V minulých dnech oslavila kulaté narozeniny jedna významná
klatovská budova. Poslední dvě až tři generace Klatovanů se sem
chodily učit taneční kroky, které pak zúročily během
maturitních plesů. Budova ale pamatuje i řadu koncertů, zábavných
i méně zábavných show, ale třeba i poněkud bizarní veletrhy na
počátku 90. let. Ano, hádáte správně – jedná se o Družbu,
která se na počátku února dožila krásného věku čtyřiceti let.
 |
S prostory na konání akcí byla v Klatovech vždycky vcelku potíž.
Už když se v polovině 19. století začaly ve větší míře
pořádat kulturní a společenské akce, bylo patrné, že zde chybí
sál, kde by se dalo pohodlně tančit, ale i hrát divadlo nebo
prostě jen “pařit”. Dlouhou dobu suplovaly existenci
“kulturního domu” sály jednotlivých lokálů – například U
Zlatého slunce, v hotelu Bílá růže nebo Menčík a leckde jinde.
Pozitivní změnou bylo vybudování a otevření sokolovny v roce
1906, ale i v tomto případě byl primární účel sálu jiný. V
roce 1921 také po mnoha desetiletích vznikla budova městského
divadla, ovšem zkuste tam uspořádat ples. Potřebu opravdu velkého
sálu se zázemím tak skutečně až do počátku osmdesátých let
suplovala zejména sokolovna (konaly se zde běžně např. maturitní
plesy) nebo také již zaniklý (čí spíše nevyužívaný) prostor
v bývalé restauraci Vila, popř. menší sály v některém z
hotelů nebo v „zetéešce“.
|
 |
První plány na stavbu skutečného kulturního domu se objevily už
na počátku 60. let minulého století. V roce 1963 vypracoval
plzeňský architekt Jaroslav Chrt architektonickou studii, ve které
kromě jiného situoval budoucí kulturní dům namísto bloku
historických domů vymezených ulicemi Plánická, Krameriova,
Křížová a Pavlíkova. Tento záměr realizován nebyl, ale
zmíněné domy tak jako tak přežily jen o dekádu déle – na
počátku let sedmdesátých musely ustoupit komplexu pro zdejší
komunisty, tedy sídlu okresního výboru KSČ (dnes ZUŠ a ZŠ
Plánická). V této souvislosti je zajímavé, že do prostoru, kde
nakonec Družba vznikla, naplánovali plzeňští architekti už v
roce 1963 výstavbu multifunkční (I když tehdy se určitě použilo
přívlastku víceúčelová) budovy, ve které mělo mít své místo
obchodní středisko, pobočka spořitelny nebo služebna Veřejné
bezpečnosti.
Zmíněny architekt Chrt měl vůbec na
současnou podobu Klatov obrovský a nutno říct, že velice
neblahý vliv. Právě on naplánoval asanaci velké části
historických domů pod hradbami prakticky v celém úseku od
sokolovny až na Rybníčky (nazývanou historicky Příkopy), kde
vznikl průtah městem ve směru Plzeň – Domažlice. Tomuto plánu
ale nakonec padla za oběť i malebná čtvrt´ při Drnovém potoku
(zhruba mezi poštou a výpočetkou) nebo historická zástavba podél
původní Domažlické ulice.
|
 |
Každopádně právě likvidace původní zástavby na rohu Tyršovy
a Domažlické, ke které došlo v druhé polovině sedmdesátých
let, vytvořila podmínky pro stavbu kulturního domu. Nenávratně
tak zmizel areál Sběrných surovin, pekárny a uhelných skladů,
ale odnesly to i obytné domy. Pokud dobře počítám za oběť asanaci v
prostoru, kde dnes stojí Družba a přilehlé “hliněné”
parkoviště podél Tyršovy ulice, padlo celkem minimálně třináct
domů. Historicky cenným byl především původně renesanční
“dům pánů z Klenové” čp. 9, který stával nalepený ke
korytu Drnového potoka, zhruba v místech, kde je dnes parkoviště
před kulturním domem a “nový” most přes Drňák (na snímku).
Prastarý dům nezachránilo ani to, že byl památkově
chráněn.
