Po
před a povolebních příspěvcích dneska trošku odlehčíme a
zároveň překročíme hranice regionu. Přináším dnes letmý
pohled do tématu předválečné tiskové reklamy. Za roky poměrně
intenzivního sbírání starých novin a časopisů jsem se
nashromáždil řadu, doufám, celkem zajímavých reklam. Část
z nich bych tedy dnes rád prezentoval a stručně okomentoval.
|
Nechci
příliš teoretizovat a necítím s k tomu ani dostatečně
kvalifikovaný, ale reklama a propagace výrobků nebo služeb
bezesporu patří k obchodu s nimi již stovky let. Její
moderní éra souvisí do značné míry s prudkým rozvojem
tiskovin – novin a časopisů, ke kterému došlo v druhé
polovině 19. století. Vzhledem k omezenému množství
komunikačních a jiných kanálů, které známe dnes, byly
tiskoviny ideálním nosičem pro propagaci, která měla zasáhnout
mnohem širší publikum.
|
|
Jednou
z českých firem, na jejichž úspěchu měla zásadní podíl
reklama, byl bezesporu výrobce obuvi ze Zlína Baťa. Úspěch této
rodiny i osudy jejich významných členů byly již mnohokrát
popsány. Baťa skutečně inzeroval všude, byl také jedním z
prvních, který používal dnes již zcela běžného
psychologického „triku“, kdy ceny jeho produktů končily
devítkou. Díky relativně nízkým cenám a poměrně kvalitním
výrobkům se jemu i dalším velkovýrobcům podařilo v
meziválečném období dostat boty mezi ryze spotřební zboží.
Obrácenou stranou téže mince byl fakt, že strojová a tedy masová
výroba bot znamenala konec pro celou řadu lokálních řemeslníků
– zejména obuvníků. Na přelomu 19. a 20. století se jednalo o
jednu z úplně nejrozšířenějších živností. Baťa také
patřil mezi průkopníky filmové reklamy, toto svěží dílko pro
něj natočil pozdější oskarový režisér Elmar Klos. Reklama
„Celý svět tančí“ je z roku 1931.
|
|
Dalšími
poměrně často propagovanými výrobky byly dopravní prostředky.
Když nechám stranou „bicykly a velocipedy“, které se u nás
masivněji rozšířily v 80. a 90. letech století, tak později se
jednalo o motocykly (či motorová kola) a samozřejmě automobily.
O tom, že potenciálních zákazníků měly tehdejší automobilky
podstatně méně než dnes, snad není třeba hovořit. I tak se ale
lze s propagací aut setkat ve 20. a 30 letech i v tiskovinách,
které byly určeny masovému čtenáři. Výrobci automobilů ale
využívali i další způsoby jak propagovat svoje vozy – typické
byla např. turné. Mladá a krásná žena cestovala podle předem
připravovaného plánu po republice a prezentovala kvality svého
„oře“. Časopisy a noviny pak přinášely zmínky o
jednotlivých zastávkách, ideálně i s fotografií. Jednalo se o
pokus jak reklamní sdělní „zabalit“ do běžně se tvářící
zprávy. Automobilky také vysílaly své zástupce také na
nejrůznější závody – v prvních letech automobilismu se ale
spíše než o sportovní klání jednalo o různé přejezdy delších
vzdáleností, často v obtížných podmínkách (např. v Alpách).
I o těchto úspěších referoval tehdejší tisk. Na snímku
reklama na vozy Tatra z roku 1938.
|
|
I
reklama s sebou nosívala politické či spíše „národnostní“
sdělení. Někteří obchodníci na přelomu století (ale i
později) zdůrazňovali ve svých inzerátech svůj (český) původ.
V některých segmentech obchodu skutečně mívali převahu Židé
(např. prodej hraček, zábavních přístrojů, ale třeba i uhlí),
zdůraznit tak „vlastenecky“ zdejší původ se nabízelo. V
případě zobrazené reklamy vcelku pobaví i název firmy. Ještě
že pan Hlad a Vlas neprovozovali třeba polévkové bistro. Název
také připomíná legendární klatovskou firmu z nedávné
minulosti – Mrvík a Vyhnis.
|
|
K
propagaci využívaly firmy, podobně jako dnes, známých osobností.
