KATEGORIE

pátek 24. dubna 2020

Hurá do průvodu!


Máloco uměl komunistický režim tak dobře, jako obsahově vyprázdnit významné dny. Osvobození jsme slavili den poté, co reálně nastalo, vznik Československa se připomínal velice jako Den znárodnění (vznikla přece buržoazní republika). Lepší to nebylo ani v případě dnů, které se slaví mezinárodně – poněkud obskurní Mezinárodní den žen přinášel především mužům možnost beztrestně se opít, o původně křesťanských svátcích, tedy Vánocích, nemá cenu mluvit vůbec. Já bych se ale dnes rád věnoval dni, který zanedlouho oslavíme, a který minimálně ve formě dne volna přestál i změnu režimu – Svátku práce, tedy I. máje.


Za tradicí oslav Svátku práce je třeba hledat historickou událost – právě 1. května 1886 začala v Chicagu velká stávka dělníků. O tři dny později pak na jedné z demonstrací na jejich podporu došlo k tzv. Haymarketskému masakru, který vyústil v soudní proces a popravu několika stávkujících. Není pochyb, že u zrodu tradice stáli i Češi – v multinárodnostním Chicagu už tehdy tvořili významnou menšinu. V českých zemích se svátek, resp. tehdy ještě spíše připomínka chicagských událostí slavil poprvé v roce v roce 1890. Do Klatov dorazila, jak to bývá, oslava I. máje o něco později. První pokus oslavit svátek práce proběhl roce 1893. V čele těchto snah stáli členové zdejšího Dělnického vzdělávacího spolku Svornost. Převážně dělnický spolek byl v Klatovech založen už v roce 1884, později se z něj rekrutovali členové zdejší buňky sociálně demokratické strany. Sympatizanti spolku se už ráno prvního května sešli na náměstí. Po menších hloučcích, aby nevzbudili pozornost, se poté členové Svornosti, trousili do městských sadů. Neunikli ale pozornosti bdělého c.k. okresního komisaře Schallera, který je sledoval. A to i do hostince U Zastávky, kam poté dělníci zamířili. Komisař za nimi. Aby ho trochu otrávili zamířili potom dělníci až do Lub. Večer pak měla Svornost zamluvený sál v hostinci U města Prahy na náměstí (v později zbořeném domě, na jehož místě je nyní prodejna Baťa). Tehdy bylo potřeba každou spolkovou schůzi nahlašovat na okresní hejtmanství (jistě i proto se ráno objevil komisař, tušil, že se něco bude dít už před samotnou schůzí), které akci povolovalo. V případě prvomájové slavnosti Svornosti hejtmanství zasáhlo do programu samotné akce – zakázalo předsedovi spolku Martinu Bohuslavovi pronést přednášku pod názvem “O socialismu”. Sociálně demokratičtí soudruzi si také připravili pásmo tematických scének. Sotva ale začali, do sálu vtrhnul komisař Schaller a představení zakázal. Za pár chvil do místnosti vstoupili další dva četníci a vyzvali přítomné, aby vyklidili spolkovou místnost. Tento pokyn účastníci respektovali a přesunuli se do předsálí hostince, kde chtěli pokračovat v programu. Tuhle očividnou provokaci ale už četníci “nevydýchali” a po chvilce prohlásili schůzi za rozpuštěnou. Na ilustračním snímku prvomájová slavnost plzeňských dělníků u spolkového domu Peklo v roce 1905.
