Před
dvěma týdny jsme si nastínili, jak probíhaly a co obnášely
přípravy na jednu z největších akcí v dějinách Klatov –
Pošumavskou výstavu v roce 1909. Jak výstava proběhla a jak
ovlivnila chod města, si řekneme dnes.
|
Minule
jsme sice trošičku nahlédli na tehdejší výstaviště, ale dnes
se sem ještě vrátíme a řekneme si podrobněji, co si zde mohli
tehdejší Klatované a četní hosté prohlédnout. Srdcem každé
podobné výstavy byl objekt, ve kterém umístěny stroje určené k
produkci energie nutné pro fungování vystavených exponátů a k
osvětlení areálu. Nejinak tomu bylo v Klatovech – ve strojovně
byly umístěny generátory - lokomobila o výkonu 25 koní z firmy
Umrath z Holešovic a generátor od společnosti Křižík.
Dominantní byl dvoukřídlý pavilon průmyslu a živností, kde
spočinula řada menších kolekcí výrobků či jiných prezentací
od místních i „cizích“ podnikatelů. Živnostníci vystavovali
ale i v dalších objektech (především v muzeu a nedaleké
rolnické škole). Škála prezentovaných výrobků v této „sekci“
tak byla skutečně široká – od likérů a vína
(Treichlingerová z Klatov), bižuterie (Zajíc z Jablonce), přes
tahací harmoniky (od firmy Karel Slavík – velkovýroba harmonik,
zvláště Heligonky z Hořovic) nebo fotografie Karla Hahna z
Klatov až po střešní krytinu „Eternit“ ve znaku říšského
orla. Za živnostenským pavilonem stál minule zmíněný „dům“
s věžičkou místních turistů. Velice zajímavým vystavovatelem
byl bezesporu „vyrabitel
hracích strojů a orchestrionů“
Diego Fuchs. Na klatovské výstavě měl vlastní pavilon, byť jeho
rozměry zřejmě příliš nepřesahovaly klasický novinový
stánek. Když nehrála živá hudba v sousedním restauračním
pavilonu, měly na starosti hudební podkres výstavy právě
orchestriony z pavilonu jejich pražského výrobce.
Podnikatel
a inovátor Diego Fuchs (1876-1941) byl v době klatovské výstavy
stále ještě na začátku své podnikatelské kariéry, ale už v
této době byl prodejcem gramodesek, fonografů nebo fonoválečků.
O rok dříve také otevřel svou továrnu na výrobu orchestrionů a
hudebních strojů ve Vysočanech. O tuto továrnu nakonec před
první světovou válkou přišel, ale nadále se věnoval obchodu s
gramodeskami. Ve dvacátých letech pak inicioval Fuchs vznik mnoha
nahrávek tehdejší populární hudby. Fuchs i jeho syn byli
brutálně zavražděni ve věznici gestapa v Malé pevnosti v
Terezíně v listopadu 1941. O jeho osudech vyšel velice zajímavý
článek v Lidových novinách v příloze „Česká pozice“ v
listopadu 2016.
Ale
zpět na klatovské výstaviště – vlastní pavilony zde měly i
další firmy – domácí instalatér a mědikovec Jan Černý,
kovář Václav Vlček nebo Fuchsův konkurent v prodejci gramofonů
a desek Eduard Lőwy. Řada vystavených výrobků nebo strojů
měla souvislost se zemědělstvím – dalo se přepokládat, že
akci navštíví řada hospodářů z venkova – potenciálních
zákazníků.
|
|
Za
zmínku stojí i další vystavovatelé - např. továrník z Plzně
J.K. Rudolf, který předváděl součástky pro vodovody, armatury
nebo ledničky. Vzhledem k tomu, že vodovod byl tehdy v Klatovech
novinkou, jednalo se jistě o prozíravý obchodní tah. Nelze ani
opomenout ryze regionální výrobky – například kolekci
strážovských krajek, která byla k vidění v městském muzeu.
