měl především s jeho nasměrování
doprava. V pondělí 18. 8. pak Čihák vzlétl, vydal se směrem k
Jesničanům (dnes Staré Jesenčany), ale letadlo ihned „táhlo“
vlevo, takže se aviatik dostal nad areál pardubického cukrovaru.
Jen díky velkému úsilí se mu podařilo vymotat mezi komíny,
dostat se zpět nad letiště a přistát. Tedy přistát – letadlo
se doslova zarylo do letištní plochy a rozlomilo se. Vrtule a
křídla byla doslova na padrť, škoda byla odhadnuta na 5000
zlatých. Všude se rozlil benzín, pisatel reportáže ze zdejších
Neodvislých listů si stěžoval na přítomné kuřáky, kteří
jen neochotně típli své cigarety... Nešťastný Čihák se zranil
– pohmoždil si levé koleno a utrpěl těžký otřes mozku. Ze
stroje ještě dokázal vylézt, ale vzápětí upadl do bezvědomí.
Když se probral, údajně blouznil a blízkým shromážděným
okolo jeho lůžka vykládal něco o komínech...Panovaly tedy obavy,
zda nehoda nenechá na jeho duši nějaké nezhojitelné šrámy.
Přítomný aviatik Kašpar odhadl, že problémy způsobilo
nefunkční lanko, kterým se ovládalo levé křídlo. Čihákova
rekonvalescence nakonec zřejmě proběhla velice rychle, neboť už
1. září přinesly Klatovské listy zprávu, že nehoda neovlivní
konání klatovské show.
|
|
Celá
akce byla poměrně organizačně náročná. Jako místo pro celou
show bylo vybráno vojenské cvičiště, které se tehdy nacházelo
hned za dnešní hranicí Klatov v místech mezi silnicemi na Nepomuk
a na Točník, poblíž Chaloupek (na snímku). Už tehdy bylo
nutné (po poměrně četných nehodách) učinit opatření, která
měla minimalizovat riziko nehody. Tedy především ochránit diváky
pro případ, že by se něco pokazilo. V první řadě bylo třeba
zajistit 150-200 osob jen pro potřeby pořadatelské služby. I
proto se v celé záležitosti angažoval zdejší Sokol a dobrovolní
hasiči – jen tyto dva spolky dokázali takové množství lidí
zajistit. Pořadatelé měli být označeni bílou páskou na pravé
ruce a všechny zprávy o akci zdůrazňují, že diváci musí
bezpodmínečně respektovat jejich pokyny. Přímo na letišti měli
také s vypomáhat úředníci okresního hejtmanství a četníci.
Při nepomucké silnici vzniklo „zvláštní hlediště“ (zřejmě
nějaká improvizovaná tribuna), pořadatelé doporučovali, aby
diváci ke sledování show využívali právě toto místo, protože:
„prodlévání na jiných místech, zejména okolních návrších
spojeno jest s nebezpečím a obecenstvo se tudíž co nejdůtklivěji
varuje, aby se po čas produkce na jiných místech, než která jsou
co hlediště, nezdržovalo.“ Celá paráda měla začít v 3
hodiny odpoledne, ale už od jedné byly uzavřeny všechny okolní
cesty, kromě zmíněné silnice na Nepomuk. Organizátoři také v
tisku zdůrazňovali, že náklady na akci jsou obrovské. Protože
se jednalo o ryze komerční záležitost (tehdy to ani jinak nebylo
možné), vstupenky nebyly úplně nejlevnější. Běžné lístky
stály 2-4 koruny (vstupné na nejlepší místa v tehdy nově
zřízeném kině v sokolovně stálo jednu korunu), dělníci,
vojáci a studenti mohli let shlédnout za 50 haléřů. Další
příjem si slibovali pořadatelé od zájemců, kteří si chtěli
prohlédnout letadlo přímo na letištní ploše (už v sobotu
26.10), za což měli zaplatit 60 haléřů. I přes trochu vyšší
ceny se očekávala velká návštěva, údajně se do Klatov
chystali i návštěvníci z Plzně nebo ze Sušice, odkud měl být
vypraven dokonce zvláštní vlak.
