Ruku na srdce
– čas letí jako voda a třicet let je poměrně dlouhá doba. Kdo z nás si
pamatuje, co dělal koncem roku 1992? Dnes jsem se rozhodl zaměřit se právě na
dobu před třemi dekádami. Co se tehdy řešilo v Klatovech a okolí? Abych mohl
odpovědět na tuto otázku, vzal jsem si k ruce tehdy populární místní časopis
Šumavan - konkrétně dvě čísla – z poloviny listopadu a konce prosince roku
1992.
|
Devadesátá léta, zejména jejich začátek byl (nejen) v
Klatovech ve znamení obrovského boomu drobného podnikání. Po letech socialismu
a šedivé nabídky prakticky čehokoli zkoušelo velké množství lidí štěstí jako
soukromníci. Hlavní vlna proměny obchodní sítě proběhla již v letech 1990-91 v
souvislosti s dražbami tzv. malé privatizace, nejrůznější nové provozovny ale
vznikaly i nadále. O jedné z nich informoval i Šumavan v polovině listopadu
roku 1992. Jednalo se o řeznictví rodiny Kloudových v Lubech, mimochodem dodnes
fungující. Firma tedy právě v těchto dnech slaví 30 let své existence. Podle
informací Šumavanu získával zakladatel firmy Jaromír Kloud před otevřením
vlastního řeznictví ostruhy jako vedoucí výroby v klatovském masokombinátu.
Už od počátku měli Kloudovi v plánu si část sortimentu vyrábět sami – jitrnice,
tlačenku, klobásy a pět druhů salámu „vysočina“, zbytek sortimentu měly
obstarat produkty právě ze zdejšího masokombinátu. Na snímku zleva: paní Blanka
Kloudová, Jaromír Kloud a Jaromír Kloud st. |
|
I před třiceti lety se samozřejmě řešily ceny, zejména
základních životních potřeb. Regionální časopis přinášel prakticky v každém
čísle přehled cen potravin v klatovských obchodech. V té době se mohlo jednat o
celkem užitečný servis. Dnes se asi ceny řeší spíše s ohledem na letáky a
zejména „akce“ – záležitost před třemi dekádami zcela neznámou. Uvedené ceny
nejsou samozřejmě úplně vypovídající – silně konkurenční prostředí s sebou dnes
nese mnohem větší výběr zboží, které by asi nebylo úplně snadné porovnávat.
Samozřejmě se také výrazně změnila hodnota peněz. Proto je potřeba dodat, že
koncem roku 1992 byla průměrná mzda 4644 Kčs, zatímco dnes bereme průměrně 38 911
Kč, tedy zhruba osmkrát více. Je tedy patrné, že (i přes současnou vysokou
inflaci a skokové zvýšení cen v minulých měsících) jsou dnes potraviny o něco
levnější než před třiceti lety. Zajímavý pohled na ceny nabízí i reklama, která
se objevila ve stejném čísle – firma Astra tehdy prodávala televizi Daewoo za
téměř 11.000 korun. To odpovídá dnešním zhruba 90 tisícům. Spotřební zboží jako
je elektronika byla na začátku „devadesátek“ podstatně dražší než dnes. Faktem
ale zůstává, že spotřební elektroniku jsme ani tehdy ani dnes (na rozdíl od
potravin) nekupovali každý den.
Zajímavé je také podívat se na prodejny, do kterých tehdy redaktoři vyrazili.
