Minule jsem zde přinesl zprávu o
vyhlášení soutěže na nový jednotný grafický styl města Klatovy. Počin jistě
chvályhodný, stejně jako prezentace návrhů, které postoupily do užšího finále,
na stránkách města. Dobré je i diskusní fórum, na kterém má veřejnost
možnost vyjádřit se k soutěži. Rozhodně nutno připomenout, že následující
hodnocení jednotlivých návrhů je pohledem laika, který hodnotí design či
grafiku čistě intuitivně bez hlubší znalosti nebo orientace v oboru. Ale
stejně bych si dovolil…
Abych dodal „recenzi“
přece jen nějaký fundovaný hlas, požádal jsem Denisu Bytelovou a Sama
z galerie Sam83 o názor
k jednotlivým finalistům. Toto hodnocení je k shlédnutí na konci
příspěvku.
K samotné soutěži, resp. jejímu zadání
– „předmětem soutěže je návrh jednotného vizuálního stylu, jehož základem bude značka
(grafický symbol) a logotyp (slovní označení KLATOVY, variantně MĚSTO
KLATOVY), které bude město Klatovy využívat pro propagaci v rámci České
republiky i v zahraničí“.
Uzávěrka soutěže byla 31. května do tohoto data
přišlo na město 28 návrhů.
Hodnotící komise,
v níž zasedli i dva odborníci z Ústavu umění a designu ZČU, vybrala 5
finálových kousků, ze kterých bude vybrán vítěz. Samozřejmě konečné slovo při
hodnocení bude mít Rada města, nicméně v podmínkách soutěže je uvedeno, že
výstupy z výše zmiňovaného
diskusního fóra na stránkách města
„budou sloužit jako podpůrné stanovisko“ pro hodnotitele. Vítězi soutěže
připadne odměna 25 tisíc Kč a bude mu
nabídnuta přednostně zakázka na vytvoření
grafického „manuálu“. Ani další
v pořadí nepřijdou zkrátka. Druhý dostane 15 tisíc, třetí deset.
V mém soukromém pořadí návrhů začnu od toho, který
považuji ze nejslabší, a tím je dle mého soudu návrh č. 21 Trivia Group. Přijde
mi, jako kdyby se tento pokus dostal do finále nějak omylem. Naprosto inertní,
nic neříkající návrh použitelný tak na
setkání pionýrů v KLDR v roce 1988. Velmi strohý popis návrhu hemžící
se klišé: malebnost, dynamika nebo potenciál.
Alespoň si někdo našel chviličku času a vygooglil si, že máme v KT pozdně gotickou Černou věž.
Pakliže bych se chtěl při tvorbě loga Klatov odpíchnout od nějakého
architektonického stylu, gotika by to asi nebyla. V obecné rovině by mi
nevadilo, kdyby vyhrál kdokoliv z finálové pětice s jedinou výjimkou
a tou je právě pokus Trivia Group s.r.o. Na tuto firmu se mi nepodařilo najít
kontakt, tudíž jsem ji nepožádal o svolení uveřejnit její návrh, proto link
na stránky města, kde visí její
prezentace.Jan Kolář - brána do pošumaví? Trochu klišé, ne? |
Rozhodně nejznámějším grafikem ve finále je Jan Kolář,
který má za sebou například realizaci loga na sčítání lidí, domů a bytů
2011. Úspěšný byl i v soutěžích
vyhlášených Pardubicemi, Olomoucí nebo
Královehradeckým krajem. U Klatov se vydal trochu jiným směrem (spíše ke
„sčítání“, alespoň při volbě barev).
Díky Kolářově vysvětlení se sice dozvíme, že stříška s tečkou
neoznačuje plac pro stanování, ale
upřímně – bude autor nabízet stejné logo v Sušici, Písku nebo v Prachaticích?
Tato města mají také šumavské kopce za humny, žijí v nich lidé a
návštěvníky zde asi také rádi vidí. Jako kdyby to celé bylo šité přímo
rozžhavenou jehlou.