|
|
Konečně
nadešla ona sobota 27. října. I když bylo tehdy pošmourno, zdálo
se, že představení v hlavní roli s aviatikem Evženem Čihákem
nestojí nic v cestě. I když... Komplikace provázel transport
letadla do Klatov. Původně mělo dorazit (vlakem) už v sobotu
ráno, bylo třeba je jednak sestavit, a hlavně představit
(platícím) zájemcům. Z neznámých důvodů se ale zdržel na
nádraží v Ražicích a na místo byl dopraven až v neděli před
polednem. Čihák měl tedy co dělat, aby svůj stihnul svůj stroj
nachystat na let. Měl s sebou několik pomocníků – v první řadě
svého bratrance, učitele a pionýra českého letectví Ing. Jana
Kašpara a svého bratra Hugo Čiháka, se kterým zkonstruoval svůj
stroj. Skupinu „letců“ doplňovali automobilový závodník
Václav Wondřich a redaktor Národní politiky a propagátor
letectví Jaroslav Kalva. Místní tisk přinesl i zajímavé
technické detaily o letadlu samotném. Vzniklo v Čihákově dílně
v Pardubicích a jednalo se stroj typu Blériot inspirovaný výrobky
stejnojmenného francouzského průkopníka letectví. Jednoplošník
byl osazen sedmicylindrovým rotačním motorem o výkonu 50 koní,
Čihák ho tehdy údajně pořídil za astronomických 25.000 franků.
Vrtule letadla (za 1000 tehdejších korun, tedy také nic úplně
levného) zvládala 1200 otáček za minutu. Nádrž pojala 30 kg
benzínu (cca 45 litrů) a letoun byl schopen vyvinout rychlost až
80 km/h. Podle reportu v Šumavanu měla být váha létajícího
stroje 2300 kg. Domnívám se ale, že šlo o překlep, dle
dostupných zdrojů vážily „blerioty“ o řád méně.
Pravděpodobně se do novin vloudila jedna nula navíc.
Ještě před samotným klatovským vzletem vyzkoušel Čihák
funkčnost letadlo přivázané silným lanem k do země zatlučené
železné tyči. O vlastním letu nechme promluvit tehdejší
Šumavan:
„Dech se v každém takřka zatajil, když se
vrtule plnou rychlostí počala otáčeti a motorové výbuchy
otřásaly vzduchem. Tu každý chápal, že vznésti se do výše s
tímto pekelně rachotícím strojem, k tomu, že třeba je nejen
veliké odvahy, ale dobrých silných nervů a neobyčejné
duchapřítomnosti. Když motor vyzkoušen přikročeno ke vzletu.
Stroj odvázán a povoláno několik členů hasičského sboru, aby
přidrželi stroj při zemi tak dlouho, až aviatik dá znamení k
puštení. Stroj se rozjel několik metrů po travnaté půdě a
odlepiv se takřka nepozorovaně od země stoupal. Vzduch byl klidný,
mraky šedivě zbarveny a aviatik plul směrem ke Křesťanskému
vršku, kde učinil velký oblouk a vrátil se zpět k obecenstvu.
Učiniv ve výšce 120 metrů vzdušnou promenádu podél řady
diváků plul směrem ke Klatovům, při čemž dostoupil výše 150
m., pak zamířil k Točníku opsav nad hlavami obecenstva bezvadnou
osmičku letěl ještě jedno kolo načež sníživ se k zemi hladce
přistál, byv nadšeně pozdraven jásajícím obecenstvem.“
|
|
Historicky
první let aeroplánu v Klatovech trval 13 minut. Průběh akce byl
hodnocen pozitivně, ale přece se v tisku objevil po akci povzdech,
že návštěvnost mohla být vyšší. Kritiku také sklidili
někteří lidé z řad tzv. inteligence (cit.), kteří se zdráhali
zaplatit vstupné, při příchodu k provizornímu letišti. Ze
zprávy o celé akci také jasně vyplývá, jak se Čihákovi
současníci dívali na budoucnost létání, když po zdárném
proběhnutí show napsali: „…. bylo možno Čihákův let v
Klatovech uspořádati a poskytnouti tak obecenstvu vzácnou
podívanou, k níž snad už nikdy nikomu příležitost se
nenaskytne.“ Je tedy evidentní, že důvěra v budoucnost létání
aeroplány zde nebyla příliš velká. Nebyla to ale klatovská
specialita, v době před první světovou válkou se zdálo, že
budoucnost bude patřit spíše než letadlům vzducholodím
(zepelinům). Jak to bývá - válka a s ní spojený průmysl,
přinesl technická vylepšení letadel. Po ní už nebylo pochyb, že
létat se bude právě s letadly. Do Klatov se letectví vrátilo v
roce 1936, kdy zde byl založen Pošumavský aeroklub. V době
ohrožení země měl nově zřízený klub podporu od místních i
státních orgánů a v rekordním čase se podařilo vystavět
letiště na Chaloupkách i s hangárem. Na snímku z roku 1913
Kašpar s Čihákem.
|
Žádné komentáře:
Okomentovat