Je vcelku s podivem, že některé z jich stále existují – například „sámoška“ na
sídlišti Suvorovova nebo na Plánické. Devadesátá léta byla zlatou érou těchto
prodejen, které jejich majitelé zpravidla získali v malé privatizaci. Naopak
jejich soumrak způsobil příchod velkých řetězců a hypermarketů – v Klatovech
byla první Prima (později Hypernova, dnes Albert) někdy po roce 2000,
následovaný Kauflandem (2004) a Tescem (2009). |
|
Na podzim roku
1992 ožil i mimo sezónu hrad Švihov. Vybrali si jej totiž němečtí filmaři pod
vedením režiséra Toma Toella, kteří zde natáčeli film pod názvem Král
posledních dnů (Kőnig der letzten Tage). Děj filmu se odehrával v roce 1535 v
okolí německého Münsteru, hlavním hrdinou byl samozvaný mesiáš Jan van Leyden,
který vytvořil své vlastní náboženské učení, kterým ovlivnil řadu prostých
lidí. Zachovalý hradní komplex ve Švihově se tedy nabízel. Filmaři jej tehdy
doplnili ještě rozšířením hradebních zdí, vyrostly zde i makety středověkých
chatrčí a pro jednu zvlášť drastickou scénu i šibenice. Už před lety
navíc dokázali zahraniční produkce ocenit profesionální (a levnou) práci českých
filmařů, snímek tedy vznikal nejen v našem kraji, ale točilo se i na
Karlštejně, kulisy představující německé
město Münster byly postaveny nedaleko
Prahy. Ve filmu se také objevili někteří
čeští herci – Bořivoj Navrátil, Josef Kemr, poměrně velkou roli dostala i tehdy
velmi mladá (a štíhlá) Sabina Remundová.
Jako asistent režie pracoval u filmu Milan Šteindler. I řada Švihovských si zde zahrálo v komparsu.
Hlavní roli si střihnul rakouský herec Christofer Waltz, který se později
proslavil zejména rolí důstojníka v „tarantinovce“ Inglorious Bastards.
Na ČSFD získal snímek od uživatelů
hodnocení slušných 70 %, nakonec se mi podařilo dvoudílný televizní film najít
na internetu a zkouknout. No upřímně řečeno, mám pocit, že jsem ztratil téměř
čtyři hodiny života.
|
|
Zajímavá zpráva se objevila koncem roku v souvislosti s
klatovskou politikou. Těsně před koncem roku se mělo sejít zdejší
zastupitelstvo. Záměrně píšu mělo – absence zastupitelů totiž zapříčinila, že
jednání muselo být zrušeno pro neusnášeníschopnost. Z tehdy třiceti zvolených
zástupců lidu se dostavila přesně polovina. Autor článku sugestivně přidává
důvody už jeho samotným názvem: “Pekly raději cukroví“? Prostou jazykovou
analýzou shody podmětu s přísudkem je evidentní, že podle něj mohly za kolaps
vrcholného orgánu města ženy – zastupitelky. Na druhou stranu sám uvádí, že
šest zastupitelek bylo řádně omluveno. Každopádně jednání bylo rozpuštěno a
znovu jej tehdejší starosta Ing. Jan Vrána svolal na 22. prosince 1992.
Jsem si skoro jist, že ani před třiceti lety se na zasedání zastupitelstva
nehrnuly davy občanů, takže žádný skandál se asi nekonal. S docházkou
klatovských zastupitelů je to dnes o dost lepší, až na výjimky jsme v minulých
volebních obdobích neměli žádné chronické absentéry. Už od minulého volebního
období je možné sledovat zasedání zastupitelstva on-line v přímém přenosu. V
poněkud zatuchlém prostředí klatovské
politiky nebylo jednoduché prosadit ani tuto, dnes zcela běžnou službu, pro
občany. Bylo doslova legrační sledovat nelibost některých radních, když se
novinka zaváděla.