A to ještě nebylo všechno. Jedna z účastnic – paní Regina Zrůstová – okomentovala situaci slovy: “To je k smíchu”. Za tento výrok ji později čekal trest 3 dnů vězení. Ale ani tak se někteří dělníci nenechali odradit a pokračovali pak do hostince pana Kostrby (U Soudků), kde si mimo jiné zazpívali: “Kde právo máš, marně se ptáš, vždyť jsi jenom proletář”. Svou účast na této “socanské rebelii” odnesli ztrátou práce ti dělníci, kteří slavili Svátek práce a nedostavili se tedy do zaměstnání. Nejvíce propuštěných bylo údajně ve firmě na nábytek Václav Kusý. Vůbec, tento klatovský selfmademan, majitel pily a zmíněné firmy na nábytek byl dle mého soudu (a bez ironie) právě jeden z těch krutých a bezohledných kapitalistů, které nám tak důkladně vykreslovala komunistická propaganda. Důvodem jeho přehlíživého chování směrem k dělníkům mohl být fakt, že i on sám vyšel z chudého prostředí. Na takové “odpadlíky” měli vždy socialisté největší pifku. Historicky první oslava svátku práce v Klatovech tedy měla poněkud neslavný průběh. Požadavků “dělného lidu” tehdy nebyla věnována přílišná pozornost – tedy rozhodně ne v měšťáckém Šumavanu ani v Klatovských listech nebyla o schůzi Svornosti, neřkuli o represích, které následovaly, ani zmínka. Tehdejší dělníci, potažmo sociálně – demokratická strana, přitom neměli (zvlášť z dnešního pohledu) nijak přehnané požadavky – žádali v první řadě uzákonění osmihodinové pracovní doby, zavedení nedělního klidu (obecně jednoho celého volného dne v týdnu) a všeobecné a rovné volební právo. Na ilustračním obrázku pozvánka na pražskou prvomájovou slavnost z roku 1897.
Situace se radikálně proměnila až po první světové válce. Nová republika zavedla rovné volební právo, minimálně na papíře (tedy v zákoně) fungovala práce osm hodin denně. Sociálně demokratická strana byla jednou z nejsilnějších politických partají, a to zvlášť v dělnických Klatovech. Její člen – Adolf Nevláčil – zastával v letech 1927-38 dokonce post starosty města. Změnil se tak i charakter oslav 1. máje – stal se z nich mainstream. V roce 1925 už se oslav účastnila mnoho obyvatel města, byť v různých dresech podle svých politických preferencí. V předvečer svátku se konala divadelní představení. Dělnický spolek Barák sehrál klasiku – Tylovu hru Paličova dcera. Sociální demokraté secvičili a předvedli v premiéře hru Osud. Zajímavé je, že představení režíroval poslanec Národního shromáždění (parlamentu) za tuto stranu Emil Kasík. Komunisté pak sehráli svůj part, resp. hru Josefa Lukavského Slunce. Zlatým hřebem prvního májového dne byly ovšem průvody. V roce 1925 se konaly celkem tři – organizovaly je zdejší levicové strany. Komunisté se sešli v městském parku (Mercandiniho sady) v počtu 550 lidí a směřovali centrem města na Rybníčky. V průvodu byly 3 prapory a řadu transparentů s “útočnými hesly”, v průvodu nebyli nijak seřazeni, rozděleni byli jen podle oborových organizací. Hudbu (kapelu) neměli, nicméně sborově pěli Internacionálu. Na místě jejich tábora, tedy na Rybníčkách, promluvili pánové (či spíše soudruzi) senátor František Nedvěd (1876-1943) z Prahy a Kaninský z Plzně. Sociální demokraté měli shromaždiště v Nádražní ulici. Odtud se pět stovek “socanů” vydalo ve čtveřicích nebo šesticích směrem k hostinci U Slunce, kde posléze přednesl řeč poslanec Robert Klein (1885-1943) z Prahy. V průvodu hrála hudba, pochodovala zde i družina skautů. Početně nejslabší průvod (274 účastníků) vypravili českoslovenští socialisté. Tato strana, narozdíl od dvou předešlých zmíněných, razila československou cestu k lepší – socialistické společnosti. Tomu odpovídal i program jejích oslav. Národní socialisté se vydali z Domažlické ulice směrem k městskému parku. V průvodu měli také hudbu a několik praporů, zvlášť zaujaly dvě vlajky s vyšitým kalichem. U pomníku legionářů u parku položili věnec z červených a bílých květů. Poté se národní socialisté přesunuli na náměstí, kde pronesl řeč poslanec JUDr. Karel Moudrý (1881-1945). K oslavám se přidal i sportovní klub S.K. Klatovy, který naplánoval sportovní soutěž pro členy zdejšího jízdního pluku. Toto klání ale zmařil odpolední silný déšť. Průběh oslav ukazuje, jak jsme se za sto let změnili. Dnes si asi nikdo nedokáže představit, že by lidé trávili (tehdy zcela jistě dobrovolně) volný den v průvodu, navíc organizovaném politickou stranou. Na obrázku pozvánka a program oslavy organizované klatovskou sociální demokracií v roce 1919.