Vypracováním projektu nového stánku byl pověřen
plzeňský architekt Petr Leitl (*1942). Pro něj to nebyla první
klatovská realizace – podílel se už na návrzích paneláků,
které vznikly právě v místech, kde předtím bagry zničily
původní zástavbu, tedy na Plzeňské ulici. Je ale autorem
i několika panelových domů v Podhůrčí.
V případě Družby
každopádně dostal architekt příležitost realizovat se podstatně
více než u unifikovaných panelových domů. Zároveň stál před
těžkým úkolem - vyjít vstříc všem organizacím a subjektům,
které měly v nové budově najít své zázemí. Tyto
požadavky Leitl údajně ladil až v průběhu projektové
přípravy. Stavba, která byla zahájena v roce 1979, dostala
podobu trojpatrového monobloku s otevřeným atriem uprostřed
(v devadesátých letech bylo zastřešeno). Orientace jednotlivých
částí objektu souvisela s účelem využívání – velký
sál byl orientován směrem k Drnovému potoku, zatímco
restaurace a kavárna směrem k rušné silnici a především
historickému panoramatu Klatov. Na osluněnou stranu také směřovala
okna kanceláří, šaten i služebního bytu.
Zatímco
velký sál byl primárně určen k pořádání akcí -
konferencí, estrád, módních přehlídek, plesů atd., malý sál
situovaný v patře nad hlavním vchodem měl sloužit zejména
k pořádání přednášek a byl také vybaven promítačkou na
16 mm filmy. Pro zájmové kroužky měly sloužit odizolované
místnosti v suterénu pod hlavním vstupem, k přístupu
k nim byl vybudován postranní vchod.
|
 |
Některá
řešení v budově souvisela s plánem vybudovat u
kulturního domu ještě hotel. Ubytovací zařízení mělo mít 80
lůžek a fungovat v symbióze s provozem Družby. K jeho
realizaci, jak známo, nedošlo, ale právě kvůli tomuto záměru
bylo v suterénu Družby, například vybudována (zdánlivě)
naddimenzovaná kuchyně. I poloha bufetu byla přizpůsobena
nerealizovanému plánu – totiž vybudování velkého parkoviště,
které mělo sloužit nejen návštěvníkům kulturního domu či
hostům v hotelu, ale i zaměstnancům blízkého závodu Škoda.
Na
snímku Slavomíra Beneše z archivu MKS vidíme rozestavěnou
Družbu. Za povšimnutí stojí nejen zbytky původní zástavby, ale
i původní vila továrníka Schiffauera v pozadí vlevo.
|
 |
Důležitou součástí kulturního domu byla i vnitřní umělecká
výzdoba. Příležitost uplatnit zde svůj um dostala celá řada
umělců a to včetně několika domácích – nelze tak nezmínit
místního tvůrce v oboru práce s keramikou Jana Rybáka.
Tři keramické medailony, které navrhl do restaurace jsou
v současné době bohužel zakryté. Další kousky dodal i
další zdejší umělec Gustav Fifka.
Prostřednictvím
uměleckých děl bylo ale třeba dodat stavbě lesku nejen
estetického, ale naplnit i její ideový rozměr. Na tomto místě
bych měl zmínit, že oficiální název kulturního domu zněl
„Družba – dům kultury československo sovětského přátelství.“
V duchu tohoto pojmenování byla do (tehdy ještě otevřeného
atria) umístěna plastika z měděného tepaného plechu
„Přátelství“, kterou vytvořil sochař Břetislav Holakovský
(1926-2018).
Bez mučení se přiznávám, že nejsem úplně
fanouškem umění sedmdesátých a osmdesátých let – subjektivně
nejlepší mi z exteriérových uměleckých děl přijdou
vitráže s klatovskými motivy v prvním poschodí (u baru) od
Josefa Šteffela. Doslova legendární se ovšem stala
socha „Dělnická úvaha“, které byla instalována před Družbou
nalevo od vchodu, a jíž autorem byl sochař Alois Sopr (1913-1993).
Díky svému tvaru získala okamžitě přezdívku „Hrbáč“ a
Klatované ji různě zdobili – například vyrušili
přemýšlejícího dělníka přehozením pneumatiky přes jeho
zadumanou hlavu. I proto se socha už po roce stěhovala do
depozitáře zdejší galerie na Klenovou. Pro zajímavost – jen
nedaleko odsud, u pošty, stávala do roku 1999, než ji zničili
vandalové, další socha či sousoší od stejného autora pod
názvem „Polibek“. Poměrně velkorysou výzdobu kulturního
domu umožnil nejen charakter stavby, ale i tehdy platný zákon,
který určoval, že 4 % z rozpočtu u veřejných staveb musel
jít právě do jejich umělecké výzdoby.