Na ilustračním snímku ruch při ustavující schůzi zastupitelstva města v
listopadu 1990.
|
|
V prosinci
1992 se v Šumavanu objevil zajímavý článek o zdejší metalové skupině Asmodeus,
která právě v této době vydala své debutové album „Prosincová noc blíže
neurčeného roku“. Dobře si pamatuji, že
tehdy ve mně název skupiny a fakt, že hraje nesmírně tvrdou hudbu (za kterou
jsem metal považoval) vzbuzoval zájem smíšený s určitou tajemnosti. Kdyby
se mi tehdy dostal do ruky Šumavan, věděl bych že Asmodeus je v Satanaské bibli
označení pro hebrejského boha smyslnosti a přepychu. A že dokonce jeden z členů
skupiny kvůli své nově nalezené křesťanské víře, právě kvůli názvu skupinu
opustil. Podobná symbolika samozřejmě odpovídala hudebnímu stylu i době vzniku
kapely (1988). Zmíněná deska obsahovala
i dvě „vánoční“ písně – Veselé vánoce a Rolničky v metalové úpravě. K druhé
jmenované dokonce skupina natočila videoklip. Škoda, že tato coververze moc
nekoresponduje s hudebním stylem, který tehdy kapela hrála. Za uplynulých
třicet let získala skupina statut legendy i když se od podobných part – nebo
možná právě proto – poměrně dost liší. Řekl bych, že frontman Miloš Bešta o
hudbě přemýšlí trochu jinak než většina autorů z příbuzných žánrů, a proto
skupina nikdy nesklouzla k žádné laciné nebo podbízivé tvorbě. Nebál se ani
stylovým úkrokům stranou, důkazem budiž například hned druhá deska „Příjezd
krále“, která musela ortodoxní metalisty doslova zaskočit. Zajímavé je v kontextu české populární
hudby i skládání hudby, resp. tvorbu konceptuálních monotematických alb
s jednotící ideou (Past na Davida Kleinera 2014)
Zatím posledním velkým projektem duše Asmodea Miloše Bešty je úspěšný muzikál
Kladivo na pýchu.
Na snímku, jehož autorem je tehdejší redaktor Šumavanu Milan Kilián, skupina Asmodeus
v roce 1992, zleva: Tomáš Kocián, Miloš Bešta, Otakar Husák a Dan Vilášek.
|
|
O podnikání na počátku devadesátých let už byla řeč.
Vzpomínky nám oživí i četné reklamy propagující tehdejší služby. Už jste asi
zapomněli, že na sokolském stadionu fungovala restaurace s prapodivným
názvem „Mivet Sport“. Zde se dle dobové reklamy konaly každý pátek koncerty
kapely pod vedením Karla Luňáčka. Z dnešního pohledu trochu úsměvně působí
i reklama na další restaurační podnik – vinárnu a bar Sklípek, jehož provozovatelé
zvali Klatovany „k příjemnému posezení“ a nabízeli například „výborné minutky
za nízké ceny“ a „širokou nabídku nápojů“. Ve Sklípku také bylo možné uspořádat
společenské akce – svatby, rodinné oslavy, abiturientské večírky apod. K
dispozici byl také kulečníkový stůl.
Aktivně jsem se sice dění v klatovských hospodách účastnil až
v druhé polovině zmíněné dekády, ale některé podniky z této doby
(možná i pozdější) mi utkvěly v paměti – restaurace Hubert, kde nalili
skutečně každému, restauraci Mediat s živou hudbou v poněkud
nevzhledném domě v ulici Maxima Gorkého nebo téměř legendární herna a bar
Kanon s dohlížejícím „padronem“ panem Lagronem. Poněkud bizarních podniků
bylo ale v Klatovech více – napadá mě například Amor Bar v jedné
z vilek v Masarykově ulici nebo tajemstvím opředený „bordel“ Dandy
club u Mercandinových sadů. Určitě by se vyplatilo, kdyby některý ze starších
pamětníků podrobněji zmapoval klatovské podniky, které vznikly a zanikly právě
v divokých devadesátkách, než na vzpomínky na ně definitivně sedne
prach.
Nejen touláním po hospodách živ jest člověk. Zdá se, že
v post-socialistické době byl hitem i levný toaletní papír. Dodávka
kvalitního krepového papíru stála za zadání reklamy v lokálních
novinách. |
Žádné komentáře:
Okomentovat