I když kvůli chybějící televizi byla možnost uplatnění pro
celebrity podstatně nižší než dnes. Jedním z propagátorů
všeho možného byl i nesmírně populární Vlasta Burian. Na
snímku je ale další prvorepubliková herecká hvězda první
velikosti Zdeněk Štěpánek zcela zaujatý radiopřijímačem
značky Telefunken.
|
|
Velkými
inzerenty byly stejně jako dnes firmy nabízející zboží pro
domácnost – nejrůznější čistící prostředky, prací prášky,
mýdla, ale i kosmetiku. Samozřejmě cílily svou propagaci
především na ženy/ hospodyňky. I když existovala celá řada
malých firem, které se snažily se prosadit, většinu trhu si
rozdělilo několik velkých společností. Jedním z nich byla
společnost patřící Josefu Pilnáčkovi z Hradce Králové.
Hlavními konkurenty mu byly např. společnosti Otta z Rakovníka
nebo Schicht.
|
|
Firma
Schicht měla své sídlo i hlavní výrobní závod ve Střekově
(dnes část Ústí nad Labem). Tehdy leželo Ústí (Aussig) v
Sudetech, jednalo se tedy o firmu v německých rukách. Stejně jako
další velké firmy se stejným sortimentem (např. zmíněný
Pilnáček) vydával Schicht vlastní kalendář ve formátu brožury.
Obsahoval kromě přehledu jednotlivých měsíců i zábavnou část
– povídky, anekdoty, ale i praktické informace. Nechybělo
samozřejmě ano otevřené inzerování vlastních výrobků.
Podobné kalendáře ale vydávaly i další firmy – obchody (Brouk
a Babka) nebo banky. Populární býval i Kulíkův kalendář, který
vydával tento přední dovozce a zpracovatel kávy. Na přiloženém
obrázku je reklama na prémiovou značku Schichtových mýdel –
Elidu- z kalendáře na rok 1928.
|
|
Vzhledem
k poměrně problematickému a drahému reprodukování (kvalitních)
fotografií našly v meziválečném období v reklamě ve větší
míře uplatnění malíři a grafici různé kvality. Notoricky
známé jsou například ty, které pro firmu Orion/Maršner
zpracovával malíř Zdeněk Rykr. Dodnes se můžeme s jeho prací
setkat, byť ve značně pozměněné podobě, když si kupujeme
čokoládovou tyčinku Kofila. Návrhům se ale věnovala i celá
řada dalších umělců, pro leckteré z nich se zřejmě jednalo o
hlavní zdroj obživy. Mezi ně lze zřejmě zařadit i mého
oblíbence Josefa Čejku, který spolupracoval s celou řadou firem,
namátkou Alpa, dovozcem výrobků Phillips, výrobcem obuvi F.L.
Poppem a dalšími. Reklamu tvořil (viz obrázek) a i známý autor
Ferdy Mravence Ondřej Sekora, tento konkrétní komiks pochází z
roku 1928.
|
|
Další
podobnost předválečné a současné reklamy lze vystopovat u
propagace výrobků, které souvisejí s lidským zdravím. Zatímco
v 19. století se jednalo o nejrůznější životabudiče –
žaludeční vína nebo zázračné kapky, s rozvojem moderní
medicíny přicházely preparáty, které budí zdání, že se
jednalo o účinné léky, jaké známe dnes. I v této oblasti v
průběhu doby ztráceli drobní výrobci (a inzerenti) a do popředí
se dostávaly „globální“ společnosti. V oblasti léčiv
například dodnes známý německý Bayer. Zobrazená nabídka
preparátů pochází z odborného lékařského časopisu
z roku 1928.
|
|
Některé
dávné reklamy lze považovat bez nadsázky za umělecké dílo.