Významnou součástí byla i zahradnická výstavka, klatovští
pěstitelé karafiátů i dalších květin už sice měli nejlepší
léta za sebou, ale i tak se jich zde osm představilo. Jak jsem se
již zmínil, na výstavě se prezentovalo i město Klatovy. Zájemci
mohli zhlédnout přehled hospodaření v městských lesích,
graficky znázorněné množství vyrobeného plynu v městské
plynárně nebo vizualizaci návrhu stavby měšťanské školy pro
chlapce.
Na
podobné akci nemohly chybět „zábavní podniky“. Trochu
odlehčení tak měla přinést třeba návštěva Diogenova sudu
Marie Farkašové z Královských Vinohrad. Katalog praví, že se
jedná o „zábavnou atrakci, tj. museum rarit a vtipů v budově
(forma sudu) s výkladem humoristy.“ U sudu bylo také možné
zastřílet si lukem o ceny. I na tehdy populární novinku – tedy
film- došlo. Z Vršovic dorazil Max Knock se svým The Royal Bio,
tedy stanem, kde probíhaly kinematografické produkce. Majitelé
běžnějších atrakcí, např. kolotočů, ale neměli na růžích
ustláno – oba odjeli z Klatov dlouho před skončením výstavy i
biograf se odstěhoval do centra města, kde jeho majitel očekával
vyšší návštěvy.
|
|
V
létě 1909 byly Klatovy skutečně skoro centrem celé země. Město
lákalo organizátory mnohých výročních akcí, sjezdů či
setkání, která byla vždy spojená s návštěvou atraktivních
expozic. Hned druhý den, tedy 4. července, se do Klatov sjeli
členové početné a vlivné agrární strany ke svému sjezdu. Není
divu, že návštěva výstavy byla rekordní – cestu si sem našlo
12.135 platících diváků. Součástí sjezdu bylo velké
shromáždění na náměstí (ilustrační snímek) a inscenovaná
selská svatba na výstavišti. Téhož dne také začaly tematické
prezentace lokálních hospodářů – přehlídka koní, drůbeže
apod. Výstava i město ale lákalo k návštěvě i další
skupiny. Zpravidla organizované byly hromadné návštěvy
z jednotlivých měst, blízkých i vzdálených, často sem
byly vypraveny zvláštní vlaky, například z Plzně nebo
Strakonic. První srpnový den město patřilo všem krajanům,
studentům a přátelům města Klatov. Tisk ale podrobně referoval
i o rodácích, kteří do města vážili skutečně dlouhou cestu -
až ze Spojených států. Dále se zde v letních měsících
uskutečnil např. sjezdy zemské jednoty zahradníků, samosprávných
úředníků, pošumavského učitelstva nebo sem místní profesor
Augustin Pytlík pozval milovníky tehdy velice populárního
esperanta. Druhý srpnový víkend proběhl v Klatovech slet
Sokolské župy šumavské. Událostí, která dalece překračovala
hranice regionu, byl sjezd českých měst- setkání a jednání
představitelů samospráv, které Klatovy hostily předposlední
srpnový víkend. Závěr výstavy si nenechali ujít ani členové
pražského obecního zastupitelstva.
|
|
Kromě
tematických výstav se během výstav konala i celá řada vyloženě
zábavných akcí. Nedílnou součástí výstavního ruchu byly
koncerty – nejčastěji zde vyhrávala kapela místního sboru
vojenských vysloužilců. Ředitel zdejšího kůru Jan Janák
dokonce složil zvláštní skladbu – výstavní pochod, který
otextoval poštovní asistent Gustav Novák; začínal slovy: V širé
kraje od Šumavy, stará píseň z hvozdů letí, píseň
starých bojů slávy, jak tu zněla od staletí. Jak ty hory stát
chcem z příma, naše boje byly známé, a když blýskne,
Němec hřímá – válečnou si zazpíváme. Vzhůru srdce, spojme
paže, probudíme vše, co dříme, jako velké vlasti stráže, ohně
v srdcích zapálíme.
No, dobrá.
Během
víkendových dnů nechyběly ani ohňostroje, ve Svobodově
restauraci vystupovalo trio komiků Zeffi, Jelínek a Sládek.
