Málo
co změnilo tvář měst a život obyvatel za posledních sto let tolik jako rozvoj
automobilismu. Auto dnes spíš rozděluje - zatímco pro petrolheady je auto
modla, pro takzvaně uvědomělé se jedná o nepřítele číslo jedna. Nechme ale
stranou půtky extrémistů z obou táborů. V historii města se odehrála celá řada
příběhů s automobilem . v
hlavní roli Exkurzi ale začneme stinnou stránkou motorové dopravy, nehodami,
které ji provázejí už od jejích počátků.
O
několik týdnů později se ovšem objevilo jméno mladého pána z Týnce znovu. Sice
se nejednalo přímo o nehodu, ale opět zde sehrála roli Sašova motorka, resp.
jízda na ní. Tentokrát si dovolím ocitovat celou zprávu, ze které úplně čiší
nenávist pisatele k mladému šlechtici.
Trestuhodná bezcitnosť
Ve středu tohoto týdne o 8 hod. večer jel na motorovém kole ulicí Nepomuckou (Na Chuchli) jednoroční dobrovolník a desátník zdejšího 13. dragounského pluku Alex, hrabě Kolowrat-Krakovský, známý až svou šílenou jízdou po městě a veřejných cestách klatovských. Na zmíněné cestě pohrávalo si tou dobou několik dítek, mezi nimiž nalézal se také Jaromír Hlavnička, 9letý hoch strojvůdce st. drah v Klatovech, jehož kaprál hrabě Kolowrat, jak policejně zjištěno, bez příčiny tak spolíčkoval, že starosta města p. Dr. Alois Mašek, po lékařském ohledání shledal u hocha značné krevní podlitiny na boltci levého ucha. Co p. hraběte k této bezcitnosti přimělo, vyšetří zajisté nejlépe okr. soud, jemuž případ tento byl oznámen. Bylo by již opravdu na čase, aby nepřístojným „sportům“ mladého Kolowrata byla co nejdříve učiněna náležitá přítrž, jinak stane se tento člověk pravým postrachem veřejné bezpečnosti a dovolí si beztrestně na potkání mlátit lidi na veřejné ulici. Když pak, mimochodem řečeno, některý list, dovolí si nepřístojnost jeho zaznamenati, uteče se pod ochranu § 19 tiskového zákona, snaže se jím dokázati, že to všecko – není pravda! Možná dost, že jako minule obšťastní nás podobnou “opravou“ i tentokráte – sneseť papír všecko, tím spíš i „nenípravdovou“ babskou ochranu.“ O tom, zda se nakonec soud konal, a jak dopadl, bohužel, není nic známo. Každopádně Saša se později stal úspěšným filmovým producentem ve Vídni (firmu pojmenoval Sascha Film) a nadšeným propagátorem letectví. Zemřel v pouhých jednačtyřiceti letech na rakovinu slinivky. |
K
bouračkám samozřejmě docházelo a dochází z nejrůznějších příčin. Zdaleka
nejčastěji nebo spíš téměř vždy je ale třeba hledat viníka mezi pedály a
volantem. Existují ale i nebezpečná místa, která nehody doslova přitahují. O jednom
z nich, v samotném centru Klatov, referovaly Klatovské listy
v roce 1930. Jednalo se o křižovatku ulic Clemenceauova (dnes Pražská),
Křížová a výjezdu z náměstí (viz ilustrační obrázek). Hlavním problém byla
nepravidelnost tohoto křížení. Je třeba si uvědomit, že v té době zde
ještě nestála budova městské spořitelny (dnes Komerční banka) ale rozlehlý,
původně středověký dům, ve kterém byla proslulá kavárna Slavie. Z obrázku
je patrné, že ulice byla mezi Slavií (dnešní bankou) a lahůdkářstvím Roberta
Zýky (dnešní Slavie) velice zúžená především díky nepravidelnému tvaru chodníku
u kavárny. Nebezpečnost křižovatky se projevila v týdnu před vydáním
článku – Pražskou nahoru směrem na náměstí jel na motocyklu student L. Kohout
ze Soustova. Při vjezdu na náměstí se téměř potkal s nákladním automobilem
klatovského Obchodního družstva. Aby zabránil střetu, strhnul motorku na
chodník před tehdejší kavárnu. Bohužel narazil do zde právě procházejícího
dělníka Františka Kazdy. Toho, komu se zdá popsaná situace nelogická, bych rád
upozornil, že až do zřízení Protektorátu Čechy a Morava se u nás jezdilo vlevo.
Pisatel článku uznává, že nejlepším řešením situace by bylo „srovnat“ chodníky,
resp. domy tak, aby byl tvar křižovatky pravidelný a byla by tedy mnohem
přehlednější. Zároveň však přiznává, že to není moc reálné. Zajímavé je, že šířka křižovatky, tedy od
rohu chodníku při kavárně k chodníku u domu pana Zýky bylo údajně celých
šest metrů! To se zdálo pisateli velmi málo pro bezpečné vyhnutí dvou
vozidel. Skoro bych řekl, že dnešní křižovatka bude ještě užší. Problém byl
spíš v tom, že do křižovatky nebylo vidět a když se dvě vozidla míjela
přímo v ní, mohlo to skončit karambolem, zvlášť když si některý
z řidičů do ní více „najel“. Rozhořčený pisatel článku také apeluje na
četníky, aby kontrolovali dodržování předepsané rychlosti 6 km/hod (docela by
mě zajímalo, jak tehdy strážníci rychlost měřili)! Dodává, že „přece tady projede sta vozidel denně
v rychlosti 30, 40 a vyšší.“ Řešení by mohlo být údajně rychlé a levné:
„Doporučujeme proto, aby nebezpečnost
křižovatky byla označena zavěšením zelené nebo červené svítilny na lano
natažené od Zýků ke Slavii. Lampa by svítila i v noci a mohla by býti
opatřena přerušovačem, který by ji činil ještě patrnějším.“
Problém
se patrně vyřešil o pár let později, kdy byla postavena zmíněná budova
spořitelny a křižovatka dostala pravidelnější tvar.
