Po dlouhá staletí byl pro běžného
člověka „volný čas“ zcela neznámým pojmem. Život byl pro
většinu lidí doslova každodenním bojem o přežití. Situace se
začala měnit v druhé polovině 19. století. Životní podmínky
(zvláště středních vrstev) se pomalu zlepšovaly a umožnily v
přiměřené míře věnovat něco málo času zábavě. Pokud to
dovolila finanční situace, sobotní večer, potažmo nedělní
odpoledne často trávili zejména otcové od rodin v hospodách.
Klidný život provinčního města tu a tam a později čím dál
častěji narušila návštěva cirkusu nebo kočovné divadelní
společnosti. České země ale tehdy také křižovaly desítky více
či méně obskurních panoptik, obludárií nebo zkrátka osob,
které nabízely „nejsensačnější a dosud nikdy neviděnou“
show. Právě těmto pionýrům zábavy bych rád věnoval dnešní
příspěvek.
|
Velice oblíbená a populární byla
tehdy tzv. salonní magie. V roce 1888 přijel do Klatov předvést
svůj um „prestidigitateur“ Arnošt Wilmar. Kromě dvou
představení pro širokou veřejnost, uspořádal ještě další
neurčený počet exkluzivních vystoupení pro členy zdejších
spolků. O Wilmarově produkci velice pochvalně referoval místní
tisk, což v obodobných případech rozhodně nebývalo pravidlem.
Wilmar údajně nezahaloval své umění „duchy a záhadnými
vidinami“ - sám se údajně hlásil k hnutí antispiritismu.
Zřejmě se soustředil na klasické triky, nepoužíval tedy žádná
média nebo nepředstíral nadpřirozené schopnosti. Své výkony
navíc doprovodil jejich popisem a vysvětlením, čímž prokázal
velké zkušenosti ve svém oboru. Klatovské publikum prý také
velice ocenilo, že jim takto kvalitní show předvedl Čech a zisk
tak neskončil v německé či zkrátka cizí kapse.
|
|
V létě 1886 poctil Klatovy svou
návštěvou také čtenář myšlenek Ignác Grudský. I v tomto
případě se objevil v Šumavanu celkem podrobný popis několika
jeho představení. Jedno z nich proběhlo v pondělí 23. srpna v
zahradě budovy Literární jednoty. Je nutné, vzhledem k popisu
věcí příštích zdůraznit, že akce proběhla skutečně „open
air“. První úkol splnil Grudský hravě – nalezl pod svrchním
kabátem přítomného dvorního rady a univerzitního profesora
Randy jehlici, kterou zapíchnul do kabátu okresního lékaře MUDr.
Káby. Úkoly čtenáři myšlenek zadávalo publikum a to
prostřednictvím média – osoby, které byl úkol z papírku
přečten a právě jeho (její myšlenky) Grudský pak četl.
Největší úspěch ovšem Grudský sklidil s následujícím
číslem. Dámy z publika jej vymyslely a daly jej přečíst médiu,
aby si je toto mohlo myslet. Grudský (se zavázanýma očima) měl
vést médium do nedalekého domu inženýra Petrláka, klíčem
pověšeným na stěně v chodbě měl otevřít dveře do kuchyně.
Zde měl najít malý klíček ke krabici, která se v místnosti nalézala.
Tu měl otevřít a mezi zde uloženými věcmi najít šňůru od
vějíře a pak ji zvednout nad hlavu. Grudský údajně hned, jak médium
začalo myslet na zadaný úkol, běžel „takřka úprkem“ po
tmavých cestičkách na dvůr a do domu, který pochopitelně vůbec
neznal a do bytu, kde nikdy předtím nebyl. Dnes už se samozřejmě
nedozvíme, jak bylo spřaženo médium s telepatem, jaké signály
byly použity k úspěšnému splnění všech zadaných úkolů.
Jistě muselo být vše provedeno nanejvýš profesionálně. Uvedená
historka má ale ještě jeden zajímavý aspekt. Publikum, které se
sešlo na Grudského show, tedy alespoň o kterém jsme se dozvěděli
- lékař Kába a především rytíř Randa – svědčí o tom, že
tento typ zábavy tehdy rozhodně nebyl určen pro „plebs“. Ruský
telepat Grudský si zřejmě „lepší“ publikum zajistil i
poměrně vysokým vstupným, kterému ovšem připisoval Šumavan poměrně
nízkou návštěvu na jednom z jeho předcházejících vystoupení.
|
|
Oblíbenými umělci byli také
břichomluvci. Doufám, že si nikdo z Vás nemyslí, tak jako já v
dětství, že tito umělci skutečně mluví břichem. Při tomto
jevištním umění se využívá umění měnit hlasy a napodobovat
zvuky, aniž by jejich artikulace byla publiku patrná. Show
zpravidla probíhá jako rozhovor perforemera a loutky (loutek). V
listopadu 1875 poctil naše město „profesor fyziky“,
břichomluvec August Broeta. Diváky lákal na představení v
hostinci „U Bílé růže“, při kterém převdáděl „kouzelné
umění s vybraným programem. Na konec představení sliboval také
„zjevení se duchů a mlhové obrazy“.