V polovině srpna dostaly hlavní slovo čerstvé maminky, resp.
kočárky jejich ratolestí. V rámci „kočárkového korsa“
se hodnotila nejlepší výzdoba „vozítek“ pro děti. Ze
sedmnácti zúčastněných nakonec porota vyhodnotila jako nejlepší
kočárek paní Urválkové, manželky zdejšího strojvedoucího.
Velice zajímavý byl bezesporu „závod krásek“, jakási obdoba
dnešních, tedy už značně vyčpělých, soutěží „miss“,
který se konal ve čtvrtek 5. srpna. Dnes už těžko zjistíme, jak
se krásky hodnotily, ale promenáda v plavkách jistojistě
neproběhla. Buď jak buď – celkem bylo odevzdáno pěkných 488
hlasů – s poměrně velkým náskokem zvítězila slečna
Mařka Krajíčková (196 hlasů) a získala stříbrný pohár. Na
druhém a třetím místě se umístily slečny Anna Gilmettová (80
hl.), resp. Jindřiška Hamzová (39 hl.).
Ani
muži samozřejmě neponechali nic náhodě a uspořádali vlastní
klání – „závody krasavců“. Šumavan jej avizoval (zcela
jistě ironicky míněnými) slovy: „Očekává
se, že přitažlivěji budou působiti nežli závody krásek. Také
boj o první tři ceny bude tužší, poněvadž konkurentů je zde
mnoho, z nichž každý nějakou předností vyniká nad své
soky.“ V lítém
boji nakonec zvítězil strojník firmy Schifauer Rudolf Heinzl
následován klempířským mistrem Josefem Prunarem a majitelem
hospodářství Františkem Polákem. Fotografii žádné ze slečen,
které se umístily, bohužel v archivu nemám, tak musí
postačit obrázek stříbrného fešáka – Josefa Prunara, ovšem
až z roku 1938, tedy téměř tři desítky let po „závodu“.
|
|
Měřítkem
úspěchu u podobných akcí pochopitelně byla a je především
návštěvnost. Z tohoto pohledu lze pošumavskou výstavu jistě
označit za úspěšnou. Jak už bylo řečeno, začátek negativně
ovlivnila nepřízeň počasí. Ale už druhý červencový týden
došlo ke zlepšení, i když Šumavan stále hořekoval nad špatným
počasím: „Na výstavišti
bylo oproti dřívějším dnům mnohem rušněji a jistě že by tu
zavládl opravdový čilý život, jen kdyby slunko vysílalo n ni
své hřejivé paprsky. Zdá se, že to naše slunce není živo, na
chvilku se jen ukáže a zase zmizí, takže vzduch stále je chladný
a to nikoho neláká na výstavu. Přes to návštěva výstavy byla
v posledním týdnu dosti potěšitelná. Navštíviloť ji
v sobotu dne 10. července 2029, v neděli 3093, v pondělí
219, v úterý 1064, ve středu 949 a v pátek 609
platících osob“. Není
divu, že nejvíce nabito bylo na výstavišti v neděli, která
bývala jediným volným dnem v týdnu pro většinu zaměstnaných.
|
|
Tak
jako na ostatních podobných akcích, i tady organizátoři netrpělivě
očekávali jubilejního návštěvníka, pro kterého také
připravili hodnotné ceny – zlaté dámské hodinky a porcelánovou
sošku jezdce sedlajícího koně - které byly vystaveny ve výloze
obchodníka Václava Pichnera na náměstí. Nakonec to vyšlo tak,
že 50.000 divák měl podle všeho dorazit na výstavu v její
polovině v neděli 1. srpna. Ten den se do Klatov chystaly
stovky lidí z Prahy a Plzně, pro které byl vypraven zvláštní
vlak. Nakonec ale ceny zůstaly doma, protože jako 50.000 v pořadí
prošla turniketem občanka Klatov vdova po úředníkovi paní
Terezie Varousová (na snímku se členy organizačního výboru). Po
vstupu do areálu byla dekorována stuhou s číslem 50.000 a za
zvuku kapely domažlické ostrostřelecké hudby za doprovodu
protektorů výstavy doktorů Maška a Hostaše prošla výstaviště,
poté byla pohoštěna v restauraci pana Svobody. Jubilejní
návštěvnice pak učinila rozhodnutí, kterým si získala
všeobecné sympatie – věcné ceny věnovala Ústřední matici
školské. Přesněji řečeno- věnovala jí jako cenu do loterie,
jejíž výtěžek šel právě ve prospěch zmíněné
organizace. Nakonec se podařilo překonat i metu sta tisíc
platících. Oním šťastlivcem s pořadovým číslem 100.000 byl Karel Bělík, který následoval
příkladu paní Warousové a i on věnoval svou cenu – hodiny se
stojanem – do loterie, jíž výtěžek byl určen pro místní
Sokol.
