V
dnešním příspěvku bych se chtěl tématicky poprvé vydat
směrem ke sportu, který jsem zde zatím obecně dost opomíjel. Mám na mysli motoristický sport, zvláště rallye, který má na
Klatovsku silnou tradici i fanouškovskou základnu. Kdo by neznal
nebo alespoň neslyšel o Rallye Šumava, činovském okruhu apod.
Kromě tradiční „Šumavy“, soutěží historických vozů
Rallye Vltava nebo zcela amatérských soutěží typu Rallye
Mikuláš se zde v kraji konala na přelomu šedesátých a
sedmdesátých let skoro čistě německá soutěž - Rallye
Wiesbaden.
Rallye
Wiesbaden bývala jednou z nejznámějších německých soutěží,
její první ročník se konal již před druhou světovou válkou.
Rallye byla další z akcí, která dodávala mondénním lázním
Wiesbaden ležícím na Rýně na atraktivitě. Jak se ale soutěž
dostala z Hesenska, z města, které je vzdálené více než 400
kilometrů, na Klatovsko? V šedesátých letech začalo být v
tehdejším západním Německu pro podobné kratochvíle poněkud
těsno, akce se přesunula nejprve do okolí Norimberka a později,
přesně řečeno v roce 1968, do ČSSR. Politické oteplení
umožnilo Němcům zorganizovat první „československou“ verzi
rallye v roce 1968 v okolí jihočeského Písku. V letech 1969-1971
se tedy konala soutěž v okolí Klatov. Fotografie uvedené v
příspěvku pocházejí z ročníku 1970, závodilo ve dnech 22.
-24. května 1970. Projekt německé rallye na Šumavě skončil v
roce 1971, jak jinak než z politických důvodů. Autor
použitých snímků je Ing. Stanislav Václavovic.
Posádka
se startovním číslem 95 - Vladimír Hubáček a Vojtěch Rieger.
Hubáček (*1932) byl velice úspěšným závodníkem
československé rallye sedmdesátých let. Nejlepších výsledků
tehdy dosáhnul za volantem Renultu 110 Alpine. I v tomto ročníku
„Wiesbadenu“ ale uspěl, s Renaultem 8 Gordini se umístil na
druhém místě. Lepšího času dosáhla pouze německá dvojice Achim Warmbold a Wulf Beinbirger s Opelem Kadett Rallye.
Soutěž
byla výsledkově logicky doménou Němců, protože tvořili
absolutní většinu účastníků. Kromě několika italských,
rakouských a polských posádek závodili tehdy v okolí Klatov i
zástupci domácího PAMK Václav Suchý a Lubislav Hlávka. Do cíle
ale nedojeli. Jejich Škoda 1000 MB byla jediným českým a současně
východním vozem ve startovním poli.
|
Severské
automobilky reprezentovalo toto jediné Volvo 122 S řízené, jak
jinak, než německou posádkou. Volvo mi připadá, ve srovnání s
dalšími závodícími vozy (např. BMW), že se jedná o generaci
starší vůz. Dnes
asi Volvo není příliš často na startu těchto soutěží. Před
45 lety se závody zúčastnily i vozy, resp. značky které již
neexistují, např. DAF (myšleno osobní auta), NSU nebo Simca.
|
Dalším
zachyceným vozem je Opel GT 1900 se startovním číslem 17. Malý
sportovní vůz se vyráběl v letech 1968-73, na netu jsem se
dozvěděl, že se mu přezdívalo evropská corvetta. V nabídce
byly dva motory o obsahu 1.1 a 1.9 litru, které dávaly vozu z
dnešního pohledu nijak ohromující výkony 44 a v silnější
verzi 66 kW. Celkově se vyrobilo přes 130 tisíc těchto vozů,
méně výkonná verze nebyla moc úspěšná, drtivou většinu
produkce tak tvořily „jednadevítky“ a 70 % těchto Opelů bylo
vyvezeno do USA. Posádka vozu na snímku se startovním číslem 17
Klaus Kaltenbach a Egon Vesenmayer soutěž nedokončila.
|
Závěrečná
fotografie ukazuje jeden z již zmíněných vozů Ford Capri. Stejný
vůz řídil v následujícím roce, kdy se rallye na dlouhou dobu
naposledy konala na území ČSSR, německý jezdec Walter Rőhl,
který navíc tehdy zvítězil. Rőhl je bezesporu největší
hvězda, která kdy závodila na soutěžích v okolí Klatov, v
letech 1980 a 1982 se stal mistrem světa v rallye. Rallye Wiesbaden
v roce 1971 byla první soutěží v jeho kariéře, kterou ovládnul.
|
Tentokrát dost dobry
OdpovědětVymazatTo je paráda. Mít takové staré auto, to je poklad. Ne ta nová auta, která nic nevydrží a jeden aby se do nich vůbec bál sednout. My máme v garáži taky jeden takový starý kousek a manžel ho po chvilkách renovuje, tak už se těším, až bude hotový a v nějakou sváteční neděli vyjedeme :-) . Abych si cestu zasloužila, tak mu pomáhám jednotlivé díly leštit. Objednal si speciální autokosmetiku zde a já jsem dostala důvěru v tak důležitý úkol :-D .
OdpovědětVymazat