O pouhé tři roky později – v roce 1928 – už to tak slavné nebylo. Alespoň dle reportu z časopisu Šumavan. “Květnové oslavy socialistických stran v Klatovech minuly celkem klidně. Pořádaly je strany sociálně demokratická, komunistická a národně socialistická, ale průvody nevyznamenávaly se nijakou zvláštní imposantní účastí. Největší účastí a také největší ukázněností vyznamenával se projev strany sociálně-demokratické, na jejímž táboru na dvoře spolkového domu U zlatého slunce řečnil starosta Plzně, poslanec Luděk Pik. Mnohem slabší byl průvod strany komunistické, v němž neseny standarty s hesly protistátními v čele s tabulkou hlásající, že 9 standart bylo okresní politickou správou zabaveno. Účastníci průvodu vykřikovali chvílemi: Ať žije sovětská, internacionální spartakiáda. Průvody ostatní šly ulicemi tiše za zvuků hudby. Tábor strany komunistické byl pořádán na Rybníčkách. V průvodu strany národně socialistické v trojstupovém útvaru šlo celkem 225 osob a shromáždění této strany se uskutečnilo na hlavním náměstí pod jezuitským kostelem.
Doba po druhé světové válce dala oslavám Svátku práce novou dynamiku, především ze dvou důvodů. Vybrané druhy práce (tedy dělnické / manuální) byly adorovány málem jak u katolíků Kristus. Úderníci a stanachovci byli novými hrdiny bez ohledu na to, jestli jejich práce měla nějaký smysl. Dalším faktorem byl konec druhé světové války, ke kterému došlo, shodou okolností, týden po I. máji. Počátek května tak přinášel silné “svátkové období”. Padesátá léta byla asi zlatou érou svátku práce – většina nebo alespoň značná část veřejnosti kultu práce uvěřila. Nejinak tomu bylo i v Klatovech – velké firmy byly znárodněny hned po válce, do roku 1955 byla zlikvidována většina soukromých živností. Na snímku (z první poloviny padesátých let) ozdobený traktor i s posádkou mířící u klatovského městského na manifestaci, pravděpodobně z některé z blízkých obcí.
Postupem času ale většina pracujících upadla do určité letargie. Svědčí o tom způsob, kterým referoval místní tisk o oslavách 1. máje v málem revolučním (nebo kontrarevolučním) roce 1968. Nové Klatovsko tehdy píše o “obrozeném 1. máji” a vyzdvihuje odlišný charakter oslav: ”...to byly po letech oslavy bez oficialismu a staly se tím, co je jejich podstatou: spontánním projevem lidské radosti. Rozdíl byl v tom, že při oslavách bylo podstatně méně organizátorů.” Novináři také odhadli účast na oslavách ve větších městech okresu (Klatovech, Sušici, Horažďovicích, Nýrsku, Železné Rudě, Plánici, Kašperských Horách, Švihově a Kolinci) na celkem 26000 lidí. V Sušici byla účast ještě vyšší než v minulých letech. O slavnosti v našem městě pak Klatovsko napsalo: “V Klatovech už hodinu před zahájením manifestace zaplnili lidé chodníky kolem náměstí a část jeho plochy. Proti předcházejícím letům chyběla sice v průvodu větší pestrost, bylo i méně alegorických vozů a také transparentů s hesly, u nichž letos množství vystřídala kvalita”. Smutným paradoxem je, že hlavním řečníkem na klatovském náměstí byl, tehdy ještě v dresu reformistů legendární “kůl v plotě” Miloš Jakeš (na snímku).