Na ilustračním
snímku z roku Mr. Burton – první český břichomluvec.
|
|
Zatímco výše zmínění pánové
Wilmar nebo Grudský jsou postavami dávno zapomenutými, salónní
magik Dismas Šlambor známý spíše pod pseudonymem Viktor Ponrepo,
to je skutečně jiná liga. V Klatovech zřejmě poprvé vystupoval
se svou kouzelnickou show na počátku roku 1891. Není ale
vyloučeno, že se nejednalo o první Ponrepovu návštěvu v našem
městě. Viktor zahájil svou kariéru kouzelníka už v roce 1880 a
poměrně záhy se stal známým po celých Čechách. V lednu 1891
přivezl do Klatov své „kouzelné divadlo“. Místní tisk
upozorňuje, že po delší době budou ve městě k vidění „pěkné
výkony z oboru experimentální magie“. Zvlášť vyvedeným
číslem byla scénka, kdy Ponrepo vystupující jako indický
kouzelník Ogi-Mag-Hág, předvedl trik „Stolečku, prostři se“.
Své výstupy také kouzelník doprovázel. V pozvánce je, jako v
podobných případech skoro vždy, zdůrazněno, že Ponrepo je
pravým a loajálním Čechem. Na další kouzelníkovu návštěvu
si Klatované museli počkat do dubna 1894. Už tehdy používal
Ponrepo (zřejmě právem) přídomek „král magie a magnetyseur“
a Klatovanům předvedl v sálu ve Ville několik čísel, namátkou:
Cukrovar na talíři, Čínský pranýř, Záhadné zmizení člověka,
Záhadný let řiditele Ponrepo z jeviště na galerii apod. V
Klatovech tehdy Ponrepo kouzlil celý týden, svůj pobyt završil v
neděli 28. dubna 1896 představením pro členy zdejšího
nejprestižnějšího spolku - Měšťanské besedy.
|
|
O necelé čtyři roky, na jaře 1900
se Ponrepo (na snímku) objevil v Klatovech potřetí. Tentokrát
rozbil svůj stan v sále hotelu Bílá růže. Šumavan jeho umění
opět zahrnul superlativy, od poslední návštěvy své umění
údajně ještě zdokonalil. Už první show byla údajně velice
hojně navštívena.
Tentokrát ovšem nepřichystal pro
klatovské publikum pouze triky a kouzla. Eskamotér Ponrepo přivezl
do Klatov jednu žhavou novinku. Klatovské listy k tomu
poznamenávají: „Jako novinku přivezl sebou pan Ponrepo Edisonův
biograf, t.j. pohyblivé fotografie, znázorňující věrně a v
životní velikosti různé příběhy ze života veřejného.“
Není tedy pochyb, že v září 1900 se konala v Klatovech první
filmová projekce. Právě v té době Ponrepo, držíc pomyslný
prst na tepu doby, přesedlal z eskamotérství na film. „Magické“
schopnosti upozadil a začal jezdit po Čechách s kinematografem. O
dva roky později, když přijel znovu do Klatov, už předváděl
pouze filmy. O tom, že Ponrepo byl skutečným průkopníkem filmu,
svědčí fakt, že v roce 1907 otevřel v Praze na Starém Městě
první stálé kino v Čechách. Ale zpět do roku 1900. Zatímco
redaktoři Šumavanu ještě špatně vysázeli název nové atrakce
– jako „byograf“, redaktor Klatovských listů prorocky
přisoudil filmu velkou budoucnost, když napsal: „Novinka tato
těší se po celém světě velikému zájmu a není pochyby, že i
obecenstvo klatovské nedá si ujít příležitosti spatřiti výkon
přístroje, o němž tolik mluveno a jenž se pokládá za vynález
epochální.“ A skutečně Ponrepo byl zpátky v Klatovech už
následující rok – tentokrát už pouze s kinematografem.
|
|
Právě s nástupem nové zábavy –
biografu nastal soumrak nejrůznějších magiků, kouzelníků a
podobných umělců. Kino a promítání filmů pokytovalo stále
nové a nové filmy, a co bylo pro jeho popularitu ještě
důležitější – biograf byla zábava skutečně dostupná pro
široké vrstvy. Než se v Klatovech usadilo stálé kino –
zajížděli ještě kočovní kinooperatéři. V té době měli
ještě šanci i kouzelníci. V roce 1904 tak přijeli do města
„proslulí umělci“ G. Willmar a J. Kessler. I tentokrát lokální
noviny připomenuly, že se nejedná o první zdejší návštěvu ve
městě. Oba magikové si připravili skutečně zajímavý program,
který bychom asi nečekali. Nechme promluvit dobový tisk, konkrétně
Šumavan: „Zvlášť upozorňujeme na demonstrace prvku radia
nejnovější to v oboru lučby (chemie – pozn. aut.). Radium jest
nejdražším kovem na světě a vyskytuje se v dolech uranových v
Jáchymově". Lze se nadíti, že zdejší obecenstvo nedá si ujíti
tak vítané příležitosti seznámiti se blíže s tímto, v pravém
slova smyslu, zázračným kovem.“ Popravdě moc si nedovedu
představit, jak bylo možno naprostým laikům představit uranovou
rudu, tím méně její deklarovanou výjimečnost. Jaký vliv na
zdraví obou „bavičů“ měla tahle část show, to si raději
představovat ani nechci. Představení ovšem nebylo jen o lučbě –
Willmar s Kesslerem také převedli několik kousků ze salónní
magie. Skutečně všestranní talenti. Klatovské diváky potěšili
postupně na několika místech – nejprve Na střelnici, poté U
Kanonu a zvláštní představení věnovali členům Měšťanské
besedy.
|
Žádné komentáře:
Okomentovat