KATEGORIE

neděle 29. prosince 2013

PF 2014

Rád bych popřál všem obyvatelům a příznivcům města Klatovy a okolí úspěšný rok 2014, pokud možno bez zásadních komplikací a problémů.




V úvodu bych rád poděkoval všem, kteří mi v končícím roce pomohli nezištně s tvorbou tohoto blogu. Samozřejmě také všem, kteří ať cíleně nebo náhodně, navštívili tyto stránky. Protože mám rád (jednoduché) počty, přidávám pár čísel. Vydal jsem celkem 20 článků, které zhlédlo přes tři tisíce zájemců. Z pohledu návštěvnosti byl nejúspěšnější příspěvek Šumavská superstar o starostovi šumavské Modravy s nadpozemským egem A. Schubertovi, následovaný výsledky obou letos proběhlých voleb- prezidentských i do Poslanecké sněmovny. Osobně považuji z nejzajímavější téma loňského roku katastrofální povodeň na jižním Plzeňsku v roce 1889 a devadesáté výročí návštěvy prezidenta Masaryka v Klatovech.
Byť bych rád tento blog orientoval spíše na příběhy z historie, je vidět, že současná témata jsou po čtenáře poněkud atraktivnější. Každopádně na rok 2014 mám přichystány, doufám, zajímavé články. Za pozornost stojí a bude stát i dění v okolí, mám na mysli především situaci a směřování Národního parku Šumava. Objeví se zcela jistě i příspěvky “off topic“, tedy s hlavním tématem blogu vůbec nebo jen vzdáleně související.

Často (nejen) zde slýchávám stesky na kvalitu života, především se samozřejmě týkají nedostatku peněz. To by si jeden myslel, že zde v Klatovech nemají lidé co do huby. Pak stačí zajet do místního konzumního „tádžmahálu“ a člověk může být hned klidnější (pravda, foceno 23.12.) Ale i z toho důvodu bude nejdůležitější, zda budeme mít v příštím roce všichni plný žaludky. To přeji všem.
Také je třeba si uvědomit, že čím víc rachotu a světel na Silvestra, tím bude následující rok lepší :)     
Asi nejdůležitější událostí v roce 2014 budou komunální volby, které se uskuteční na podzim tohoto roku. Bude zajímavé sledovat, zda současná „garnitura“ uhájí své pozice a zda se do výsledků volebního klání promítne fakt, že dosud v zastupitelstvu nejsilněji zastoupená strana se v celostátním měřítku nachází téměř ve stadiu klinické smrti. Uvidíme také, zda se zde na lokální úrovni zformují nová hnutí a přilákají do svých řad nějaké (staro)nové tváře. Mám pochopitelně na mysli především projekt ANO velkouzenáře Babiše-Bureše, který tak oddaně poslouchal svou maminku. Také levice (ČSSD) by se měla konečně probudit a promluvit zásadněji do výsledků zdejších voleb.
Situaci ve městě sleduji bohužel spíše zvenčí, ale současné vedení města si z mého pohledu zaslouží pochvalu ze některé realizované akce v roce 2013– myslím, že např. nový sběrný dvůr se povedl. Na „ultralokální“ úrovni chválím rekonstrukci naší ulice (Bezručova), první za můj poměrně dlouhý život . I dlouhodobou snahu o vyrovnaný rozpočet města lze jednoznačně považovat za pozitivum.
Na druhou stranu za populismus v podobě rekonstrukce krytého bazénu za desítky milionů (o dalších nákladech na provoz ani nemluvě) jednoznačné mínus. K čemu akvapark? Soupeříme s Horažďovicemi nebo dokonce Kdyní? Do bazénu si sice nemůžeme obléct plavky, které uznáme za vhodné, ale zato si budeme vozit zadky po skluzavce. Díky, nemám zájem.
I propagace města a komunikace směrem k občanům stále pokulhává. 

Poměrně kontroverzní a protichůdné reakce jsem zaznamenal v roce 2013 v souvislosti s originálním nápisem Klatovy od sochaře Václava Fialy na kruhovém objezdu u nemocnice. Mně osobně se toto dílo velmi líbí, nicméně nikomu neberu právo na vlastní názor. Doslova otřesné reakce jsem zaznamenal v diskusi pod článkem, který přinesl neméně otřesný Klatovský deník.Nepřestává mě to fascinovat, že se lidé „zapékají“ na vpodstatě marginální záležitosti, zatímco opodál stojící, trvale prodělečný, zbytečný moloch bratru za skoro dvě miliardy, totiž nová nemocnice, nechává většinu obyvatel města v klidu.
Vůbec mi přijde, že aktivita občanů města motivovaná k jeho prospěchu, je poměrně dost slabá. Pravičáci sežerte mě, ale mým přáním (nejen) do nového roku je vznik nějaké,
(nejlépe) nepolitické platformy, kde by se sdružovali lidé se zájmem o budoucnost Klatov.     
Každopádně „komunálkám“ se budu více věnovat, i proto, že mám pochybnosti, že  zdejší inzertní magazíny otisknou něco více než předvolební inzeráty kandidujících stran a sdružení. Při místních volbách je ovšem třeba mít na paměti jeden smutný fakt. Totiž, že k vyřešení největšího problému Klatov a okolí –nedostatku pracovních příležitostí a s tím souvisejícího odlivu obyvatelstva, má město, resp. jeho představitelé, poměrně málo účinných prostředků a pravomocí. Bohužel.

I přes tento poněkud pesimistický závěr přeji všem ještě jednou úspěšný rok 2014. A zachovejte mi přízeň!

Zároveň bych chtěl také požádat všechny čtenáře o eventuelní spolupráci se sběrem materiálu, který souvisí s tématem tohoto blogu – tedy městem Klatovy a okolím. Mám zájem o fotografie, literaturu a další materiály (noviny, časopisy, pozvánky apod.), které se jakkoli dotýkají města. Časově nejsem nijak omezen, nejvíce mne ovšem zajímá období 1850-2000. Jsem ochotný je odkoupit, popř. si zapůjčit. Nabízím také možnost zdigitalizovat zdarma fotomateriály (fotografie, negativy nebo diapozitivy- i rodinného charakteru), které mají spojitost s městem a okolím, výměnou za možnost zařadit si obsahově zajímavé fotografie do své sbírky. Více informací na e-mailu klatoviny@gmail.com nebo na telefonu 604435268.
Děkuji!
Josef Václavovic

Žádné komentáře:

Okomentovat