Jan Kolář II. - vysvětlení. Příliš univerzální. |
U návrhu mladé
designérky Kláry Zápotocké oceňuji zvolený font, i myšlenka jakési
závorky ohraničující nápis je mi sympatická, i když zřejmě by mohl nastat problém s uzavřením celého konceptu a
související nižší variabilitou užití. Sama autorka přiznává, že se jedná o
jeden ze dvou návrhů, možná by „koncept A“ byl lepší. Tento si nedokážu
představit v kombinaci s dalšími symboly města, především se znakem.
Závorky mi totiž připomínají další „erbové pole“, které je typické právě pro
znak.
Samozřejmě si jsem vědom toho, že znak je na jiné, řekněme
vyšší úrovni, ale ze zkušenosti vím, že formální i neformální symboly města
jsou často blízko u sebe (obrazně i reálně). Možná by ale toto slečna Zápotocká vyřešila v případě vítězství
v manuálu pro užití.
Klára Zápotocká -základní návrh |
Klára Zápotocká II - kolik tady je vlastně těch bran? |
Bezesporu velmi líbivý je návrh Barbory Kuželové a Jana Baboráka. Je z něj navíc patrné, že autoři věnovali záležitosti
pozornost, o čemž svědčí fakt, že pro základ svého loga se nechali inspirovat
městskou pečetí ze 13. století. V propozicích k soutěži od města ji
rozhodně nenašli. Na druhou stranu výběr věže jako základního symbolu je trochu
problematický, vzhledem k tomu, že takovou dominantu mají leckde. Také proto, že motiv věží již obsahuje
městský znak.
Baborák+ Kuželová - základní návrh |
V zaslaném materiálu také Baborák s Kuželovou
postupují dále a už navrhují další modifikace logotypu, pro které zůstává
základem „bublinka“, do které umisťují nejrůznější symboly použitelné např. pro
sport, kulturu, konkrétní akce apod. Problém by mohl nastat např.
s katakombami- bude tam rakvička? Město sice rychle utnulo anketu
kvůli jejímu možnému ovlivnění, ale i z malého vzorku hlasujících bylo
patrné, že tento návrh se líbí nejvíce.
Baborák+ Kuželová II. - rozpracované užití. |
Na první místo řadím
logo z místní reklamní agentury Promotion One.
Kladně hodnotím rozsáhlý popis návrhu, ve kterém autor
zdůvodňuje volbu písma, tvaru loga, barev apod. I když by se mohlo zdát, že v logu chybí nějaký
výtvarný prvek, je právě jeho jednoduchost a zdánlivá strohost největším
plusem. Další pozitivum je velká variabilita použití a přímo se nabízející
možnost zkombinování s městským znakem. Autor návrhu připouští možnost, že
logo podobné jeho návrhu již některé město používá. Toho si opravdu cením,
protože vydávat v dnešní době jakékoli dílo (nejen) v této oblasti za absolutní originál, by
bylo velmi pokrytecké !!! Dílo pana Homolky mi
rozhodně nepřipadá jako „klasické absolutní nic z dílny reklamních
brouků pytlíků“, jako autorovi Jiřímu v diskusi na stránkách města, který
se naopak rozplývá na „žvejkačkou“ Jana
Koláře. Vůbec podobnými „trefnými“
bonmoty se obě diskuse k tématu jenom hemží.
Promotion One |
V souvislosti se soutěží bych ještě rád připojil
několik poznámek. Trochu mě udivilo, že soutěže se nezúčastnily další reklamní
agentury nebo firmy z Klatov, které mají jistě
ambice fušovat do grafiky (Dragon Press, Babka a další). Máme tu také pár ambiciózních
mladých fotografů (hlavně s Photoshopem jim to jde skvěle!), od nich bych
taky čekal, že projeví více aktivity… Kde jinde si udělat reklamu než ve
vlastním městě? No nic.
Soutěž na logo velice chválím. O tom, že i poté bude v této oblasti na čem pracovat, svědčí tato příšerná rozlučková tabule. Foto Pavel Voráč. |
Zároveň bych chtěl pochválit město Klatovy za soutěž jako takovou a především
za otevření
diskusního fóra k tomuto tématu. Doufám, že nezůstane
jen u loga, po modernizaci volá i zpravodaj města nebo jeho webová prezentace. Příště by bylo také možná
zajímavé uspořádat výstavku všech návrhů, aby měla veřejnost možnost shlédnout
kompletní škálu došlých návrhů.
