V
době, kdy jsem naplno začínal se sběratelským úsilím na téma
Klatovy a okolí, považoval jsem za zdaleka nejatraktivnější
artikl historické pohlednice města. Ty doby už jsou dávno pryč,
ale z těchto pionýrských časů mi zbyla kolekce pohledů čítající
více než čtyři stovky kusů. Z mnoha důvodů už se tato část
sbírky moc nerozšiřuje, ale přesto si myslím, že by stálo
podělit se o pár zajímavých kousků.
|
Asi
nejstarší pohlednicí, kterou vlastním, je tento „pozdrav z
Klatov“, který byl odeslán v červnu 1899. Posílání pohlednic
(a jejich sbírání) se masově v Čechách rozvinulo v druhé
polovině 90. let 19. století. Nejstarší pohlednice byly většinou
vytvořeny technikou litografie.
Tyto
kousky bývají dnes nejdražší, jejich cena se běžně pohybuje
ve stovkách korun. Nikdy mě moc neuchvátily, nejen kvůli vysoké
ceně, ale především proto, že je na nich akcentována tehdy
zřejmě atraktivní barevnost na úkor popisnosti (o kterou mně jde
především). Vydal je knihkupec a papírník Josef Jelínek, stejně
jako množství dalších pohlednic z přelomu století.
|
|
Dalším
pohledem ze sklonku století je „záběr“ na Hůrku odeslaný v
červnu 1899 slečně Boženě Barviciusové do Plzně. Formát
obrázku je zvláštní tím, že nezabírá celou přední stranu
Důvod
je jednoduchý- pro reverzní stranu nejstarších pohledů bývala
„dlouhá adresa“ - prostor, resp. linky pro napsání jména a
adresy zabíraly skoro celou zadní stranu. I proto nebylo nic
výjimečného, že vlastní text byl na přední straně a zasahoval
do zobrazeného.
|
|
Pohlednice
– koláž, kterou okolo roku 1905 vydal další klatovský majitel
papírnictví Josef Čejka. Je zde patrná snaha pohlednici
ozvláštnit pomocí netradičního grafického zpracování. Jsem si
skoro jist, že autorem návrhu byla Josef Čejka mladší – můj
velký oblíbenec a syn vydavatele. Na počátku století se
rozvinula i forma „žertovných pohlednic“, typicky se jednalo o
město zobrazené v budoucnosti – nad zemí lidé na létajících
bicyklech, na obloze balóny apod. Není třeba dodávat, že tyto
pohlednice jsou zpravidla mnohem dražší než ty běžné z této
doby.
|
|
Dalším
způsobem jak ozvláštnit pohlednici bylo zachycení postav jako v
tomto případě. Na mnoha pohlednicích jsou k vidění např.
skupiny lidí (hlavně dětí), kteří doslova pózují fotografovi,
který zrovna pořizuje předlohu pro pohled. Zobrazený pán postává
v místech, kde by jej dnes nejspíš smetl kamion uhánějící do
průmyslové zóny do Janovic nad Úhlavou. Tento kousek je opět z
dílny Jana Jelínka z roku 1903, jako předobraz k tisku posloužila
kolorovaná fotografie.
|
|
A
do třetice Jan Jelínek. Oblíbené byly i noční „záběry“,
ideálně s měsícem v úplňku, několika rozsvícenými okny a s
drábem a ponocným v jedné osobě. Znalci klatovské historie mohou
bez problémů datovat podle radnice – zobrazené sídlo městské
samosprávy vyhořelo v roce 1918. Adresátka – slečna Hanička
Svobodová z Plzně si mohla na reversu (zadní straně) přečíst
kromě vzkazu od kamarádky Lidky i modlitbu: Chraň
každý duch Otce, Syna, Boha, Ducha, Hospodina odbyla dvanáctá
hodina. Chvála otci nebeskému i Jeho Synu milému, tak i Duchu
svatému. Zdrávas Maria! Opatrujte světlo, oheň, ať není
žádnému škoden. Odpočívejte s Pánem Bohem. Zdrávas Maria.
|
|
Pohlednice
byly často vydávány při zvláštních událostech. V tomto
případě se jednalo o odhalení netradičního pomníku klatovskému
rodáku, geologu Dr. Krejčímu v roce 1901. Celou akci inicioval
tehdy velmi aktivní spolek akademiků Úhlava. Nejsem si jist,
jestli se mise zdařila – jsem přesvědčen o tom, že většina
dnešních Klatovanů by na otázku, komu je památník zasvěcen,
tápala. To samozřejmě nijak nesnižuje úsilí členů Úhlavy,
které vedlo k vybudování pomníku. Tento spolek, který
vznikl v roce 1883, sdružoval studenty z Klatov a okolí. Jeho
nejvýznamnější a nejzáslužnější aktivitou bylo provozování
knihoven v malých obcích v regionu.
|
|
Poměrně
málo mám ve své kolekci „německých“ pohlednic s klatovskou
tématikou. Pravda je, že v tomto případě vydavatel cílil
asi především na důstojníky místních kasáren, což byli
etničtí Rakušané, tedy německy hovořící oficíři. Vybudování
velkých kasáren na přelomu 19. a 20. století znamenalo velkou
zátěž pro městskou pokladnu, většina investic šla totiž právě
„za městem“. Na druhou stanu přítomnost vojáků generovala
poměrně značné příjmy pro poskytovatele nejrůznějších
služeb ve městě.
|
|
Zřejmě
největší rarita mé sbírky je dřevěná pohlednice z Pošumavské
výstavy v roce 1909. O tom, že se skutečně jedná o pohlednici,
svědčí i její reversní strana.
