Na
první pohled to možná není úplně zřejmé, ale tvář města
spoluvytváří do značné míry vkus jeho obyvatel. Vzhled ulic
dnes možná víc než jindy ovlivňuje vnímání prostoru a
spoluvytváří atmosféru celé obce. V dnešní době se v
souvislosti s množstvím, resp. nadbytkem informací (pohříchu
hlavně reklamních) ve veřejném prostoru používá poněkud módní
termín „vizuální smog“. Jak jsme na tom s tímhle zvláštním
znečištěním v Klatovech?
Jednoduchá odpověď by asi mohla
znít, že prakticky stejně jako jakékoli jiné město podobné
velikosti. Než se rozepíšu a ukážu pár „hrůz“ na které
můžeme narazit v Klatovech, musím předeslat, že vkus a tedy
hodnocení vizuálních podnětů je do značné míry subjektivní,
což si samozřejmě uvědomuji. S tím souvisí i poměrně
aktuální snahy regulovat zmíněný smog (vizuál obchodů, výlohy,
vývěsky, množství dopravních značek apod.) především ve
velkých městech, která jsou atraktivní pro turisty. Tyto snahy
sice chápu, ale souhlasit s nimi nemohu. Jak jsem se už zmínil-vkus
se nedá nadiktovat. Navíc by se regulace dotkla nejvíc
živnostníků, kterým stát, potažmo samospráva diktuje
povinnosti a omezuje je už tak více než dost. Uvedením
pozitivních a hlavně negativních příkladů onoho smogu si
samozřejmě ani já nechci hrát na nějakého arbitra toho, co je
„správné“ nebo „hezké“. Připadá mi ale zajímavé
podívat se nebo spíš vnímat město i z této perspektivy.
|
Cesta
za smogem musí přirozeně začít ve středobodu města. Tedy na
náměstí. Na skutečně nekonformní osvětlení si po několika
letech pomalu zvykám, časem se jistě smířím i s plastovými
kamenně se tvářícími plastovými květináči. Ale o tom to
dnes nebude. Devadesátky jsou už (alespoň) zde skutečnou
minulostí. Žádné extrémní výkladní skříně ani přemíra
zbytečného vizuálního balastu. Za mě je tedy všechno v
pořádku. Tedy skoro. Jedinou výjimkou dům č .151 s bývalou
restaurací Tep. Ještě v roce 2011 tady debužíroval sám
prezident Klaus, dneska to vypadá spíš na jednu velkou nevýhru.
Máte chuť na pastu nebo hamburger? Smůla, Klaus s Forejtem všechno
snědli. Restaurace je už několik let zavřená. Tak alespoň
Pizzeria restaurant Niky v přízemí. Tady už před lety dostali
bonus v podobě vydlážděného vinglu náměstí, který umožnil
postavit skutečně ambiciózní terasu. Ta má bohužel plůtek, na
kterém je politováníhodně moc místa, které je škoda nevyužít.
To je evidentně pro Niky lákadlo, kterému nedokáže odolat.
Takže co tu máme? Kafíčko, pasta a steak, pivko – no paráda!
Až vás zmůžou dobroty, můžete si zavolat taxík. Na straně
přilehlé k náměstí to není tolik gastro, zato se dočkáme
informace o profících v realitách a autech. Otřesné a hlavně
naprosto zbytečné. Že je něco v nepořádku naznačují už i
boční okna do Randovy ulice.
|
|
Ulice
kpt. Jaroše klesající k sokolovně přinese pár nepříjemných
překvapení. Na rohovém domě čp. 150 lze vystopovat chvályhodnou
snahu majitele o jednoduché a společné značení zdejších
obchodů. Kazí jí ale chlapci z východu ze Stambul kebabu. Když
děláš pizzu, vyfoť ji a nalep ji přes půlku výlohy! Vůbec
tahle provozovna vzbuzuje i další otázky. Proč se to proboha
jmenuje Stambul? Původně tam „I“ na začátku bylo, což je
stále evidentní na zmíněném štítě. Pak se asi něco stalo, a
proto zmizelo. Tipuji, že někdo majitele předběhnul a mimořádně
nápaditý název si zaregistroval.