Také bude zajímavé sledovat reakce veřejnosti až se
probere vlajková loď místní žurnalistiky Klatovský deník, diskuse pod některými
články bývají v poslední době zvlášť „výživné“.
Bohužel se asi nedočkáme
ostré velmi nekorektní polemiky, tak jako když si v roce 1912 vyměňoval
malíř Josef Čejka s kolegou Ferdinandem Engelmüllerem prostřednictvím lokálního tisku jedovaté
dopisy. Tenkrát se jednalo o soutěž na plakát propagující krásy Klatov a
Klatovska, kterou vyhrál Engelmüller.
Výsledky soutěže by měly být známy okolo 4. července, tak se necháme
překvapit, jak komise (posléze Rada) rozhodne, nicméně očekávám vítězství Jana
Koláře.
Hodnocení Sama a Denisy Bytelové :
5. PROMOTION ONEVelice konzervativní. Víceméně neutrální, ale problematické v tom, že zmíněné vlastnosti nepůsobí důvěryhodně. Konzervativní tendence současně evokují vysokou míru pokrytectví.
18. Kuželová
Tento návrh nám na první pohled přišel nejsympatičtější. Autoři došli k výsledku střízlivým uvažováním. Přestože barevný základ loga vychází z kombinace jednoduchých tvarů, díky vazbě na původní pečeť vytváří charakteristický znak. Z logomanuálu vyplývá, že je dobře variabilní. Malý problém je u základního loga v umístění bílého tvaru okrouhlice (viz obr.)
21. Trivia
Návrh č.21 je neurčitý a málo intuitivní. Jde o podivnou grafickou manýru bez jasné výpovědi.
24. Kolář
Tento návrh je proveden mechanicky na zakázku. Možná s úvahou, ale slabou a naprosto bez citu. S městem Klatovy tohle logo nemá nic společného. Navíc bych upozornila na čtení KLATVY, místo KLATOVY. To by v budoucnu mohlo sloužit víc než k prezentaci k pobavení.
25. Zápotocká
Zde proběhla čistá úvaha, návrh je dobrý, ale výsledek působí jako 'barok for-ever' až má člověk pocit, že všechno co dělá, zrácí smysl ve stínu baroka.
Děkuji Honzovi, Pavlovi, Denise a Samovi za pomoc při přípravě
článku a autorům za svolení užít jejich příspěvky do soutěže na tomto blogu.
Mě na první pohled nezaujal žádný z finalistů. To, co tady ale píše autor výše uvedeného článku mi přijde jako jasné promo pro nejslabší návrh z Promotion One. Naopak o snaze jednoznačně shodit návrh od Jana Koláře svědčí už ty popisky pod ukázkou návrhů. U všech ostatních návrhů je popiska pod obrázkem víceméně neutrální, ale pod návrhy pana Koláře "klišé" a příliš univerzální" apod. Když už tady autor píše něco o univerzálnosti loga od pana Koláře a že by mohl stejné logo nabízet např. v Sušici nebo Prachaticích, tak mě se zdá, že toto se dá právě říct ze všech finálových návrhů právě o tom rádoby logu z Promotion One. Sice se mi žádné logo nezdá úplně jednoznačné, ale kromě Promotion One všichni finalisti pracovali s nějakou myšlenkou. Návrh od Promotion One by bylo možné aplikovat nejen na jakékoliv město, ale v podstatě na cokoliv. Co si budem povídat, řádek textu v negativním červeném poli je možné vidět na půlce vývěstních štítů v republice. Takže spíš než logo to připomíná označení bistra nebo železářství. Kladně hodnocený rozsáhlý popis je na nic, logo by mělo být jasné na první pohled bez nějakých omáček kolem. Ten plus, že se dá logo dobře kombinovat se znakem je dle mého pohledu taky mimo. Pochopil jsem, že Klatovy, stejně jako jiná města se chtějí vyhnout degradaci erbu, který je navíc konfliktní při reprodukci a že si erb nechají na zvláštní slavností příležitosti, kde nebude použité logo. Co mě pobavilo byl komentář o tom, že je škoda, že se soutěže nezůčasnily, místní "kreativní hlavy", např. "fotografové, kterým to jde z Photoshopem". Tahle věta vysvětluje fakt, že autor článku dannému tématu moc nerozumí. Jednotný vizuální styl obvykle navrhují grafičtí designéři profící a to v programu Ilustrátor a InDesign, Photoshop slouží k úpravě obrázků, což vektorové logo určitě není. Možná kdyby se autor zeptal někoho jiného než jsou galeristi, tak by specifika návrhu loga znal. Jak jsem řekl, žádný z návrhů mi nepřijde absolutní, ale kdybych měl vybrat, asi by byly rozhodující ty reference (rozhodně ne irelevatní údaj o sídle autora). V tomhle bodě asi opravdu jednoznačně vede Jan Kolář, je evidentně jasný profík, takže by se dalo očekávat smysluplnou nápnň celého vizuálního stylu. No uvidíme.