Během normalizace se situace vrátila do starých kolejí. Oslavy resp. průvod, kam byli pracující nakomandováni a kontrolovala se jejich účast. Mávátka a vlaječky pro děti. Na tomto divadle bylo samozřejmě nejabsurdnější, že se oslavovala práce! Přitom právě zoufalá produktivita práce, kterou s sebou neslo socialistické hospodářství, byla jedním z hlavních důvodů, proč se režim vyčerpal. Onoho pověstného “nového člověka”, kterému by přinášelo štěstí pracovat zejména pro blaho všech, se prostě komunistům vytvořit nepodařilo. Jak ale vypadaly takové prvomájové oslavy na Klatovsku v sedmdesátých letech? Jako příklad si vezměme rok 1978 v nedalekých Janovicích nad Úhlavou. V městečku, kterému dominovala obří kasárna, měly pod palcem prvomájovou akci – vesnická organizace Komunistické strany Československa, místní výbor Národní fronty a Místní národní výbor. Celé to začalo dva dny předem v pátek 29. dubna. Nejprve se od šesti stavěla májka – tady se asi předpokládala účast zejména zdejší omladiny, dostala to totiž na starost zdejší buňka SSM (Socialistický svaz mládeže). Od osmi potom v Sokolovně probíhala Předmájová veselice. Tehdy to pěkně vyšlo na prodloužený víkend. Janovičtí tatíci pak mohli v neděli 30. dubna v klidu vyspat opici. Slavný I. máj pak odstartoval místní rozhlas už v 7 hodin ráno – budíčkem! O hodinu a půl později už museli být všichni nastoupeni na jednom z pěti seřadišť. Nejvíc lidí se sešlo u zdejšího kostela - vojáci z janovického útvaru, členové zdejších organizací – Sokola, SSM nebo pracovníci plemenářského podniku nebo lidé ze zdejšího sídliště. Pochodu v průvodu ale neušli ani obyvatelé spádových obcí – Běhařova, Dlažova, Spůle a dalších. Od prodejny papírnictví na náměstí pak vyráželi žáci devítiletky. Na dalších místech (U Úhlavanu, v Klatovské a Klenovské ulice) se pak soustředili zaměstnanci zdejších podniků, ale i obyvatelé dalších blízkých obcí (Týnec, Hvízdalka apod.). V 9 hodin se spojily skupiny v jednoho “hada” a vydaly se na průvod městem, který pak byl zakončen manifestací na janovickém sídlišti. Kolik ze zúčastněných asi nebralo celou šarádu jako zabité dopoledne během volného dne? Přiložený snímek zobrazuje pracovníky z klatovského Retexu formující se k pochodu na prvomájovou manifestaci v roce 1980.
Ale zpět do Klatov. I zde samozřejmě byla oslavám I. máje věnována náležitá pozornost. Jako například v roce 1985, kdy do pádu komunistického režimu zbývalo čtyři a půl roku. Tehdy byl ale Svátek práce možná trochu v pozadí 40. výročí osvobození Československa, které se připomínalo o pár dnů později. I tak se ale tehdejší představitelé města nezapomněli pochválit ve Zpravodaji města Klatov (magazín města, který vydávalo Městské kulturní středisko). Prvomájové manifestace se zúčastnilo celkem 14.060 lidí (cca 2/3 všech obyvatel města), z tohoto 3.600 přišlo v krojích (zejména mládeže – pionýrů). Zdejší mocipáni si také všechno dobře spočítali, díky tomu máme i po letech přehled – v průvodu bylo neseno celkem 225 vlajek, 178 hesel a transparentů a 23 obrazů státníků. Po průvodu projelo celkem 26 alegorických vozů. A propos – čoudící, podivně nazdobené Avie – to je asi to jediné, co si z oslav prvního máje v osmdesátých letech pamatuji. Alegorické vozy ale nejsou produktem komunistické éry, jak by se možná mohlo zdát. Už před válkou je využívaly firmy k propagaci svých výrobků nebo svého fungování obecně (například slavný obchodní dům Brouk a Babka). Pro školy byla dokonce zorganizovaná soutěž, ve které se hodnotila pestrost, jednotné krojování, aktivita a ukázněnost jejich účasti v průvodu! Moc by mě zajímalo, kdo a hlavně jak toto hodnotil. Každopádně nejlepší střední školy byly gymnázium, zemědělka a průmyslovka. Mezi základními školami potom ZŠ A. Zápotockého a ZŠ Plánická. Zpráva také konstatuje, že: “Podstatně se zlepšila oproti minulým letům ideová úroveň alegorických vozů, z nichž nejlepší měly podniky a zařízení OÚNZ, Silnice n.p., ČSAD, OSP, Kozak, vojenské útvary, Agrochemický podnik a další.” A ještě jednou pracovníci z Retexu, tentokrát na náměstí.
Každému, kdo by chtěl jakékoli dnešní “oficiální” oslavy čehokoli srovnávat s těmi v minulém režimu, bych rád připomenul právě naprosto zprofanovaný První máj s mávátky, portréty státníků a kontrolou účasti v průvodu.


Žádné komentáře:

Okomentovat