Ke
slavnostnímu otevření kulturního domu došlo 9. února 1983.
|
 |
Samozřejmě devadesátá léta byla (nejen) pro Družbu vcelku
turbulentním obdobím. V roce 1991 si město objednalo u architekta
Leitla projekt na přestavbu „kulturáku“. V plánu byla nástavba
dalšího patra, kde měly vzniknout ubytovací kapacity – tedy
přímo v budově, nikoli v odděleném objektu, jak bylo zamýšleno
původně. Projekt také počítal s přeměnou některých částí
objektu (např. šaten, malého sálu, baru a foyer v patře) v
exkluzivní prodejny nebo směnárnu. K realizaci tohoot nápadu
naštěstí nedošlo, stejně jako další Leitlův projekt z roku
1996, který předpokládal, že svůj domov v Družbě nalezne i
městská knihovna. Souběžně také probíhaly pokusy nejprve
privatizovat celý objekt, později jen restauraci a kavárnu. Po
roce 2000 nakonec bylo rozhodnuto, že objekt zůstane ve správě
Městského kulturního střediska a restaurace se bude pronajímat.
Každý dům ale tvoří nejvíce jeho obyvatelé, v případě
kulturního domu samozřejmě lidé, kteří chodí na tamtéž
pořádané akce. V devadesátkách jich tady proběhla řada
takových, které by už dnes asi nikoho nepřitáhly – pamatuji si
na již zmíněné, trochu bizarní trhy za účasti německých
firem- Pamatuji si ale, že jsem zde byl jako návštěvník na aukci
v rámci malé privatizace. Gró ale samozřejmě tvořily zejména
koncerty – v porevolučním kvasu zde vystoupila například
skupina Orlík, v roce 1991 zde poprvé k publiku mezi písničkami
promlouval frontman skupiny Brutus Saša Pleska. Dařilo se zde i
kvalitnější muzice – na jaře 1993 se zde uskutečnil Ples
motáků, na kterém vystoupila řada skupin, které tehdy udávaly
tón na alternativní scéně. Vrcholem z hlediska hudebních akcí,
minimálně v devadesátkách, byl zřejmě koncert kapely Lucie v
rámci turné Černý kočky mokrý žáby. Kapela, která byla tehdy
na svém vrcholu, zahrála v Klatovech 21. listopadu 1994.
A do
toho klasika – taneční kurzy a maturitní plesy.
|
 |
Co říct na závěr? V první řadě se musím přiznat, že můj
názor na budovu kulturního domu Družba se v průběhu času
poměrně dost proměnil. Během mého mládí jsem jej vnímal jako
odpudivou “komunistickou” stavbu. Postupem času jsem ale samotný “barák”
vzal na milost. V kontextu staveb, které vznikly v Klatovech v druhé
polovině 20. století, se určitě jedná o nadprůměr. Navíc když
se člověk podívá přes potok na naprosto šílené, odlidštěné
stodoly neboli OC Škodovka, tak mu musí Družba připadat
jako architektonický klenot.
Ne, že by bylo všechno tak
růžové, trochu mě zamrzelo, že poměrně velká rekonstrukce
Družby, která proběhla v letech 2020-21, se týkala „jen“
zateplení. Úpravu by si rozhodně zasloužilo i okolí kulturního
domu – zdejší zeleň už má svá nejlepší léta dávno za
sebou. Zanedbané zelené plochy v Klatovech se ale zdaleka netýkají
jen okolí Družby. Leckde je mnohem hůř.
Každopádně i provozovatel
kulturního domu MKS Klatovy si připomíná narozeniny své domovské
scény. Kromě již proběhlého prorgamu k výročí je v atriu kulturního
domu (v době konání akcí) možno shlédnout pěknou
prezentaci s fotografiemi a podrobnějšími informacemi z historie
kulturního domu Družba.
|
Děkuji Josefu T. za pomoc při vytváření příspěvku.
Žádné komentáře:
Okomentovat