OdpovědětVymazatZdravím Vás, děkuji za komentář. Rád bych k němu připojil pár poznámek.Nevím, jestli je článek promo, ale tento blog není veřejnoprávní médium, čili si rozhodně nedělám ambice být objektivní. Proč také. Rozhodnutí o vítězi má ve své kompetenci hodnotící komise, potažmo Rada a Zastupitelstvo města – opravdu nejsem členem ani jednoho z uvedených „spolků“…
OdpovědětVymazatV obecné rovině, i v článku uvádím, že nebudu nespokojen, když vyhraje jakýkoli návrh (kromě Trivia – ten se mi opravdu nelíbí).
Uznávám, že logo Promotion One je taktéž řekněme „univerzálně“ použitelné , ovšem autor to přiznává, čehož si cením. Argument, že rozsáhlý popis loga je jen „omáčka kolem“, která je „na nic“ bych možná uznal, kdybyste to o pár řádek dále neshodil tvrzením „asi by byly rozhodující reference“. .To je stejné, ne? Mám vcelku velké zkušenosti se samosprávou (tedy i s užíváním loga, znaku apod.) – vím tedy, že místní příslušnost autora, potažmo snadnější komunikace s ním, je faktorem vcelku důležitým. Nehodnotím jestli je to dobré nebo špatné, ale je to prostě tak.
Moje rýpnutí směřující na „fotografy kterým to jde s Photoshopem“ nijak neimplikuje , že bych si myslel, že se podobné věci dělají v tomto programu. Trochu jsem se podivil, že se soutěže nezúčastnily některé další klatovské firmy, které dělají grafiku. Opět mi to nepřijde jako důvod pro tvrzení, že tomu nerozumím.
Ale samozřejmě, máte pravdu, grafice nerozumím. Rád bych ale poznamenal, že se k tomu přiznávám už ve třetí větě příspěvku.
Čtěte, prosím, pozorněji!
Také proto jsem oslovil galeristky u kterých jsem si byl jist, že jsou fundované v této oblasti a určitě není náhoda, že se naše hodnocení dost rozcházejí
Příště ale klidně využiji Vašich „služeb“ - to myslím naprosto vážně.
Přeji pěkné dny !
také zdravím,
OdpovědětVymazatmrzí mě, že jsem zmeškal soutěž na nové logo Klatov, bohužel se ke mě tato informace nedostala :( málo sleduji asi tento blog...
tento měsíc jsem zrovna dělal na logu pro SPŠ Klatovy, ale pro město to by byla výzva :) vyrůstal jsem v něm a mám ho prošmejděné křížem krážem...
škoda moje hloupost tedy spíše nevědomost...
nicméně logo od Baboráka a Kuželové mi přijde celkem fajn, akorát tam nevidím žádný vztah k městu, ta věž je anonymní a více by se mi hodila třeba k Písku, nevím není tam ta jednoznačnost loga, vycházet ze staré pečetě města mi nepřijde moc šťastné ... ostatní návrhy už mi nepřijdou tak fajn a radši je nebudu komentovat...
nebude vypsané ještě nějaké druhé kolo pro návrhy? :)
nebo už je tedy nějaké definitivně schválené? logo od Promotion One?
jinak samozřejmě případně hodně štěstí s novým logem!