Pošumavská
výstava, která probíhala v červnu a červenci 1909 na výstavní
ploše zhruba v místech dnešního hřiště ZŠ Masarykova, byla
symbolickým završením zlaté éry města na přelomu 19. a 20.
století.Této události budu někdy v budoucnosti věnovat zvláštní
příspěvek. K výstavě byla vydána celá řada pohlednic –
výstavní plakát, malovaná „mapa“ výstaviště nebo
fotografie s jednotlivými pavilony. Vydavatelé pohlednice,
sokolové, se opravdu nebáli netradičního materiálu. Otázkou
zůstává, jak by se na dřevo psalo tehdy oblíbeným inkoustovým
perem.
|
|
Vydáno
odborem K.Č.T. (Klubu českých turistů – pozn. aut.) v Klatovech
u příležitosti návštěvy předsedy klubu pana PhDr. Jiřího
Gutha v květnu 1916 ku podpoře projektu rozhledny v Klatovech“
Tak se píše na zadní straně této poměrně výjimečné
pohlednice propagující myšlenku postavení vyhlídkové „věže“
na Vodojemu. Když člověk vidí tvar navrženého objektu, žádná
škoda, že rozhledna nakonec postavena nebyla. Ono taky v zkoušet
prosadit takové nápady v roce 1916, uprostřed války, kdy už
ve městě panoval regulérní hlad, nebyl zrovna taktické.
Ještě
k osobě dr. Jiřího Gutha (používal i „pseudonym“
Stanislav Guth-Jarkovský) – tato výrazná osobnost měla vztah
ke Klatovům, koncem 19. století zde působil tři roky jako
gymnaziální profesor.
|
|
Celá
řada vydaných pohlednic samozřejmě zobrazuje místa nebo památky,
které už neexistují. Jednou z nich je „Pomník padlým“,
který byl věnováno obětem I. světové války a stával u vstupu
do městského parku ve směru od Vídeňské ulice. Zlikvidován byl
během okupace.
Nedávno
jsem někde zaslechl, že kdosi pojal myšlenku o obnovení pomníku
(jeho kusy jsou v muzejním depozitáři). Protože na původní
místo ho již nelze postavit a rekonstrukce by také byla zřejmě
velice komplikovaná a nákladná, říkám tomuto nápadu NE! Jeden
pomník, který (skoro) nikdo nechtěl, už tady máme, že?
|
|
Velice
časté bylo i vydávání pohlednic, které byly fakticky reprodukcí
uměleckých děl. Nejinak tomu bylo i v Klatovech. Autorem předlohy
je pražský rodák, profesor zdejšího gymnázia a malíř
František Mracký (1900-1971). Dodnes jsou k vidění v mnoha
klatovských domácnostech jeho akvarely nebo lepty zobrazující
město nebo jeho okolí.
|
|
Oblíbená
podoba pohlednice, tzv. okénková. Tato je navíc laděná do žluta
(což jí tedy na kráse rozhodně nepřidává) a odkazuje k
pěstování karafiátů v Klatovech. Nutno poznamenat, že ve už ve
třicátých letech, kdy byla pohlednice vydána, bylo spojení
těchto květin a města poněkud vyčpělé. Zajímavé je, že v
jednotlivá okénka představují adresátovi nejen historické
památky, ale i moderní tvář města – nové vily, okresní úřad
nebo poštu. Fotografie na pohlednici pocházejí z místní
pobočky Klubu československých turistů a vydala ji firma Grafie
J.V. Chmelíčka z Plzně.
|
|
Významným
regionálním vydavatelem pohlednic byl sušický patriot a knihkupec
Joža Pospíchal (1883-1965). Kromě nejrůznějších záběrů ze
Šumavy vydal i pod hlavičkou Klubu českých turistů několik
velice podařených pohlednic Klatov. Liboval si v netradičních
pohledech, jako je tento záběr náměstí ze vchodu do radnice.
Fotografii pořídil místní fotograf Bohumil Čuba (1880-1950).
Další
ze série klatovských pohlednic fotil např. i zdejší gymnaziální
profesor a velice nadaný fotoamatér Čeněk Chládek.
|
|
Jako
jediného poválečného zástupce jsem vybral tuto pohlednici, která
je zvláštní hned ze dvou důvodů. Vydal jí jako součást
propagace v roce 1968 n. p. Kozak ve spolupráci s monopolním
vydavatelem pohlednic firmou Orbis (běžně se jim říká
„orbisky“). Zajímavá je i samotná fotka areálu firmy, ve
kterém ještě nedošlo k tolika stavebním změnám oproti
původní továrně Singer. Další kuriozitou jsou bezesporu
oddělitelné diapozitivy, soudím, že to musel být hit. Netýkal
se jen Klatov, Orbis vydal celou řadu těchto pohlednic i s dalšími
městy.
|
|
Na
závěr to nejlepší. Jestliže platí ve filokartii to samé, co ve
filatelii, tedy že kousky s nějakou vadou mívají největší
cenu, tak před sebou vidíte suverénně nejdražší pohlednici s
tématikou Klatov. Hýčkám si ji ve sbírce už řadu let. O tom,
že ani fatální chyba při tisku nezabránila vydavateli pustit ji
na trh, svědčí to, že byla normálně odeslána. Nechtěl bych
být v kůži osoby, která toto způsobila .
|
Toť
pro dnešek vše, někdy příště odkryji další „skvosty“ ze
sbírky pohlednic.
Krása, děkujeme 😃
OdpovědětVymazatDěkuji za pohlednice mého prapraděda Jana Jelínka a fotografii továrny mé praprababičky dcery Leopolda Schifauera. Zdraví Petr Jelínek
OdpovědětVymazat