Po pár krocích lze
spatřit unikátní časosběrnou výlohu, která přináší exkurzi
do uplynulých tří desetiletí. Ze souboje fotky vs. kebab vs.
zelinář u mě vyhrávají osmdesátky a původní nápis
„fotografia“. Co se děje v bistru, kde prodávají „nejlepší
kebab v Klatovech“ je asi zřejmé. Naopak, co se odehrává za
neprůhlednou výlohou cestovní kanceláře, to radši nechci ani
domýšlet.
|
|
Když
zkusíte odbočit, například do Vančurovy ulice, stanete se
svědky zajímavého kontrastu. Pěkná a jednoduchá výloha a
portál bistra Vlaštovka s podařeným logem vedle podivné
prodejny Natur House. Obchod se profiluje pomocí motta: „Nová
výchova ve výživě“. I zdejší designéři by potřebovali
„novou výchovu“. Nebo možná by stačilo, kdyby se přestali
řídit podle hesla „Kolik fontů znáš, tolikrát jsi člověkem“
a místo se toho uvedli do praxe motto „méně je někdy více“.
|
|
Heslo
to nejlepší nakonec platí v ulici k sokolovně beze zbytku. Místo,
kde vás (nebo spíš dámy) zkrášlí- beauty salon a nehtové
studio Vihastar. Pro bezbranné kolemjdoucí to ovšem moc velká
krása není. Papundeklové panely ve stylu „každý pes, jiná
ves“, nezbytný „vietnamský“ displej , růžové ladění –
to vše na fasádě vcelku pěkného, byť malinko zanedbaného,
domu. Když zkusíte vyhledat webovky podniku, vyskočí na vás
nabídka pojištění. Přijdeš na nehty, odejdeš s životní
pojistkou. Když se zde nachomýtnete za tmy, dostane to celé ještě
větší grády!
|
|
Exkurzi v ulici pojmenované po
kapitánu Jarošovi zakončíme na jejím úplném konci. Dům, který
si v polovině osmdesátých let postavili lesáci pro své
zaměstnance, přinášel ve své době nadprůměrný standard v
bydlení. Nicméně nejlepší roky má už stavba za sebou, což je
patrné třeba na obložení „terasy“. Majitel nebo nájemce
obchodů ale vymyslel neotřelé řešení, kterým takříkajíc
zabil dvě mouchy jednou ranou. Zakryl odpadávající kachlíky
plachtou, na které zároveň propaguje nabízené produkty. Výsledek
je, dle mého soudu, hrozný. Když k tomu přidáte devadesátkové
nápisy v dalších výlohách (Astra, elektro
atd.) vychází nakonec
nejlépe zbytky původního designu s nápisem „železářství“.
|
|
Možná
nenápadný, ale velice pěkně zrekonstruovaný dům v centru města.
To je objekt bývalé restaurace Na Baště v ulici Čs. Legii.
Vždycky se mi moc líbil, i když nepochybuji, že podobných domů
jsou po Čechách stovky. Nedávno, když jsem šel kolem, byl jsem
skutečně nepříjemně překvapen. Pěkně vyvedenému původnímu
nápisu na fasádě „Bašta“ teď nově konkuruje logo finančního
poradce. Na jeho webu je možné se dočíst, že „přispívá od
roku 2000 ke kultivaci finančního poradenství“. No ke kultivaci
pěkného domu tedy rozhodně nepřispívá. Nicméně chápu, že ke
korporátní identitě je prostě nutné se přihlásit. Co je ale
mnohem otřesnější jsou „letní“ samolepky ve třech oknech v
přízemí. Proboha proč?
|
|
Jeden
z mála klatovských domů s nádechem moderní předválečné
architektury, tzv. „nový byt“ v Plzeňské ulici. Co si budeme
podívat – pěkný obchod v přízemní části, ovšem poloha domu
nalepeného na místní magistrálu kšeftům asi moc nepřeje. Mám
pocit, že se poměrně rychle se střídající nájemci zdejšího
„showroomu“ snaží za každou cenu dohnat ne příliš vhodnou
polohu co nejvýraznějším (rozuměj nejotřesnějším) designem
výloh. Původně jsem nechtěl být moc adresný, ale když se
podíváte na web jednoho zdejšího „obyvatel“ firmy B2K, tak se
všechno vysvětluje. Klatovy jsou skutečně zázračné město –
můžete usnout v roce 1998 probudit se o dvacet let později a
pokračovat v úplně stejném „štýlku“ - např. vydávat
"Klatovský servis" a ještě se k tomu přiznat.
|
|
Rozhodně
nechci být advokátem minulých časů. Polorozpadlé domy,
zanedbávané fasády a celková šedivost - tak si pamatuji i já
Klatovy osmdesátých let. Na druhou stranu reklamního i jiného
balastu bylo méně, tedy spíš prakticky neexistoval. Pěknou
ukázkou je srovnání bývalé samoobsluhy lidově nazývané U
Krňoula a dnes prodejny oken v Tyršově ulici.