|
Končí-li
nehoda smrtí, jde vždy o velice smutnou záležitost, je-li usmrceno dítě, jedná
se o skutečnou tragédii. Úmrtím malé holky bohužel skončila nehoda, která se
odehrála v pozdním odpoledni prvního dubnového dne roku 1934. Dějištěm tragédie
bylo okolí mostu přes Drnový potok v Domažlické ulici. V souvislosti s regulací
Drňáku, zde byl počátkem třicátých let vybudován nový betonový most. Ani ten už
dnes nestojí, celé místo se v průběhu času velice proměnilo. Na levé straně
hned za mostem ve směru z města měl tehdy dílnu automechanik Jan Gőrner. Před
provozovnou byl navíc stojan, kde se tankoval benzín. V době nehody u něj stál redaktor J. Mácha z Prahy a doplňoval palivo
do svého vozu. Na chodníku před autodílnou si také hrály dvě dcery kočího
Josefa Sejky, který bydlel naproti v ulici – pětiletá Jiřina a její osmiletá
sestra. Mladší ze sester se znenadání rozhodla, že přeběhne silnici. Bohužel zrovna
v tom okamžiku kritickým místem projížděl sanitní vůz řízený strážníkem Josefem
Jankovcem ze Kdyně. Ten ještě stihnul
strhnout řízení doprava, ale i tak blatníkem Jiřinu zachytil a odhodil ji
stranou. Náraz na silnici způsobil dívce „proražení lebky“ a také vnitřní
zranění. Řidič Jankovec na nic nečekal a zraněnou dívku v bezvědomí spolu s
jejími rodiči, kteří mezitím přiběhli na místo neštěstí, odvezl do městské nemocnice.
Zranění byla ovšem natolik vážná, že jim holčička po hodině podlehla. Teprve
poté odjel Jankovec na četnickou stanici, kde byl vyslechnut. Celá nehoda byla
poté rekonstruována na místě za přítomnosti vyšetřujícího soudce. Svědci
tragédie potvrzovali, že Jankovec jel „krokem“ a po správné straně silnice.
I tak se ale celý případ dostal před soud. Případ dostal
na starosti samosoudce JUDr. Bohuslav Baumgartner. Zatímco podle prvních zpráv
to vypadalo, že Jankovec na tragédii nenese vinu, byl nakonec uznán vinným a
odsouzen k podmínečnému trestu 2 měsíce s odkladem na stejný počet let. Soudce sice potvrdil, že děvče samo vběhlo
pod auto, ale Jankovec se provinil tím, že podle zjištění četnictva, nedával už
od mostu výstražné znamení, což bylo v tomto místě povinné. Celkem by mě
zajímalo, jestli byla nutnost troubit označena nějak na místě, tedy např.
značkou. Soudce rozhodl zřejmě hlavně na základě tvrzení soudního znalce
Ing. Šimáčka, který prohlásil, „že
povinností každého šoféra je, aby při jízdě Domažlickou ulicí dával výstražné
znamení už před vjezdem na most.“ Znamenalo to, že k (ne)existenci předpisu v
dopravě se musel vyjadřovat znalec až u soudu, poté co se něco stalo?
|
O tom, že i v minulosti pramenila
velká spousta nehod z „machrování“ některých účastníků provozu, není třeba
pochybovat. Nejinak tomu bylo i na jaře 1930, kdy se tři majitelé motocyklů
vypravili otestovat jejich rychlost na silnici spojující Klatovy a Mochtín.
Samozřejmě k dosáhnutí maximální rychlosti je na této trase nejlepší kopec
těsně před vjezdem do města, tzv. Švejďák (na snímku). Jednomu z motorkářů,
Josefu Turnerovi se ovšem těsně pod kopcem přimotal do cesty šedesátiletý
čeledín Jakub Šprocha, kterému se setkání s rozjetým Turnerem stalo osudným.
Srážkou utrpěl těžké zranění, kterému příští den podlehl v místní nemocnici.
Turner na svou obhajobu uvedl, že Šprocha šel prostředkem silnice, nereagoval
na troubení a pod kola mu doslova skočil. Otázka je, zda se řidič nemohl chodci
velkým obloukem vyhnout, zvlášť na tomto přehledném úseku. Údajně navíc nejel
více než 60 km/h. Každopádně Turnerovi byl zadržen motocykl a on sám byl vzat
do zadržovací vazby.
|
I
přes nízký počet automobilů přece jen existovala jedna profese, u které
znamenalo vlastnictví vozu a možnost použít ho k rychlým přesunům velice
důležitá – lékař. Samozřejmě se tedy i doktoři na cestách stali občas účastníky
nehod. Smolné události jako kdyby přitahovali lékaři z nedaleké Plánice. Jednu
z nich prožil tamější lékař MUDr. Mára, když se koncem května 1929 vracel z
očkování dětí v Habarticích. Na mostku (viz současný snímek) v Myslovicích
najel na vůz, ze kterého čněla traverza, která prorazila přední sklo auta. Bylo
velké štěstí, že se pasažérům ve voze nic nestalo. Článek, který referuje o
nehodě, zmiňuje fakt, že nebezpečnost
místa spočívající v příliš úzké silnici, byla místním dobře známa. Na úpravu se ovšem nenašly finanční prostředky. |
Žádné komentáře:
Okomentovat