|
|
Když
jsme u návštěvnosti, asi by se slušelo zmínit se také o „VIP“
hostech, kteří akci navštívili. Velice exponované v tomto
ohledu bylo pochopitelně její zahájení, kterého se zúčastnili
mimo jiné např. poslanci Václavové Kropáček a Prunar, starosta
domažlického okresu Duffek nebo známý pražský architekt a
stavitel Otakar Nekvasil. Další „vipky“ alespoň, jak bývalo
zvykem, zaslaly omluvy s blahopřejnými zdravicemi. Největší
esa se dostavila až v průběhu výstavy- v prvé řadě
příslušníci šlechtických rodin z okolí – Eugen hrabě
Černín z Chudenic nebo hrabě Leopold Kolowrat-Krakovský.
Klatovy poctil návštěvou i kníže Bedřich ze Schwarzenberga nebo
místodržitel hrabě Karel Coudenhove. Asi nejvýše postaveným
návštěvníkem byl ovšem nejvyšší
maršálek království
Českého Ferdinand z Lobkowicz (na snímku), který jak píší
Klatovské listy: „…zavítal
do Klatov ze svého letního sídla ve Vintířově u Kadaně
v sobotu dne 14. srpna ve vlastním automobilu provázen svými
syny princi Leopoldem a Mořicem“
Hosté se nejprve ubytovali v hotelu Bílá růže, poté si
prohlédli za doprovodu starosty Maška nejen výstaviště, ale i klatovské památky.
|
|
Místní
tisk samozřejmě o výstavě široce informoval své čtenáře.
Zároveň ale poukazoval i na některé nešvary, které se během
akce objevily. Nemohly chybět obligátní stížnosti na dvoujazyčná
označení některých pavilonů či vystaveného zboží. Někteří
návštěvníci také švindlovali se vstupenkami. Výstavní výbor
nabízel celou řadu druhů vstupenek. Nejvíce se podvádělo
s rodinnými, které měly formu bločku, ze kterého se
jednotlivé lístky trhaly a používaly ke vstupu. Byly samozřejmě
podstatně levnější než jednotlivé vstupenky. Aby je nebylo možno zneužívat, musel si každý člen rodiny majitele bločku nechat
vystavit legitimaci se svým jménem a číslem prodaného bloku.
Tyto problémy se ale objevovaly u podobných akcí běžně –
pražský tisk se například během Jubilejní výstavy v roce
1891 posmíval středostavovským rodinám, které běžně používaly
ke vstupu do výstavního areálu např. vstupenek určených pro
dělníky.
|
Pošumavská
výstava byla bezesporu nadmíru úspěšnou akcí a byla v podstatě
pomyslným vrcholem zlaté éry Klatov na přelomu 19. a 20. století.
Samozřejmě se objevila i kritika- překvapivě vcelku ostrá a
dokonce z vlastního hnízda. Šumavan skutečně důkladně
zpražil organizátory, vytkl jim leccos od chabé přípravy
především v oblasti finanční až po samotné expozice.
Samozřejmě po více než sto letech se oprávněnost kritiky těžko
hodnotí. Spíš bych ale střílení do vlastních řad přičítal
faktu, že Šumavan stál na opačné straně pomyslné barikády
tehdejší klatovské komunální politiky než organizátoři
výstavy – především starostové města Mašek a okresu Hostaš.
Pepíku, velmi dobré! Díky! D. K.
OdpovědětVymazatDíky :). jos.
Vymazat