K
zásadnímu zvratu při plánování celého vlakového spojení došlo koncem září 1898,
kdy c.k. ministerstvo železnic vydává stanovisko, že připravovaná trať by měla
vést pouze z Plánice do Klatov. Ministerští úředníci zdůvodnili své rozhodnutí
tím, že Nepomuk dostane další spojení jihovýchodním směrem – prostřednictvím
nové dráhy ze Staňkova a Přeštic. Na nastalou situaci bylo třeba odpovídajícím
způsobem reagovat. V první řadě bylo třeba znovu vyjednávat o financování
stavby. K prvnímu jednání za nové situace došlo už 5. října 1898. Města Klatovy
a Plánice potvrdily svůj původní investiční závazek, tedy po 100000 zlatých. Účastníci
schůzky také vyzvali tehdejšího majitele plánického panství hraběte Josefa
Wallise, aby se postavil do čela vyjednávacího výboru v záležitosti zkrácené
trati. Zároveň byli odpovědní činitelé, především zástupci plánického okresu,
vyzváni aby i nadále pokračovali i v přípravách budování úseku Plánice-Nepomuk,
ke kterému mělo dojít později.
Možná
to tehdy nebylo úplně evidentní, ale redukce plánované trati bylo zřejmě tím
pověstným hřebíčkem do rakve celé akce.
Těžko říct, s jakou intenzitou se dotčené orgány věnovaly vyjednávání o
dalším osudu projektu. Místní tisk ale na záměr nezapomněl a poměrně často
referoval o dalším vývoji, či spíše apeloval na zainteresované, aby se s celou
věcí nějak „pohnulo“. Například v roce 1901 projekční firma Raynald a Kőhler
opět odevzdala na ministerstvo železnic podrobný plán a aktualizovaný rozpočet
k posouzení. Protože ministerstvo mělo naplněný rozpočet na několik let
dopředu, dalo se přinejlepším počítat se zahájením prací v roce 1904. Ve stejné
době se objevil návrh, aby plánovaná trasa byla zřízena jako elektrická dráha.
Pisatel se zcela jistě nechal ovlivnit tehdy vznikajícím spojení mezi Táborem a
Bechyní, kde měla hlavní roli namísto páry hrát elektřina.
O
dva roky později vyšel v Šumavanu další článek, poněkud hořce naladěný. Jako by
pisatel tušil, že projekt je nereálný. „....
anebo že zjistí se co nejrychleji na místech rozhodujících, že dráhu Klatovy-
Plánice nemožno provést a že tudíž lépe bude, když peníze, jež zamýšlely na
tento podnik Klatovy, Plánice a jiné korporace a jednotlivci, obrátí se na věc
užitečnější a potřebnější, nežli jest jejich vyhození za bezcenné plány
idealního neuskutečnitelného projektu dráhy. A věčně se bude litovati peněz,
jež vydány za drahé práce „přípravné“ a všelijaké drahé pokusy, drahé návštěvy
atd. Proto ještě včas varujeme před dalšími podobnými pokusy, vybízíme k
vyhledání jistoty ať kladné nebo záporné, a radíme ku skoncování dle pořekadla:
„Ryc nebo nic“.
V
roce 1913 byla realizace asi nejblíže, část peněz už byla dokonce zařazena do
rozpočtu na následující rok. Započetí prací ale zabránilo vypuknutí války.
Ani
po skončení války myšlenka zcela neusnula- již v roce 1919 klatovské
zastupitelstvo „připomnělo“ dopisem tento projekt ministerstvu železnic.
Nestalo se nic, a proto se v květnu 1921 sešli zástupci obcí kolem zamýšlené
dráhy, aby vyjádřili projektu podporu. O rok později, v únoru 1922, se opět
sešli zástupci dotčených měst a vesnic, aby znovu rokovali o železnici. Rozpočet v mezičase sice nabobtnal na 30 milionů
korun, ale zdejší obce stále počítaly s tím, že třetina nákladů půjde
takříkajíc „za nimi“. Schůze se zúčastnil i zástupce akciové cihelny v
Přešticích ing. Rajman, který podpořil projekt s tím, že jeho podnik by rád na
Plánicku zřídil několik skladišť výrobků.
|
Žádné komentáře:
Okomentovat