|
|
Téhle
vítací ceduli jsem se tady už smál před časem. Uplynulo pár
let a příchozí od Horažďovic a Sušice stále vítá tato po
všech stránkách nepovedená cedule. Vypadá, jako kdyby ji grafik
ze Silnic Klatovy sfouknul za dvacet minut v „Malování“. Když
si vezmu kolik, nevole vzbudil povedený nápis Václava Fialy na
kruhovém objezdu ve směru od Plzně… Hrůza z dílny
vítačů-silničářů ale „pobuřuje“ asi jenom mě. Vůbec
tato mikrolokalita u parku je lahůdková - když vlastníte
nemovitost na dopravně exponovaném místě, může se vám poměrně
snadno stát, že se váš dům pozvolna nebo zčista jasna změní
v jednu velkou (pohříchu dost) nevkusnou reklamu. Na druhou stranu
– kdo by nechtěl mít protihlukovou a protiprachchovou bariéru a
ještě dostanete zaplaceno. Škoda pěkné (i když v průběhu
dekád už dost pozměněné) prvorepublikové vily, která původně
patřila klatovskému lékaři MUDr. Sázelovi. Nevalný dojem tak
zmírní jen sympatická hospoda s fajn majiteli.
|
|
V
poslední době se (nejen v Klatovech) rozmohl takový nešvar. Mám
na mysli přelepování skutečných výloh obřími foliemi, které
(asi) mají vytvářet dojem, že se jedná o skutečnou výkladní
skříň obchodu. Asi nejkřiklavějším naším příkladem je
drogerie ve Vídeňské ulici. Nesmyslnost a ryzí ošklivost tohohle
řešení vynikne zvlášť právě v kontrastu s nově
zrekonstruovanou fasádou domu. Hlavně že je to dost barevný!
Tohle nešťastné řešení ještě podtrhuje reklamní panel
nalepený přímo na fasádě doplněný opodál výlohou zalepenou
reklamou na zubní pastu. Ať mi nikdo neříká, že řešení
portálu a výloh celý (jinak pěkný) dům naprosto nedegraduje.
|
|
Ruku
na srdce – diskuse o vizuálním smogu a veřejném prostoru obecně
je v dnešní době trochu módní záležitostí. Konkrétně v
Klatovech se ale např. úroveň vzhledu výloh obchodů se řešila
už za první republiky. Není divu, tehdejší obchodníci neměli
příliš mnoho dalších příležitostí, jak nalákat zákazníky
na nabízené zboží. V roce 1929 byla u příležitosti
probíhajícího výstavního trhu vypsána soutěž o nejvkusnější
výkladní skříň, které se nakonec zúčastnilo 32 zdejších
obchodníků. Mezi nimi nechyběli například obchodník s látkami
a oděvy Sieber, insertní kancelář Martinů a Rejcha, lahůdkář
Zýka a další. Soutěž byla provázeno přednáškou odborníka
Dr. Brabce, který sem zavítal na zmíněný trh. Pan doktor
pracoval pro PVV (Pražské vzorkové veletrhy), tedy firmu, která
pořádala veletrhy, jejíž propagace doma i v zahraničí měla
velký význam. Čtenáři místního tisku, který o soutěži
referoval, se sice majitele nejlepšího výkladu nedozvěděli, zato
byli ujištěni, že přítomní a hodnotící pracovníci PVV
některé z nich označili jako „vysoce nadprůměrné“. V roce
1930 proběhl v Klatovech kurz aranžování výkladních skříní –
právě vlivu tohoto kursu připisovaly o rok později Klatovské
listy zlepšující se kvalitu klatovských výloh. Jmenovitě byl
chválen knihkupec Jan Zachystal, jehož obchod disponoval
osvětleným výkladem a tematickým aranžmá – bustou chodského
literáta Jindřicha Šimona Baara obklopenou jeho spisy a plakátem
na tehdy se chystající „Baarův večer“. Pisatel článku si
povzdechnul, že elektrický proud z městské elektrárny je tak
drahý, že si skutečně málokterý obchodník může dovolit
využívat jej k rozsvícení obchodu ve večerních hodinách. O
pár let později kritizovali zdejší novináři množství cedulí,
které lákaly na příležitostné akce – na sportovní utkání
nebo různá cirkusová představení apod. Na ilustračním snímku
je klatovský písmomalíř Karel Michl při práci.
|
|
Sice
nemám moc rád generalizování, ale některých charakteristických
stylů si prostě nelze nevšimnout. Například záliby
Čechovietnamců v blikajících nápisech a násilnou snahou o
upozornit na svůj obchod. Čím víc barev, tím lepší byznys!