Nakonec byly ceněny i v době svého vzniku – jako například
propagace elektrotechnické továrny našeho krajana Františka
Křižíka z roku 1908. Její reprodukci tehdy otiskl odborný
časopis Typografie. Malá odbočka ke Křižíkově podnikání –
plánický rodák byl bezesporu lepší ve vymýšlení nových
technologických vychytávek než v byznysu a řízení svých firem.
To ale samozřejmě nic neubírá na jeho významu.
|
|
Byznysem
byla samozřejmě i vlastní výroba reklamy. O umělcích rozličných
schopností, kteří ji tvořili, už byla řeč. Reklamní agentury
v dnešním slova smyslu – tvořící nejrůznější komplexní
marketingové strategie pro různá média, samozřejmě také
neexistovaly. Konkrétní čísla neznám, ale odhaduji, že
propagace tak dříve živila podstatně méně lidí než dnes.
Určité možnosti pro podnikání či obživu skýtala spíše
venkovní reklama – dodnes jsou velice ceněným sběratelským
artiklem smaltované cedule. Ale to už odbočujeme od deklarovaného
tématu – tištěné reklamy. Za první republiky existovaly firmy,
které se propagací zabývaly – prováděly např. výlep plakátů
nebo zadávaly inzeráty do novin a časopisů. V meziválečných
Klatovech (od roku 1920) fungovala „insertní kancelář“
Martinů a Rejcha. Často reklamní aktivity zaštítily tiskárny,
které kromě vlastní výroby letáků a dalšího „printu“
takézajišťovaly jejich grafické návrhy.
|
|
Další
důležitou součástí propagace byly účtenky nebo obaly s logem
firmy. I některé z nich měly vysokou grafickou úroveň,
v archivu mám např. tuto z fotoateliéru Alexandra Živsy
z druhé poloviny dvacátých let, jehož podnik sídlil na
prestižní adrese v pražském paláci Lucerna. Sama účtenka
na sobě nese vcelku dost informací o nabídce firmy i cenách. I
staré účtenky jsou dnes poměrně obvyklým sběratelským
artiklem.
|
|
V ochotě
prodávat zázraky se reklama nezměnila. Úžasné produkty se
samozřejmě týkaly ve zvýšené míře lidského vzhledu. Zacíleny
byly především na ženy, samozřejmě. Kdyby pařížský
přípravek Diva fungoval, mohli by to všichni plastičtí
chirurgové „během několika dnů zabalit“. Zboží z kategorie
kouzelných tu bylo i pro muže – nejčastěji se týkalo boje
proti plešatění. Poněkud méně explicitně než dnes byly
propagovány prostředky proti „pohlavní slabosti“.
|
|
V ochotě
prodávat zázraky se reklama nezměnila. Úžasné produkty se
samozřejmě týkaly ve zvýšené míře lidského vzhledu. Zacíleny
byly především na ženy, samozřejmě. Kdyby pařížský
přípravek Diva fungoval, mohli by to všichni plastičtí
chirurgové „během několika dnů zabalit“. Zboží z kategorie
kouzelných tu bylo i pro muže – nejčastěji se týkalo boje
proti plešatění. Poněkud méně explicitně než dnes byly
propagovány prostředky proti „pohlavní slabosti“.
|
|
Když
listujeme starými časopisy, poměrně často narazíme na značky,
které jsou dodnes populární. Ve větší míře se týkají
potravin – Maggi, Dr. Oetker, Nestlé, Van Houten a další.
Zatímco dnes jsou tyto značky v rukou dvou nebo tří velkých
korporátů, před válkou se jednalo o nezávislé firmy. Měly ale
předpoklady, aby expandovaly i na mezinárodní trh. K prodejním
úspěchům přispívalo také kvalitní promo.
|
K
ostatním formám reklamy v minulosti se ještě v budoucnu určitě
vrátím. Děkuji skupině Klamy reklamy za inspiraci při vymýšlení
názvu dnešního příspěvku.
Žádné komentáře:
Okomentovat