Odstrašujícím příkladem a skutečnou esencí hnusu je vstup do
kryté tržnice na parkovišti za Bilou. Kombinaci otřesných nápisů
a kdysi barevných svisle orientovaných reklamních desek
s patřičnou patinou omlouvá snad jen to, že na ni není moc
vidět a hlavně, že si uvnitř můžete koupit „crocsky“ za
stovku. Kolegové od vedle jsou na tom maličko lépe, ale displej -
ten nemůže chybět. Dneska otevře!
|
|
Zlatým
hřeben je klatovského vizuálně reklamního útoku je samozřejmě
areál OC Škodovka. Tady by asi člověk přece jen neměl být tak
překvapen- obchody v obřích plechových kostkách s sebou vždy
nesou množství dalších „nezbytných“ reklamních sdělení.
Nicméně klatovský totem oslavující boha konzumu, který
regulérně narušuje panorama města, je ale přece jenom trochu zu
viel. Architekt (?), který jej sem vymyslel, je skutečný debil bez
špetky pokory. Neomlouvá ho ani to, že jednal v žoldu dalších
ignorantů z firmy Intercora (vlastníka areálu). Ale přece jenom
– domnívám se, že přece jen v Klatovech najdeme ještě větší
příklad genocidy vkusu než je areál Tesca a spol. Protože se
ovšem u tohoto domu snoubí odporná výzdoba s neméně „kvalitní“
architekturou, nechám si jej do žebříčku zdejších
architektonických hrůz, který v blízké době připravím.
|
|
Abych
nebyl jenom negativní, i v Klatovech je mnoho pěkných výloh i
další uměřené grafiky v ulicích a obecně veřejném prostoru.
Napadá mě třeba můj oblíbený Žíznivej Kozel , bistro
Vlaštovka, Café Jednorožec nebo Pekařství Na Rybníčkách.
Obecně bych řekl – čím méně grafiky a „nápadů“, tím
lépe. Netrpíme tolik ani problémem, který se ve větší míře
objevuje ve větších městech – nadbytkem dopravního značení.
|
Svatá pravda! D. K.
OdpovědětVymazatZajimalo by me kdo vam dovolil pouzit moji fotku terasy
OdpovědětVymazatVaší fotku? To jsem fotil já, pokud si dobře pamatuji. Leda že byste vzal(a) kartu z mého foťáku, vyfotil(a) terasu a vrátil(a) jí zpět. To se mi ale nezdá moc pravděpodobné :)
VymazatMoc hezký článek, pro mě osobně je to téma :)
OdpovědětVymazatNo, myslím, že tam nezaznělo vysvětlení jednoho z hlavních problémů současného stavu - a tím je, dle mého, památkáři hlídaná "nedotknutelnost" fasády a zároveň beztrestnost libovolné výzdoby okenních a dveřních otvorů. Takže v reálu je na mnoha místech na jedné straně poměrně komplikované dosáhnout stavu, kdy bys mohl (kultivovaným) způsobem označit provozovnu, aby to korespondovalo se současným využitím, ale zároveň máš zcela volnou ruku polepit výlohu/okno/dveře jakoukoliv hrůzou. A k tomu si ještě připočti praxi pověsit typicky nějakou nepovolenou (nepovolitelnou) výstrč a předem kalkulovat s tím, že (možná) zaplatíš pokutu, ale nikdo už tě nedonutí ji sundat.
Je zajímavé, že pro památkáře (z Plzně!) je strašně důležitá střešní krytina, přesný typ střešního okna nebo třeba plastové okýnko od hajzlu do dvora. To je asi zásadnější...
Helmut
a už se vyřešil ten hlavní uzávěr, který je přímo pod tou terasou a pouští se jim voda do hydrantu před terasou? :)
OdpovědětVymazatDobrý den, máte potuchy,kde se zmiňovaná insertní kancelář Martinů a Rejcha nacházela?
OdpovědětVymazatTo: Jan Martinů
OdpovědětVymazatDobrý den, insertní kancelář a papírnictví Martinů a Rejcha se na počátku 1930s nacházel v rohovém domě nám Míru / Plánická 171. Když mi na mail klatoviny@gmail.com pošlete kontakt, pošlu Vám pěkné dobové foto.